Mærsk-formand vil presse de små speditører
De små speditører vil blive hårdest ramt, når Mærsk satser hårdere på dør-til-dør-service, fortæller Jim Hagemann Snabe, der er formand for verdens største containerrederi.
Det skriver Børsen.
Med sin nye strategi vil Mærsk kapre markedet ved at lave smartere og nemmere digitale løsninger for kunderne.
Det har vakt opsigt hos Kuehne + Nagel og hos DSV, der selv er store kunder hos Mærsk, og dermed kunne risikerer at få en ny rival. Men tværtimod, forklarer Mærsk-formand Jim Snabe - dele af strategien vil nemlig være til gavn for de speditører der er kunder ved Mærsk.
Han udpeger særligt arbejdet med at digitalisere papirarbejdet, der følger med containertransporter. Dermed kan omkostninger holdes nede.
Jim Snabe vurderer, at der er plads til Mærsk på markedet.
- Markedet er kæmpestort. Men de store af dem har selvfølgelig en value-add. Der vil være spillere, som har mange assets, som vi har, og nogle, der har få assets. De vil fortsat være vores kunder, siger Mærsks formand til Børsen.