23948sdkhjf

Superkøleskibe med fisk kan erstatte 4.500 vogntog

Et prøveprojekt under Grønt Kystfartsprogram skal udvikle mere miljøvenlige søtransporter for at kortlægge, om skibene kan konkurrere med vejtransporten.

Hvis bare 30 pct. af den nuværende landevejstransport, svarende til 4.500 vogntog om året, kan flyttes til søvejen, så vil det kunne resultere i en gevinst i størrelsen en milliard norske kroner til det norske samfund. Samtidig vil CO2-udledningen kunne reduceres med 70 pct., skriver Ingeniøren.

I rapporten ‘Fisk fra vei til sjø’ tegnes et scenario, hvor 240.000 ton fisk overgår til søtransport, hvilket vil udgøre 40 procent af den forventede eksportvolumen om nogle år. Med tre ugentlige skibsafgange fra Midt-Norge til kontinentet kan man nå op på at erstatte 12.600 vogntogstransporter.

Ifølge beregningerne er den samfundsøkonomiske gevinst på næsten 3 milliarder norske kroner.

Grønt Kystfartsprogram har ifølge Ingeniøren undersøgt de mulige hurdler, der er forbundet med søtransport, og de er kommet frem til, at systemet omkring skibstransport er alt for komplekst. Derfor kræves bedre planlægning, strømlining og mere fleksibilitet på logistiksiden, før skibe vil være et godt alternativ.

Skibene skal transportere kølecontainere med såkaldt superkøling, hvilket gør skibene endnu mere attraktive. Superkøling kan forlænge holdbarheden på fersk fisk med en uge, fordi fisken nedkøles til -2,5 grader i stedet for dybfrost, hvilket betyder, at fisken beholder den ferske kvalitet. Den kan holde op til en måned, og varen vil ikke blive opfattet som en optøet frostvare.

En anden udfordring, for at skibene kan gøres rentable, er at finde en passende returlast.

Kilde: Ingeniøren

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.14