Elektrisk fly får luft under vingerne
Det første norske, elektriske fly letter mandag eftermiddag for at begive sig ud på sin jomfruflyvning. Landets transportminister, Ketil Solvik-Olsen, vil være med om bord i det lille elfly, som har to sæder.
Det skriver det norske nyhedsbureau NTB.
Elflyet har afgang fra lufthavnen Gardemoen, som ligger i den norske hovedstad Oslo. Den statsejede virksomhed Avinor, som har ansvaret for 45 lufthavne, ejer flyet.
Den elektriske flyvemaskine går under navnet Alpha Electro G2 og er blevet produceret i Slovenien.
I pilotsædet vil Avinors koncernchef, Dag Falk-Pettersen, sidde. Selskabet har en vision om, at alle norske indenrigsflyvninger skal være elektriske inden 2040.
På verdensplan har udviklingen indenfor elektriske fly har været i gang i flere år, men der vil alligevel gå mindst 20 til 30 år, før kommercielle passagerfly vil være rent elektriske.
Det vurderer Peter Omand Rasmussen, der er lektor i elektriske maskiner ved Institut for Energiteknik ved Aalborg Universitet.
- Jeg tror ikke ligefrem, at det er noget, som kommer til at ske om et par år. Vi skal langt frem i tiden, for at det kan blive interessant. Men vi ser aktivitet på verdensplan omkring forskning i elfly.
- Problemet er batterierne. Der er simpelthen ikke nok energi i et batteri, til at det er interessant. Der skal ske en revolution inden for forskning i batterier, for at det virkelig kan give mening at flyve på rent el, siger han.
I Danmark er forskningen indenfor elektriske fly meget begrænset, mener Peter Omand Rasmussen. Han peger til gengæld på, at flere virksomheder har succes med at udvikle droner.
- Det er jo stadig flyvende objekter, som skal bruges til inspektion og service. Her er der faktisk er en hel del udvikling, som foregår rundt omkring i Danmark.
- Det kan være, at der på et tidspunkt kommer en enkelt passager med en af de droner. Men decideret flytrafik mellem byer – den tror jeg ikke på, siger han.
/ritzau/