Ny bydel i København løser trafikproblemer
Regeringens og Københavns Kommunes plan om at bygge en helt ny bydel er både ambitiøs og genial. Ikke alene sikrer man Københavns fremtid, men man giver også Danmarks hovedstad en mulighed for at komme helt på højde rent trafikalt med de mest moderne hovedstæder i verden. Man får også mulighed for at løse mange af de trafikale problemer, som har præget København i mange år.
Den nye bydel skal bygges på en kunstig ø i Københavns Havn mellem Nordhavnen og Amager. Den får navnet Lynetteholmen.
Der skal være forbindelse til Sjælland og Amager både via metro og et underjordisk vejnet med forbindelse til Helsingørmotorvejen, lyfthavnen og Amagermotorvejen.
Infrastruktur i nye højder
- Det er en visionær plan, der vil løfte infrastrukturen i København til nye højder til gavn for hele Danmark, lyder det fra ITD.
- I ITD er vi begejstrede for denne visionære infrastrukturplan, som endelig vil give København den ringvej rundt om byen, som mange andre storbyer i Europa også har, siger chefkonsulent Anders Jessen fra ITD. Det er en stor gevinst - ikke bare for hovedstaden, men for hele Danmark.
- Selvom projektet først står færdigt om mange år, slutter det cirklen rundt om byen, og det forbedrer adgangen for alle. Projektet vil være til stor gavn for både virksomheder og borgere og vil lede den tunge trafik uden om midtbyen til gavn for trafiksikkerhed, trængsel og miljø.
- Vi håber, at der kan samles politisk opbakning og afsættes midler, der kan få skubbet projektet i gang hurtigst muligt. Hvis den økonomiske model kan gennemføres, vil det også kunne skabe rum for andre tiltrængte infrastrukturprojekter i Danmark, siger Anders Jessen, chefkonsulent i ITD.
Også DTL er svært tilfredse
- Havnetunnelen vil sikre tilgængelighed til og fra den nye ø og være en grundforudsætning for byens videre udvikling. Den vil også løse en hel del af de trængselsproblemer, som godstransporten slås med i det daglige, udtaler DTLs adm. direktør Erik Østergaard.
- Mange vognmænd, der kommer til København, har oplevet meningsløst tidsspilde og frustrerende trafikpropper, ikke mindst på Ring 2. Denne trafik vil ikke mere skulle igennem byen.
- Samtidig vil det skabe plads til en mere effektiv citylogistik, som også var en af trængselskommissionens anbefalinger i sin tid. Og så skal man ikke glemme, at det i sidste ende vil have en betydning for miljøet. En lastbil i kø-kørsel, brænder næsten en halv liter diesel af ved hver igangsætning, vurderer Erik Østergaard.
Bydelen beboet i 2070
Forundersøgelserne til projektet ligger først klar omkring 2020 og både plan og finansiering skal forhandles på plads politisk. Byggeriet af Lynetteholmen vurderes til at kunne påbegyndes omkring 2035 og bydelen ventes fuldt udbygget og beboet omkring 2070.