DSV-boss ryster ikke på hånden over ny Mærsk-strategi
Flere rederier forsøger at tjene penge på at drive speditørforretning. Senest har A.P. Møller – Mærsk valgt at integrere sit speditionsselskab Damco med containerrederiet Maersk Line, under det fælles navn Maersk Transport & Logistics. Men i speditionsbranchen ryster de ikke på hånden over skærpet konkurrence fra rederierne. Det skriver Finans.
Administrerende direktør i DSV Jens Bjørn Andersen peger på, at flere rederier før i tiden har haft speditions-funktioner under sig, men at det historisk ikke har vist sig at være en guldrandet forretning.
- Det siger sig selv, at det er en ny udvikling, som vi også følger og holder øje med. Så må vi se, hvordan det udvikler sig. Der er en kæmpe forskel på at være et rederi og en speditør. Det er to vigtige funktioner, man udfylder, men det er også to forskellige forretningsområder, siger Jens Bjørn Andersen ifølge Finans.
Og man forstår udmærket rederiernes jagt efter nye indtjeningsområder. Speditørerne skovler penge ind, ikke mindst hos DSV, der leverer det ene rekordregnskab efter det andet. Men hvor rederierne konstant er tvunget til at investere i nye containerskibe, for at holde sig konkurrencedygtige, så ejer DSV ikke selv materiel og kan udelukkende fokusere på at gøre det, de er bedst til.
Derfor finder Jens Bjørn Andersen ikke anledning til at ryste på hånden:
- Hvis du kigger på resultaterne for mange konkurrenter og også dem, der har været ejet af rederier, kan man vel ikke sige, at det har været specielt succesfuldt. Det er ikke noget, der får mig til at ligge søvnløs om natten. Lad mig sige det sådan, siger han til Finans.
DSV har med offentliggørelsen af sit kvartalsregnskab meldt ud, at man forventer et driftsresultat i størrelsesordningen 5,1-5,4 mia. kr. i 2018.