Specialtransport ind over havnen
Shipping- og speditionsvirksomheden Holship I Køge har vundet en stor kontrakt om leverancer af tagspær til det nye distributionscenter i Greve. Spærene skal lastes inde over Køge Havn og transporteres videre til Greve som specialtransport.
- Tagspærene har forskellig længde. De længste er 29 meter lange og vejer op til 16 ton stykket, så de skal videre med specialtransport, siger Palle Klug, som også fortæller, at man man allieret sig med Torben Rafn til at forestå transporterne, der også omfatter følgebil.
- Det første skib med tagspær kom i starten af juli, men det er først her i august, at vi er begyndt at transportere dem til Greve. Næste skib kommer i september, og så regner vi med et tredje skib, inden året er omme.
- De resterende otte leverancer ved vi ikke, hvornår kommer. Vi ved bare, det bliver i 2019. Det afhænger af, hvor hurtigt de får udlejet distributionscentret i Greve, og hvor hurtigt det skal udvides.
Transportmagasinet: Hvordan er forholdene for specialtransporter i Køge Havn?
- Forholdene her er meget gode, fortæller Palle Klug.
- Der er en specialkaj til tunge transporter, og havnen har nogle store kraner, som vi kan benytte. Desuden er der fin adgang fra Køge Havn til motorvejsnettet - også for specialtransporter.
Holships kontrakt på transport af tagspærene omfatter hele logistikkæden.
- Vi henter tagspærene hos producenten i Belgien og står for søtransporten med coaster til Køge samt losning og opbevaring på havnen. Herefter skal vi sørge for kørsel med specialtransport og følgebil til Greve.