København er værtsby for ITS World Congress 2018
München, Barcelona og København. Disse storbyer dystede mod hinanden, da man for fire år skulle finde ud af, hvor ITS World Congress 2018 skulle holdes.
Ligesom når den Internationale Olympiske Komité skal vælge værtsby for de Olympiske Lege, gør organisationen ERTICO - ITS Europe det samme for ITS World Congress. Der er masser af prestige forbundet med at være værtsby, og der er masser af forretningsmuligheder i kølvandet på sådan en kongres. Og så lægger kongresdeltagerne millioner af kroner i værtsbyen i form af hotelovernatninger, shopping og sightseeing.
Så jo, det er en fjer i hatten for Københavns Kommune - og ikke mindst for Steffen Rasmussen, som er projektchef på ITS World Congress 2018. ITS kan gøre meget for trafikken i København - og dermed for borgerne i hovedstaden og i sidste instans for os alle.
- Trafik i storbyen er et emne, som berører alle mennesker på kloden, siger han. Hvis vi kan optimere trafikken og gøre den grønnere, har vi mulighed for at øge trafiksikkerheden, beskytte miljøet og opretholde vores mobilitet på samme tid.
Øge trafiksikkerheden
- Brugen af Intelligente trafiksystemer kan netop hjælpe os med at øge trafiksikkerheden, reducere forureningen og forbedre fremkommeligheden. Så det er en win-win situation at komme i gang med ITS.
- København har de senere år brugt mange penge på ITS-projekter, og det er nogle af disse projekter, som vi vil vise frem, når vi som værtsby tager imod borgmestre, ministre, eksperter og erhvervsfolk fra hele verden.
At blive værtsby er et stort arbejde, fortæller Steffen Rasmussen.
- Man laver et bud, som er ret omfattende. Vi havde en rapport på 100 sider, der fortalte om alt det, København kan inden for ITS-området. Vi fortalte også om det, København kan som kongresby. Vi har Bella Center liggende meget centralt. Vi har Københavns Lufthavn. Og vi har en rigtig god hotelkapacitet. Til gengæld er vi en lidt dyr by.
Barcelona og München
København var oppe mod Barcelona og München, som også havde ansøgt om værtsskabet i 2018.
- Efter vi havde sendt vores bud, blev vi kaldt ned til Bruxelles og foretræde for den kommission, der bestemmer. Vi var godt repræsenteret med Københavns Teknik- og miljøborgmester og formanden for Folketingets Transportudvalg samt nogle af de virksomheder, vi samarbejder med.
- Vi var en delegation på otte mennesker, og vi lavede en times fremlæggelse for komiteen. Vi havde også lavet en introduktionsvideo om København. Den var en succes. Siden voterede komiteens medlemmer - og indstillede København.
- Vi søgte også kongressen i 2015, hvor vi tabte til Bordeaux.
Transportmagasinet: Hvad kan København tilbyde på ITS-området?
- Vi kan vise vores trafiksignaler, som vi kan styre på forskellig måde. Vi har broen til Sverige med overvågningsanlægget og betalingssystemet. Det er på højt internationalt niveau.
- Vi har den førerløse metro, som anvender et internationalt meget avanceret system.
Livskvalitet
- Endelig havde vi også valgt vores slogan med omhu: "ITS - Quality of Life". Den overskrift betyder meget for programkomiteen. Det markerer nemlig et holdningsskifte.
- ITS er altid blevet opfattet som noget med teknologi, biler, navigationssystemer; men vi ville gerne lægge fokus over på, at ITS skal gavne slutbrugeren, hvad enten det er en lastbilchauffør, en gående eller en cyklist. Det gælder om at lave nogle systemer, der er til gavn for slutbrugeren.
Transportmagasinet: Hvad skal København konkret gøre under ITS World Congress?
- Som værtsby forpligter vi os til at stå for en række aktiviteter for de delegerede som blandt andet at arrangere tekniske besøg og arrangere transport for de delegerede. Vi skal også vise en række tekniske ITS-projekter frem - dem vi kalder vores fyrtårne. Det kan være vores trafikledelsescenter, hvorfra vi kan styre trafikken i København. Det kan være vores app- og GPS-løsninger, som trafikanterne i byen kan benytte sig af.
- Samtidig holder vi nogle seminarer og workshops om relevante emner inden for ITS med nogle af verdens førende folk inden for området. Der gennemføres nogle store demonstrationsprojekter i den uge, hvor kongressen findes sted. Vi har blandt andet en selvkørende shuttlebus, der kører mellem Bella Center og den nærmeste metrostation.
Transportmagasinet: Hvad får København ud af at være værtsby?
- Der er to overordnede formål. Det første er at gøre København kendt for vores grønne mobilitet. Vi har nogle overordnede mål om at være verdens bedste cykelby og være CO2-neutrale i 2025. Det budskab vil vi gerne have ud i verden.
- For det andet er der et klar erhvervs- og vækstmål. Der kommer 10.000-14.000 mennesker på kongressen, heraf en hel del topfolk fra industrien. Vi håber, at de ser muligheder for at bidrage til grøn vækst og jobskabelse i Øresundsregionen og at indgå samarbejde med nogle af de danske virksomheder, som udstiller her.
Transportmagasinet: Virker det?
- Man kan være ret sikker på, at kongresdeltagerne lægger en del penge i byen. De bor på hotel, spiser på restaurant og køber ind. Der findes beregninger, der viser, at sådanne kongresgæster bruger cirka 3.100 kroner pr. overnatning, så det bliver til rigtig mange penge.
- Den anden del er at finde ud af, hvad danske virksomheder reelt får ud af sådan en verdenskongres. Får de flere opgaver? Får de kontakter? Det vil vi evaluere på sammen med organisationen Dansk Erhverv.
- Vi har glædet os til dette arrangement i flere år. Nu er det her endelig, slutter Steffen Rasmussen.