Statstilskud skal bane vejen for elbiler
Købere af elbiler skal i fremtiden hive færre penge op af lommen hos forhandleren.
I en ny analyse "Flere elbiler på de danske veje" anbefaler Klimarådet et tilskud på minimum 50.000 kroner fra staten, uanset hvilken elbil valget falder på.
- Senest i 2050 skal vi have en helt fossilfri transportsektor, og derfor skal vi i gang allerede nu, siger formand for Klimarådet Peter Birch Sørensen.
- Salget af elbiler i Danmark er stadig alt for beskedent, når vi sammenligner med vores nabolande, og for at sætte gang i omstillingen er det afgørende, at vi som samfund sender et klart signal til både bilkøbere og forhandlere om, at elbilen er fremtiden.
Anbefalingerne kommer samtidig med, at regeringen er på vej med sit udspil til en klimaplan, der skal sætte retningen for den grønne omstilling frem mod 2030.
Planen ventes offentliggjort i løbet af efteråret og skal sikre, at Danmark overholder sine klimaforpligtelser over for EU.
Statsminister Lars Løkke Rasmussen (V) sagde så sent som i weekenden til Berlingske, at den formentlig vil indeholde en deadline for udfasning af benzin- og dieselbiler.
Han ønskede dog ikke at sætte et præcist årstal på. Det er også usikkert, hvor stort tilskuddet til elbiler kan blive, men ifølge dokumenter fra regeringens koordinationsudvalg, som blev omtalt i sommer, lyder det mest markante forslag et tilskud på 50.000 kroner per bil.
Altså samme beløb, som Klimarådet anbefaler, og det vil Socialdemokratiet gerne støtte, siger partiets klimaordfører, Jens Joel.
- Vi har foreslået fem konkrete virkemidler, som man kan tage fat på. Men vi diskuterer også gerne en tilskudsmodel, siger han.
Selv har partiet fokuseret på at få firmaer og kommuner til at købe elbiler gennem sænkelser af afgifter og tilskud.
- Vi har gerne villet sikre, at nogle af dem, der har mulighed for at købe elbiler, kom på banen og drev omstillingen, siger Jens Joel.
- Så går der kun et par år, så er der brugte biler på markedet, som almindelige lønmodtagere har nemmere ved at købe. Men vi diskuterer gerne alle muligheder.
I anbefalingerne fra Klimarådet lyder det, at der i 2030 skal være mindst 500.000 "nuludslipsbiler", som for eksempel elbiler. De vil dermed udgøre cirka 15 procent af bilparken.
Men det er utilstrækkeligt, siger formand for SF, Pia Olsen Dyhr.
- Så vil mere end otte ud af ti biler stadig være fossile, og det er ikke ambitiøst nok, hvis vi skal nå vores klimamål. Her bør regeringen sætte et langt mere ambitiøst mål, siger hun.
Rådet, som er sat i verden for at overvåge Danmarks klimaindsats, anbefaler samtidig et stop for salg af diesel- og benzinbiler i 2030:
- Danmark bør følge i hælene på flere andre europæiske lande og fastsætte et mål om, at der fra 2030 i praksis ikke skal sælges nye biler, der drives af benzin og diesel, siger Niels Buus Kristensen, der er transportekspert og medlem af rådet.
Salget af elbiler gik nærmest i stå i 2015, da afgiften blev hævet. Det seneste år har det dog været stigende.
Elbiler udgør dog fortsat under 0,5 procent af den samlede bilpark.
/ritzau/