ITD støtter landmænds trængselsudspil
Spildtid på vejene, utilstrækkelig infrastruktur og bøvlede regler koster hvert år den såkaldte fødevareklynge cirka 250 millioner kroner årligt. Et lignende regnestykke kunne den danske vejgodstransport præsentere. Her koster det samlet set knap 900 millioner kroner årligt, hvis man opgør alt gods, der transporteres i Danmark, når lastbilerne holder stille.
Landbrug & Fødevarer vil nu vende udviklingen, så trængsel og spildtid minimeres. ITD støtter fuldt op om det transportpolitiske udspil fra organisationen.
- I ITD har vi i lang tid efterspurgt en helhedsplan for dansk infrastruktur, og vi har gjort opmærksom på, at der er et kæmpe behov for en modernisering og udbygning af vejnettet. Det vil kræve massive investeringer, men det er nødvendigt. Samtidig er det vigtigt, at vi fremtidssikrer vejnettet, så vi er på forkant med ny teknologi og klar til at udnytte de klimavenlige tiltag, der er i kikkerten. Landbrug & Fødevarers udspil rummer rigtig mange gode og fremsynede initiativer, og jeg håber oprigtigt, at transportpolitikerne lytter grundigt og handler, siger administrerende direktør i ITD, Carina Christensen.
I udspillet ”En ny vej frem” præsenterer Landbrug & Fødevarer 49 konkrete anbefalinger til infrastrukturprioriteringer, der skal sikre, at Danmark ikke risikerer at stå stille, og at spildtiden dræber væksten.
- Trængslen på de danske veje stiger og stiger, og det mærker vi markant i vejgodstransporten. For virksomhederne koster det ikke bare tid og penge, det er også omdømmet, der er på spil, når varerne ikke når frem til aftalt tid. Politikerne er nødt til at tage dette udspil alvorligt, for trængselsproblemerne bliver kun større i fremtiden, hvis der ikke handles. Derfor hilser vi også Landbrug & Fødevarers udspil velkommen, og vi samarbejder meget gerne om en helhedsplan for den danske infrastruktur, siger Carina Christensen, administrerende direktør i ITD.