23948sdkhjf

Ekspert: - Lempelige regler må ikke blive en sovepude

Transportbranchen bør ikke udfordre de nye regler på køre- og hviletidsområdet - ellers kan det få konsekvenser, ifølge ekspert

Straffen for at overtræde reglerne om køre- og hviletid er blevet væsentligt mildere for en lang række forseelser. Men landets førende ekspert inden for køre- og hviletidsregler, sanktioner og takografer, Peter Steen Clausen, opfordrer branchen til at undlade at udfordre de nye regler.

De nye sanktioner blev vedtaget for et år siden efter stort ønske fra den samlede transportbranche. Men reglerne trådte først endeligt i kraft lige før sommerferien.

Visse overtrædelser af køre- og hviletidsreglerne bliver nu straffet væsentligt mildere, end de blev tidligere.

- Nu er det branchens ansvar at vise, at de kan leve op til de intentioner, der ligger bag de lavere sanktioner. Branchen og især chauffører og vognmænd skal nu mere end nogensinde arbejde aktivt for, at reglerne bliver overholdt, siger Peter Steen Clausen, der til daglig er konsulent hos National Færdsels Center under Rigspolitiet.

Der bliver holdt øje med pauserne
En lang række mindre overtrædelser straffes nu med en advarsel eller en mindre bøde. Tidligere kunne den samme overtrædelse føre til, at chaufføren fik frataget kørekortet. For eksempel blev der tidligere slået hårdt ned, hvis en chauffør ikke holdt sine pauser korrekt efter fire en halv times kørsel. Nu vil sanktionen blive væsentlig mildere.

- Vi har endnu ikke et billede af, hvordan de nye regler er blevet modtaget. Men når vi begynder på kontrollerne, vil vi blandt andet se på, om chaufførerne holder de pauser, de skal. Vi vil naturligvis holde øje med, om der bliver holdt kortere pauser, og om det ser ud til at være sat i system, siger Peter Steen Clausen.

Politikerne har lempet sanktionerne, men de har samtidig givet udtryk for, at de vil holde øje med udviklingen. Og der er risiko for, at man igen vil indføre skrappe sanktioner, hvis tingene udvikler sig i den forkerte retning.

- Jeg vil opfodre branchen til at lave kurser, uddannelse og information om køre- og hviletidsreglerne, så både vognmænd og chauffører kan holde sig skarpe. De nye lempelige sanktioner må ikke blive en sovepude, siger Peter Steen Clausen.

ATL: Hold tungen lige i munden
ATLs direktør Lars William Wesch minder om, at hele branchen har efterspurgt mildere sanktioner for en række overtrædelser af bestemmelserne om køre- og hviletid.

- Vi har fået nogle sanktioner, som er langt mere rimelige. Små fejl fører ikke længere til store bøder eller fratager chaufføren sit levebrød. Men selvom man ikke har en stor hammer hængende over hovedet, bør man naturligvis gøre alt, hvad man kan, for at overholde reglerne, siger han.

Samtidig med at straffen bliver lempet for de milde overtrædelser af reglerne, bliver der slået hårdere ned ved grove, bevidste overtrædelser. Det gælder for eksempel, hvis man har manipuleret med takografen.

Kilde: ATL

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.094