Ekspert: Danmark kan få ballade for omstridt parkeringsregel
25-timers reglen er i strid med EU-lovgivning. Det mener EU-Kommissionen, og selvom transportminister Ole Birk Olesen (LA) mener, at der ikke er nogen tvist at komme efter, så er Christian Højer Schjøler, adjunkt og forsker i arbejdsret og EU-ret ved SDU, ikke nær så skråsikker.
- Kommissionen laver ikke en åbningsskrivelse uden grund. Det skal man ikke være blind for. Det er ikke bare for sjov. Det er, fordi en samlet kommission synes, det er problematisk, siger han til Fredericia Dagblad.
Efter 25-timers reglen trådte i kraft 1. juli, sendte Kommissionen 19. juli en meddelelse ud om, at reglen er i uoverensstemmelse med EU-lovgivningen. Derfor sendte kommissionen en såkaldt åbningsskrivelse af sted til den danske transportminister, hvor man gjorde regeringen opmærksom på problemet.
I sidste ende kan EU starte en retssag mod Danmark. Det er dog usandsynligt, siger Christian Højer Schjøler til Fredericia Dagblad. I de fleste tilfælde ville Danmark rette ind, eller sagen vil blive tilbagekaldt.
Åbningsskrivelsen er fortrolig, men i pressemeddelelsen skriver kommissionen, at 25-timers reglen diskriminerer mod nationalitet, at den besværliggør overholdelse af køre-hviletider, og at den forhindrer vognmænds frihed på markedet.
Problemet er, ifølge Christian Højer Schjøler, at 25-timers reglen blev lanceret som et værktøj til at fremme det danske arbejdsmarked, og samtidig skulle bruges til at hindre udenlandske lastbiler i at langtidsparkere på danske rastepladser. Det kan være diskriminerende, og derfor kan Danmark få et forklaringsproblem, skriver Fredericia Dagblad.
Kilde: Fredericia Dagblad