Iveco til byggepladsen - både on og off road
Iveco er nu klar til at indtage det vigtige entreprenør-område med en ny fleksibel Stralis X Way, der kører langt de fleste kilometer på landevejen - men også kommer det sidste stykke helt ud i grusgraven og på byggepladsen.
"Last Mile" kaldes det ofte, og her har Iveco været savnet af mange entreprenør-vognmænd med forkærlighed for det italienske mærke. De har hidtil været henvist til den mere hard core Trakker off-road-model.
En on-road entreprenørbil kører 80 procent på landevej, 15 procent i let terræn og kun fem procent i egentlig off road terræn.
Med X-Way’s lille egenvægt i forhold til Trakker er totaløkonomien væsentlig bedre i X Way, som ikke kører med så kraftige rammer. X Way har også et nyt tandem-system, og der er nu skivebremser på alle aksler.
Samtidig er lastbiler i Norden - og især i Danmark - køretøjer, der er meget mere fleksible end andre steder i Europa, hvor biler købes mere til specifikke behov.
Men totaløkonomisk har entreprenørbiler ikke været optimal, når man nu kører hovedparten af tiden på almindelig vej.
Med X Way ændres det forhold. X Way er nærmest et produkt, der forener den normale Stralis on-road-egenskaber med Trakkers off-road-egenskaber.
Iveco har endda udviklet tre X Way versioner: ON, ON+ og OFF, der hentyder til, hvor bilen skal anvendes. Det handler bl.a. om frihøjde, tilkørselsvinkler og udrustning.
ON-versionen har Stralis lastbilens onroad-egenskaber med let adgang til førerhuset - og den fås nu også i de flerakslede versioner.
OFF-versionen giver bedre fremkommelighed i terræn og opfylder kravene til offroad-godkendelse.
ON+-versionen er den mellemliggende version beregnet for kunder, som har brug for en blanding af onroad- og offroad-kørsel.
Prøvekørslen
Vi kørte X Way i 8x4x4 on-udgave på asfaltveje i området Herstugan uden for Gardamoen - med passage af byer og kørsel på veje af forskellig kvalitet. Hovedlandeveje i god stand og biveje i elendig stand - men X Way klarede det hele.
Stralis X-WAY kombinerer sine avancerede on-road-teknologier med chassisrammen fra blandt andet Ivecos terrængående Trakker-køretøj, men sammenlagt er X Way 400 kg lettere.
Til betonkørsel er udviklet en SL (Super Light version) på 400 hk ved optimering af chassisramme, aksler, fjedre dæk og fælge, med alufælge er egenvægt af chassis 8,85 tons i en 8x4 version.
16 trins Hi-Tronix gearkassen fra ZF fungerer upåklageligt. Vi kørte med fuld last - og der var masser af overskudskraft.
For første gang fra Iveco - men kendt fra andre lastbilproducenter - er det nye HI-TRACTION hydrostatiske drev fra Poclain, der giver ekstra hydraulisk forhjulstræk, når der er brug for det, hvilket forbedrer lastbilens fremkommelighed og stabilitet terrænet.
Sensorer på baghjulene
Der er sensorer på baghjulene, der fortæller om hjulspin, men systemet kræver, at man enten har forhåndsaktiveret eller blot trykker på en knap for at aktivere forhjulene. Vi taler dog om en funktion, som virker op til max. 22 km/t.
Vi prøvede det dog ikke i Oslo, fordi det endnu ikke er introduceret i Danmark. Men det kan bestilles.
X-Way testbilen var udstyret med Ivecos 570 hk Cursor 13 motor.
X-Way har linjevogter (Lane Departure Warning), adaptiv fartpilot (Adaptive Cruise Control) og nødbremse standard - nødbremse fås dog ikke til OFF-versionen. ACC fås nu også i forbindelse med mekanisk affjedring.
Test af Trakker
Vi testede 500 hk Trakker 6x4-udgaven med Cursor 13 motor - med fuld last - en bil, der kan klare det mest utrolige. Vi har tidligere kørt Trakker på kanten af Etna vulkanen, som er ganske udfordrende, men det klæbrige norske mudder er heller ikke for tøsedrenge.
Men bilens langs- og tværgående differentialespær kobles ind - og så går det let. Trakker er en ægte off road lastbil - kraftig og meget robust. Man forstår, hvorfor det danske forsvar gennem årene har købt så mange af dem.
Test af EuroCargo
Vi prøvede tillige EuroCargo 4x4 med 250 hk Tector 7 motor og Allison automatgearkasse. Også fuldt lastet - og en så ny udgave, at bilen var lånt på fabrikken i Torino. Også en fin bil i terrænet. Man mærker Ivecos mangeårige erfaring med militærkøretøjer.
De to sidstnævnte kørte vi på en off road bane i en grusgrav - og begge biler klarede som sagt udfordringerne fint. Men der er meget langt op i førerhusene - så et nederste bøjeligt trin vil være en fordel.
Test af Daily
Den sidste bil, som vi prøvede, var Daily 4x4 på 5,5 tons med 180 hk maskine - også i terrænet. Den boltrer sig som en motocross maskine i det nærmest ufremkommelige pløre, som banen var endt med at blive på grund af ret høje temperaturer, som havde fået sneen til at smelte.
Vi kunne have valgt at ty til bilens ekstra to gearstænger, der spærrer centralt og forhjul - men bilen klarede udfordringerne med spær på bagakslen alene. Da vi tidligere kørte bilen på toppen af Mont Blanc var alle spær sat ind.
Når man kører Daily 4x4 skal man huske de gængse regler fra terrænkørsel - man anvender ikke fodbremse ned ad bakke, men lader motoren og reduktionsgearkassen klare opgaven. Ned i andet gear og lad bilen rulle langsomt ned ad bakken.