Transport-chefer tror på vækst
Ifølge PWCs CEO Survey 2018: Transport og logistik er de administrerende direktører i transport- og logistikbranchen blevet mere optimistiske i forhold til sidste år. I år tror næsten halvdelen af toplederne (45 pct.) i høj grad på vækst i deres virksomheder de næste 12 måneder, mens det blot var 32 pct. sidste år.
Andelen af topledere i transport- og logistikbranchen, der er meget optimistiske, ligger samtidig lidt højere end andelen af topledere på tværs af alle brancher, hvor 42 pct. svarer, at de i høj grad tror på vækst i deres egen virksomhed. Desuden tror 41 pct. af direktørerne i transport- og logistikbranchen i høj grad på vækst i egen virksomhed over de næste tre år.
- Udviklingen i transport- og logistikbranchen skyldes blandt andet, at der er stigende økonomisk aktivitet, øget rejseaktivitet - både blandt virksomheder og private - og mere aktivitet inden for shipping, hvilket har været med til at skabe gode vækstmuligheder for branchen. Endvidere betyder globaliseringen og kapital, der søger afkastmuligheder, at der investeres i infrastrukturprojekter, som er afgørende for transport- og logistikvirksomheder, udtaler Bo Schou-Jacobsen, der er partner i PWC og ekspert i transport- og logistikbranchen.
PWCs CEO Survey viser desuden, at 60 pct. af toplederne i transport- og logistikbranchen tror på global økonomisk vækst de næste 12 måneder, mens 57 pct. af toplederne på tværs af alle brancher tror på global økonomisk vækst. Til sammenligning var det sidste år blot 22 pct. af toplederne i transport- og logistikbranchen, der troede på global økonomisk vækst.
USA blandt de vigtigste vækstmarkeder
Toplederne i transport- og logistikbranchen ser USA (53 pct.), Kina (46 pct.) og Tyskland (32 pct.) som deres vigtigste vækstmarkeder de næste 12 måneder.
- Toplederne peger på tre oplagte vækstmarkeder, hvor især USA er en stor mulighed, da der er økonomisk vækst, og samtidig er USA det marked, som er længst fremme inden for den teknologiske innovation af industrien, forklarer Bo Schou-Jacobsen og fortsætter:
- Tyskland er også et interessant vækstmarked, da det er den største økonomi i EU, og fordi den geografiske placering gør landet til nøglespiller for handel i hele Europa. I Kina modnes markedet hurtigt, og det indenlandske forbrug stiger, hvilket har skabt større efterspørgsel i transport- og logistikbranchen.
Der skal investeres i digitale løsninger
Ifølge rapporten er der plads til, at branchen kan øge deres investeringer i digitale løsninger.
- Branchen har ikke været frontrunner, når det gælder den teknologiske udvikling, og et øget fokus på digitale løsninger kan være med til at skabe vækst, samtidig med at man mindsker risikoen for at blive ramt af cyberangreb, da hidtidigt anvendte teknologier er mere udsatte over for cyberangreb. Dette skal også ses i lyset af, at cybertruslen er en stor bekymring for toplederne i transport- og logistikbranchen, siger Bo Schou-Jacobsen.
Undersøgelsen viser desuden, at 78 pct. af toplederne er bekymrede for manglen på medarbejdere med digitale kompetencer, og samme andel frygter for tilgængeligheden af medarbejdere med digitale kompetencer for hele industrien. 58 pct. har samtidig problemer med at tiltrække digitalt talent, hvilket er 8 procentpoint højere end på tværs af alle brancher (50 pct.).
- For at imødekomme udfordringen moderniserer mange virksomheder i branchen deres arbejdsmiljø og introducerer nye og fleksible måder at arbejde på. Men det er måske ikke nok. Mange virksomheder kan med fordel også opdatere deres brandimage for at kommunikere deres digitale ambitioner til omverden, involvere sig i udviklingen af uddannelser på universiteter og så videre, udtaler Bo Schou-Jacobsen.
Klimapåvirkninger er nu en konkurrenceparameter
Andre bekymringer hos toplederne i transport- og logistikbranchen er terrorisme (45 pct.), geopolitisk usikkerhed (42 pct.) og populisme (39 pct.). På alle disse områder er toplederne i transport- og logistikbranchen mere bekymrede end toplederne på tværs af alle brancher.
- Ud over de tre største bekymringer for toplederne i branchen, anser branchen deres CSR-footprint som en væsentlig konkurrenceparameter og dermed en trussel mod deres egen vækst. Det skyldes især et stigende pres fra branchens stakeholders, som forventer, at der arbejdes på at reducere forurening, slutter Bo Schou-Jacobsen.