Nu bliver der gjort noget ved manglen på rastepladser
Kapaciteten på de danske rastepladser er ude af trit med de stærkt stigende transportmængder. Behovet for flere rastepladser følger helt naturligt, når der kommer flere biler på vejene og vejene udvides.
Vejgodstransporten har særligt brug for adgang til parkeringspladser. Især i en tid hvor kravene til effektiv transport er større end nogensinde, mener ITD:
- Det er positivt, at vi har nogle politikere, der lytter til branchen og tager det alvorligt, når vi påpeger, at der er et problem. En bøtte maling til flere båse på de eksisterende arealer løser nok desværre ikke alle udfordringerne, men hver en plads, der kan skabes, er velkommen, siger Jørn-Henrik Carstens, chef for ITD’s politiske afdeling.
Udnyt pladserne optimalt
Hidtil har chaufførerne sagtens selv kunne finde ud af at udnytte de afsatte lastbilparkeringsarealer fuldt ud, blandt andet ved at fylde op uden hensyn til anden markering end kantstriberne ud til kørebanerne, der løber gennem rastepladsen.
En anden løsning kunne derfor være at lempe reglerne omkring parkeringsbåsene inden for de afsatte arealer, så pladsen udnyttes bedst muligt.
- I ITD vil vi følge sagen, og vi ser frem til den vurdering fra Vejdirektoratet om muligheden for flere optegnede båse på rastepladserne, som Kim Christiansen (DF) nu vil bede om. Samtidig glæder vi os over, at Kristian Phil Lorenzen (V) er klar til at sætte penge af til forbedringer på motorvejsrastepladserne. Dermed er der håb om, at der reelt sker noget på området, og det har der været behov for længe, slutter Jørn-Henrik Carstens.