Virksomheder handler mere med hinanden på nettet
Det er ikke kun mellem virksomheder og forbru´gere, at e-handelen vokser. Det gør den internationale e-handel mellem virksomheder også.
Det viser en rapport, som DHL Express og Cranfield School of Management netop har udgivet.
- B2B e-handel er radikalt i gang med at ændre den måde, hvorpå virksomheder opererer og åbner nye muligheder over hele verden, virksomheder med at ekspandere aktivt ind i e-handel, siger John Pearson, der er CEO for DHL Express i Europa.
- E-handlen udfordrer mange af de etablerede virksomheder til at holde øje med nye og mere agile aktører.
Bedre kundeoplevelse
I dag giver de mest succesfulde e-handelsfirmaer på B2B-markedet en bedre kundeoplevelse, der kan sammenlignes med det, vi alle er vant til, når vi shopper privat på nettet.
For at konkurrere i dette skiftende markedsmiljø bliver virksomheder nødt til at ændre deres forsyningskæder, blive mere transparente, strømlinede og fleksible.
- Vores langvarige relationer med virksomheder på B2B-markedet og vores succes med at bringe forsendelser ud til private, sætter os i stand til at hjælpe industrielle virksomheder med at ekspandere aktivt ind i e-handel, siger John Pearson, der er CEO for DHL Express i Europa.
- Her vil vores netværk kunne være en katalysator for virksomheder rundt om i verden.
Kæmpe potentiale
Ifølge Forrester Research forventes internationale transaktioner på B2B-markedet at nå 1,2 billioner dollars inden for de næste fem år.
For at udnytte dette enorme potentiale skal en virksomhed kunne levere en mere fleksibel, skalerbar og mobil kundeoplevelse, der til forveksling ligner den man oplever som forbruger. Handel mellem virksomheder (B2B) adskiller sig imidlertid fra handel mellem virksomheder og private (B2C) og det gør, at det er nødvendigt med en anden tilgang.
Tilpasningen af visse funktioner på websitet som for eksempel produktkataloger og live kundesupport samt bedre integration af front- og back-end systemer og end-to-end logistikprocesser er afgørende for virksomheder, der ønsker at levere en god kundeoplevelse på B2B-markedet.
Tre typer e-handel
På baggrund af forskningen er der identificeret tre arketyper af virksomheder, der er involveret i e-handel:
- Nybegynder
- Erfaren
- Innovatøren
Nybegynderne er eksempelvis lige begyndt at dyppe tæerne i vandet, når det kommer til nethandel og har den nødvendige grundlæggende funktionalitet på deres websites.
Omvendt har innovatørerne sofistikerede tilbud og anvender avancerede teknologier som eksempelvis maskinlæring og virtual reality for bedre at kunne forudse kundernes krav og tilbyde en individuel brugeroplevelse.
Sammenligne sig med andre
Med arbejdsramme i whitepaper’et kan virksomheder sammenligne sig selv med andre virksomheder, der udvikler deres egne e-handelsløsninger og forbedre deres egen indsats på området, siger professor Michael Bourlakis, der er formand for Logistik & Supply på Chain Management på Cranfield University.
Uventet efterspørgsel
De virksomheder, der ønsker at udnytte den oversøiske efterspørgsel som nogle gange opstår helt uventet, kan ved at åbne op for nethandel drage fordel af, at internationale logistik- og kurervirksomheder i kraft af deres globale netværk kan give dem adgang til oversøiske markeder og mulighed for hurtig levering fra dør til dør.
Det gør det muligt for virksomhederne at vinde markedsandele fra nye kundesegmenter på en effektiv måde uden at skulle have et omfattende lager- og distributionsnet på markeder med lavt volumen.
Logistik- og kurervirksomhederne giver også indirekte fordele til e-handelsvirksomheder ved at tilbyde yderligere brand-troværdighed og tillid, strømline deres logistikprocesser og mindske finansielle risici ved at reducere den tid varerne er undervejs.
Fem egenskaber
Det nye whitepaper baserer sig på en kombination af desktop research og dybdegående interviews og identificerer fem kategorier af egenskaber, der er afgørende for succesfulde B2B e-handelsplatforme. Det er:
- Digital infrastruktur
- Kundeoplevelse
- Kundetilpasning
- Problemfri integrering
- Synkronisering af logistikken
- Praktiske råd
Der er også praktiske råd til virksomheder, der ønsker at videreudvikle deres færdigheder på tværs af de fem kategorier som for eksempel ved at benytte sig af værktøjer til business intelligence for at indhente bedre data eller ved at forbedre viden om kunderne og se på forsyningskæder hos store detailhandlere til inspiration, når de udvikler omni-kanal salg. Det vil sige, at man for eksempel kombinerer fysiske butikker med net- eller mobilbutikker.