DTL-direktør: Kampen om europæisk transportfremtid er i fuld gang
Kampen om fremtidens muligheder for et godstransporterhverv på ordnede vilkår raser. Og det er derfor ikke ligegyldigt, hvem der kæmper hvilke vognmænds sag, var budskabet fra administrerende direktør i DTL Erik Østergaard på organisationens generalforsamling i Odense lørdag.
- Lad mig opridse situationen for Jer – og dermed også give Jer et indblik i det værksted, DTL opererer i hver dag – på jeres vegne, indledte Erik Østergaard, og fortsatte:
- Som I ved har EU-kommissionen udsendt 3 ”pakker”, der handler om vilkårene i fremtiden for vejtransporten. Det er omfattende sager – men næsten alle de væsentligste regler og begrænsninger for vognmandserhvervet er i spil: Som I nok kan regne ud, så er der – og har længe været – en voldsom politisk kamp om indholdet. Særligt det der handler om fair – og unfair – konkurrence.
- For bare et par uger siden meldte Road Alliance forbløffende klart ud: EU-formandsskabets arbejde med Kommissionens udspil til Mobilitetspakke dur ikke. Og vi er enige. Fra DTL må det klart og tydeligt siges: I den foreliggende form kan vi ikke acceptere det, der ligger på bordet.
- Det bringer mig til det næste: For lige neden under det politiske miljø – dér finder vi kampen på organisationsplan. En masse organisationsfolk og lobbyister, der forsøger at påvirke udfaldet af de nye regler. Blandt de organisationer finder I DTL og vores gode samarbejdspartnere i Nordic Logistics Organisation.
Men, påpegede Erik Østergaard, det er ikke lutter gode kræfter, der forsøger at præge den politiske udvikling:
- Hvis det bare var DTL og NLA og vores gode samarbejdspartnere, vognmandsorganisationer i Tyskland, Frankrig, Holland, Belgien oog så videre som var i gang – så var det ikke noget problem. Men sådan er virkeligheden ikke. Groft sagt, så går der en linje ned gennem vognmandserhvervet i Europa. En interessekonflikt om vilkårene for branchen, som i store træk deler Østeuropa fra Vesteuropa.
Skarp opdeling i Danmark
DTL-bossen gennemgik, hvordan organisationer og vognmænd deler sig i Europa. Med en bemærkelsesværdig variant i Danmark med to organisationer, der arbejder for vidt forskellig udvikling:
- Det er en konflikt, der i sin kerne handler om hvorvidt man enten vil liberalisere transporterhvervet og svække kontrol- og sanktionsregimet, til fordel for unfair konkurrence og social dumping. Eller om man vil sikre ordnede forhold, ordentlige løn- og arbejdsvilkår, fair konkurrence, et opgør med social dumping og et skærpet kontrol- og sanktionsregime. Derom står kampen. I hele Europa, fastslog Erik Østergaard – og satte trumf på:
- De seneste måneder må have gjort det tydeligt for enhver, at ikke alle politikere i Danmark, og ikke alle organisationer i Danmark, kæmper for den almindelige danske vognmand.
Ros til transportpressen
Det gav Erik Østergaard anledning til at rose transportpressen for at have fået øjnene op for grænsetællingernes beretninger om væksten i antallet af lastbiler, der krydser grænsen – men som omhyggeligt forbigår, at der i stadig større omfang er tale om lastbiler på østeuropæiske plader.
- For sandheden er jo, at lavtlønschaufførerne ikke bare kører til og fra eller gennem Danmark med et læs – men reelt ofte opholder sig i Danmark og nabolandene i hvad der reelt er permanent og systematisk cabotagekørsel eller regional 3.-landskørsel i månedsvis.
Og Erik Østergaard fortsatte med direkte adresse til politikerne:
- Hver gang der sidder 100 udenlandske lavtlønschauffører bag rattet og kører systematiseret cabotagekørsel eller systematiseret regional 3.-landskørsel mellem Danmark og vores nabolande - så er der 100 danske chauffører og et antal vognmænd, som ikke har fået opgaven. Det koster i afgifts- og skatteindtægter, det svækker den danske beskæftigelse.
Hårdt arbejde
Med de ord turde DTL-direktøren også godt kalde DTL-holdet for ”the hardest working band in showbiz”:
- Og sådan skal det være! Det er det, I betaler for. Og det er det I skal forvente. Hverken mere eller mindre, hvorefter Erik Østergaard fremdrog en række eksempler på, hvor DTL konkret har flyttet beslutninger og debat det seneste år.
- Dét er jeres kontingentkroner på arbejde, mine damer og herrer. Og det er derfor at jeg, uden at rødme, tillader mig at kalde DTL-teamet for ”the hardest working band in showbiz. Og man skal da heller ikke lytte meget på vandrørene, før man kan konstatere, at der også i andre dele af branchen er en voksende erkendelse af, at DTL erhvervspolitisk har fat i den lange ende…, sagde direktøren.