Lastbiler uden ventetid
Man siger, at der ikke er to lastbiler, der er ens - men så alligevel. Langt hen ad vejen vælger vognmændene ofte de samme typer af opbygninger til bestemte typer af opgaver.
Det får nu Mercedes-Benz til at indføre et nyt koncept med lastbiler, der bliver færdigopbyggede på forhånd. Konceptet hedder Start Klar og går ud på at have lastbiler til hurtig levering.
- Vores lastvognssælgere har oparbejdet et indgående kendskab til hvilke opbygninger, kunderne forventer til bestemte opgaver. Derfor kan vi godt bygge disse biler på forhånd, siger produkt- og marketingchef hos Mercedes-Benz Trucks Danmark, Mikael Voigt.
- På den måde kan vi forkorte ventetiden, som ellers godt være lang.
Fordi mange af vognmændenes ønsker går igen, tør Mercedes-Benz og deres forhandlere godt have biler på lager eller på vej på lager hele tiden.
- Mange af vores kunder efterspørger korte leveringstider, og med Start Klar er vi i stand til at levere nogle af de mest efterspurgte varianter inden for distributions- og entreprenørkørsel med meget kort leveringstid.
- Det betyder ikke, at vi går på kompromis med kvaliteten. Alle vores Start Klar-lastbiler er skabt i et samspil mellem importør, forhandler og opbyggerene.
Mercedes-Benz har laver aftaler med tre opbygger: HMF, SAWO og Brdr. Plagborg.
Koncept kendt fra Sverige
Start Klar-konceptet har eksisteret på det svenske marked i 10 år og er blevet en succes.
Hos den store svenske Mercedes-forhandler Hedin i Göteborg er eksempelvis halvdelen af alle solgte lastbiler Start Klar-modeller.
Få modeller i starten
Produktionskapaciteten på Mercedes-Benz’ lastbilfabrik i Wörth er fuldt udnyttet, og man kan ikke bare springe køen over.
Det samme herhjemme. Både opbyggere og autolakerere har rygende travlt. Derfor startes konceptet i Start Klar-konceptet op med nogle få udvalgte modeller: distributionsbil, tømmerbil, entreprenørbiler og wirehejsbiler med kran. Udbuddet kan så udvides til flere modeller hen ad vejen.
I forbindelse med Start Klar-projektet vil Mercedes de markedsføre nye sikkerhedssystemer som Active Brake Assist, som genkender fodgængere og cyklister.
Start Klar-lastbilerne er klar efter sommerferien.
De tilbudte modeller
Transportmagasinet fik mulighed for at kigge nærmere på de nye "StarTklar" modeller i forbindelse med et arrangement på Sjællandsringen forleden. De Mercedes-modeller, der sættes fokus på herhjemme, er:
Atego 1224 LnR 4x2 distributionsbil med en 18 pallers kasse i krydsfinér og polyester fra tyske Junge og en lift fra Bär.
Lasteevnen er 5,7 ton, motoren er 6-cylindret med 238 hk, moment 1.000 Nm, luftaffjedring på bagakslen og seks-trins Powershift automatgear.
Antos 1830 LnR 4x2 distributionsbil med Plagborg 18 pallers alu-kasse og Zepro lift. Lasteevnen er 8,2 ton.
En 6-cylindret rækkemotor på 299 hk, moment 1.200 Nm, luftaffjedring for og bag. Automatisk nødbremsesysten for fodgængere (ABA4) og 8-trins fuldautomatisk Powershift.
Antos 2532 L 6x2 tømmerhandelbil Med HMF 2620 kran og lad. 26 ton bil.
En 6-cylindret rækkemotor på 320 hk og moment 1.300 Nm, luftaffjedret bogie og stålfjedre for. Automatisk nødbremsesystem for fodgængere (ABA4). Radarbaseret højresvingsassistent. 8-trins Powershift aut. gear.
Arocs 3251 LK 8x4/4 med SAWO 3-vejs wirehejs og VBG luftstyret kærretræk. Danbox værktøjskasse.
Chassiset er forstærket op for krankonsol til 30 tonmeter kran. Diverse arbejdslamper og lys.
En 6-cylindret rækkemotor på 510 hk og 2.500 Nm. Luftaffjedret bogie. 13 ton tandemaksler. 16 trins Powershift aut.gear. 120 ton vogntogsvægt.
Arocs 3251 LK 8x4/4 jordbil med Meiller tre-vejs tip fra fabrik.
12 trins Powershift aut. gear. 6-cyl rækkemotor på 510 hk og 2.500 Nm. Luft- eller stålaffjedret bogie. Stålaffjedrede foraksler. 80 ton vogntogsvægt.