23948sdkhjf

Dyrekontrol skal rettes mod branchens brodne kar

Fødevarestyrelsen øger samarbejde med politi og udenlandske myndigheder for at få stoppet overtrædelserne af dyretransporterne.

Fødevarestyrelsen lægger an til en omlægning af kontrollen med dyretransporter, så man går efter de brodne kar. Antallet af såkaldte indladningskontroller kan komme op på 100 procent for de transportører, der har flest overtrædelser.

Det nye koncept er præsenteret for ordførerne på et møde hos miljø- og fødevareminister Jakob Ellemann-Jensen (V) i sidste uge.

Flere stramninger overvejes, hvis pengene bevilges i finansloven, og det vil ske ud fra princippet om, at kontrollen skal laves klogere og mere målrettet. Der lægges op til, at kontrollen med dyretransporterne skal vægtes anderledes - mindre kontrol ved opsamling og aflevering af dyrene, mere kontrol af vognmandens samlede aktiviteter.

Et bedre samarbejde mellem Fødevarestyrelsen og politi og udenlandske myndigheder er også på menuen. Det har nemlig vist sig, at udenlandske transportører står for de fleste overtrædelser. Det har vejsidekontrollerne vist.

Endelig forventes det, at digitaliseringen af logbogsmodulet i Eksportportalen vil være klar ved udgangen af 2018.

925 logbøger politianmeldt
Alle disse initiativer er en udløber af sagen om de knap 1.000 små og store overtrædelser fra 2012 til begyndelsen af 2015, som myndighederne ikke har fulgt op på.

Ministeriet tilskriver fratrådte embedsmænd en betydelig del af ansvaret for forløbet og de kritisable forhold.

Fødevarestyrelsen har politianmeldt 925 logbøger om eksport til politiet fordelt med 877 vedrørende grise og 48 vedrørende kvæg. 828 havde for lang transporttid, 104 overlæs og 23 manglende forhåndsbesked til myndighederne. Tre danske virksomheder står for i alt 615 overtrædelser.

Siden i sommer er der kommet fart i sagsbehandlingen. Alle nyere returlogbøger fra og med 2016 er gennemgået senest til jul.

Stort politisk pres
Et flertal uden om regeringen kræver skærpet kontrol. Fra alle sider i folketingssalen hagler kritikken ned over regeringen, og presset stiger.

- Det skal ikke kunne betale sig for vognmændene at indregne bøder i deres driftsudgifter, lyder det fra Simon Kollerup (S), mens Dansk Folkepartis Karina Due er forarget over, at kontrollen ikke rammer de udenlandske transportører.

- Antallet af svinetransporter er mangedoblet de senere år, men det er omfanget af kontroller ikke, kritiserer Søren Egge Rasmussen (EL).

Afskaf klippekort
DTL’s chefkonsulent Niels Bukholt støtter ideen med, at kontrollen i højere grad skal foretages på baggrund af en risikovurdering.

Han deltog i DTL’s nylige besøg hos Jakob Ellemann-Jensen og rejste på ny problemet med transportørens ansvar for dyrs transportegnethed.

- En vognmand og chauffør risikerer et klip, hvis dyrlægen finder fejl ved ankomsten, selv om en dyrlæge har godkendt dyret ved indladningen. Derfor ønsker vi klippekortordningen afskaffet, siger chefkonsulenten.

Også pres på EU
Landbrugsministrene fra Danmark, Holland og Tyskland foreslog i 2014 EU-kommissionen, at forordningen, der gælder transport af levende dyr, bør skærpes. De tyske politikere og myndigheder er især bekymret over temperaturen i lastbilerne og de lange ventetider ved den bulgarsk-tyrkiske grænse.

"En nylig rapport fra EU-kommissionen konkluderede, at transportvirksomhederne skulle planlægge med mindst seks timers ventetid for tyrkisk grænsekontrol. I nogle tilfælde kan den ekstra ventetid vare i dagevis - og nogle gange uger," oplyser den tyske regering.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078