Danske lastbiler kører mere internationalt
Danmarks Statistik har netop offentliggjort tal på de danske lastbilers godstransport i andet kvartal 2018.
Det internationale transportarbejde steg med 5 pct. i perioden sammenlignet med første kvartal. Da det nationale transportarbejde, som udgør 80 pct. af danske lastvognes transportarbejde, samtidig faldt 3 pct., faldt det samlede transportarbejde for danske lastvogne med 2 pct. i andet kvartal. Transportarbejdet i andet kvartal 2018 blev samlet 3,7 mia. tonkm. To tredjedele af den samlede godstransport foregår med lastvogn.
Danske lastbiler kører mere internationalt gods
Det samlede internationale transportarbejde udgør ca. en femtedel af de danske lastvognes samlede transportarbejde. Med stigningen i seneste kvartal fortsætter en positiv vækst i de danske lastvognes internationale transportarbejde.
Betragtes de seneste fire kvartaler samlet, viser det internationale transportarbejde fra Danmark til udlandet en samlet fremgang på 25 pct. i forhold til de foregående fire kvartaler.
Transportarbejdet fra udlandet til Danmark er i samme periode steget 11 pct. Det øvrige danske internationale transportarbejde er uændret. Det dækker over dansk cabotagekørsel i udlandet samt tredjelandskørsel, det vil sige kørsel mellem to andre lande end Danmark.
Hovedparten af den internationale godstransport med danske lastvogne går til og kommer fra vores umiddelbare naboer, Sverige, Norge og Tyskland. Tre fjerdedele af det danske transportarbejde fra Danmark går til de tre lande og ni tiendedele af dansk transportarbejde til Danmark kommer fra de tre naboer.
Drives af antallet af ture
Set over de seneste fire kvartaler er væksten i det internationale transportarbejde sket i turene fra Danmark. Hovedårsagen er primært væksten i antallet af ture med læs i den udgående transport, som steg 20 pct., mens det ikke tilsvarende er lykkedes at øge antallet af ture med læs i den indgående transport, som faldt 5 pct.
Den gennemsnitlige godsmængde pr. tur med læs faldt med 5 pct. på ture fra Danmark, mens den steg 5 pct. på ture til Danmark. Godsmængden på en tur fra Danmark var i gennemsnit 16,5 ton, mens den på ture til Danmark var 18,5 ton.
Samtidig steg den gennemsnitlige turlængde på ture fra Danmark med 15 pct., mens den på ture til Danmark steg 5 pct. En tur fra Danmark var i gennemsnit på 750 km, mens den modsatte tur i gennemsnit var 530 km.
Samlet er det gennemsnitlige transportarbejde på ture fra Danmark steget 9 pct. og på ture til Danmark steget 10 pct. Der er altså næsten identisk vækst i transportarbejdet i de enkelte ud- og indgående transporter med danske lastvogne, men et faldende antal ture til Danmark giver en lavere vækst i denne del af den internationale transport.