23948sdkhjf

Fremtiden er elektrisk

I bymiljøet kan elektriske lastbiler virkelig kan vise deres styrke. Ingen forurening og næsten ingen støj

MAN har bebudet, at de på årets IAA-messe vil præsentere både deres elektriske varebil eTGE og elektriske lastbil eTGM. Dermed er MAN en af de første producenter til at præsentere elektriske løsninger til sortimentet af erhvervskøretøjer fra 3 til 26 ton.

For MAN’s adm. direktør Joachim Drees er det ikke kun en vigtig milepæl for lastbilproducenten, men det er også en sejr for miljøet.

- Storbyen er virkelig det sted, hvor elektriske lastbiler virkelig kan vise deres styrker, siger han.

- De har ingen emissioner og bidrager derfor til at forbedre byluften. Desuden er de ekstremt stille, hvilket betyder, at det i fremtiden kan være muligt at levere til supermarkeder om natten. Hermed kan man mindske presset på trafikken i dagtimerne, siger Joachim Drees.

- For os er en ting helt klar: Fremtiden er elektrisk, både når det handler om transport af passagerer og transport af gods.

Busser bliver også elektriske
Når det gælder bybusser, går tingene støt og roligt i retning af elektrisk energi. MAN har indgået et partnerskab med bystyret i München, Hamburg, Wolfsburg, Luxembourg og Paris om forsøg med elektrisk busdrift.

- Formålet er en egentlig serieproduktion af bybusser baseret på de erfaringer, vi gør os her, siger Joachim Drees, som også fortæller, at MAN vil vise en prototype af den elektriske bus Lion's City E på IAA-messen.

- Næste skridt bliver at introducere en demo-flåde af elektriske busser til daglig brug i forskellige europæiske byer. Først herefter kan en egentlig serieproduktion af Lion's City E komme i gang. De omfattende og grundige tests vil sikre, at køretøjerne kan opfylde de høje pålidelighedsstandarder, der kræves til brug i lokal offentlig transport.

Satser også på "platooning" 
Det såkaldte ”platooning,” hvor lastbiler kører i konvoj styret af den forreste lastbil, er også et miljøtiltag, som MAN satser på.

- Platonering reducerer CO2-emissionerne og øger sikkerheden på motorvejen betydeligt, siger Joachim Drees.

- Konceptet omfatter en elektronisk forbindelse mellem lastbilerne i konvojen. Den første lastbil bestemmer hastigheden og retningen, mens den bagved følger automatisk på en meget kort afstand på kun 10 til 15 meter.

- Ved at bruge slipstrømmen reducerer konvojen brændstoffet, som forbruges med op til ti procent. En chauffør sidder i det følgende køretøj og kan træffe foranstaltninger og koble sig af kørslen, hvis det bliver nødvendigt.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.109