DAF med ekstra aksel
Den største lastbilnyhed på den svenske Elmia Lastbil-messe, der åbnede i går, kom fra den hollandske lastbilproducent, DAF.
Hollænderne havde taget en DAF XF med på messen med en 8x4/4 tridem akselkonfiguration. Den ekstra bagaksel, som også kan fås på CF-modellerne, er produceret og monteret af ST System i Verona i Italien.
Det fortalte Rita Hansen, marketingchef for DAF i Danmark, i forbindelse med åbningen af den svenske transportmesse på Elmia Lastbil i Jönköping.
Tidligere var det den hollandske producent GINAF, der byggede ekstra aksler på DAF-modeller; men nu foregår det i Italien.
Fordeler vægten
- Den ekstra aksel er med til at fordele vægten på køretøjet, fortalte den nye direktør for DAF’s nordiske markeder, Michiel Kuijs. Han understregede, at tridem-akslen specielt er målrettet de nordiske markeder.
- Denne tridem-konfiguration kommer til at findes som en DAF FAT XF eller CF med akselafstand fra 3.900 mm till en maksimal akselafstand på 5.550 mm. Afstanden mellem den tredje og fjerde aksel (centrum til centrum) bliver på 1.450 mm. Motoralternativer bliver fra 300 til 500 hk, og man vil kunne vælge imellem alle førerhustyper.
To styrende og to trækaksler
Den nye konfiguration kendetegnes ved at have to styrende aksler og to trækaksler (to alternativer HR 1.670 og SR 1.360 tandem).
På grund af den lave vægt og de to styrende aksler er konfigurationen egnet til entreprenørkørsel efter nordisk standard.