Issehoved skal sejle på Færøerne
Aluminiumskatamaranen 'Issehoved', som i sommeren 2016 sejlede mellem Aarhus og Samsø, skal nu på et lille midlertidig ophold i Færøerne.
Det fortæller ejeren af færgen, Hans Froholdt, til TV2 Østjylland.
- Jeg har chartret den ud til Færøerne. De skal bruge skibet i seks uger. Så kommer det tilbage i juni eller juli, siger Hans Froholdt.
Oprindeligt havde Hans Froholdt, der er direktør i Sundsbusserne i Øresund, luftet tanken om at sætte Issehoved i drift mellem Samsø og Aarhus igen – på selv samme rute, som færgen sejlede på tilbage i sommeren 2016.
Hans Froholdt håber stadig, at Issehoved kan komme til at sejle mellem Samsø og Aarhus. Men der er brug for kapital udefra for at kunne etablere en rute.
- Det er et problem at finde økonomisk støtte. Alle vil gerne støtte det moralsk, vi er blevet vel modtaget. Men der er ikke nogen midler at hente, siger Hans Froholdt.
I øjeblikket er 'Issehoved' ved at blive gjort klar, og på onsdag sejles færgen til Aarhus. Torsdag bliver færgen hejst ombord på et transportskib, der stævner ud med kurs mod Færøerne.
Ifølge den færøske radio- og tv-station kvf.fo skal 'Issehoved' blandt andet afløse 'M/F Ternan', der normalt sejler mellem Tórshavn og Nólsoyargjørð, men har været på værft siden april.
Færgen kommer tilbage til Danmark til sommer. I mens arbejder Hans Froholdt videre med planerne om en rute mellem Aarhus og Samsø.
- Jeg håber, vi finder nogle glade mennesker, der har lyst til at lege med os. For vi vil gerne over og sejle mellem Samsø og Aarhus. Men vi er nødt til at sikre, det er bæredygtigt økonomisk, siger Hans Froholdt.
Som Søfart tidligere har beskrevt, har 'Issehoved' levet en omtumlet tilværelse, siden Samsø-Aarhus Expressen i foråret 2017 kastede håndklædet i ringen. Først røg katamaranen tilbage til Faaborg Værft, hvor den var blevet modificeret for ca. en mio. kroner op til indsættelsen på Sælvig-Aarhus.
Dernæst blev den solgt til selskabet bag Sundbusserne, der luftede tanker om at indsætte den i Øresund.
'Issehoved' er bygget i Norge i 1991. Den oprindelige servicefart på 26 knob blev i forbindelse med omregistreringen fra norsk til dansk flag droslet ned til 20 knob. Passagerkapaciteten er på 98, og dertil et større antal cykler.