Nyt materiale revolutionerer bilindustrien
Et nyt stof har set dagens lys. Grafenoxid. Hvad er dog det? Det er et stof, man finder i mobiltelefoner og sportsartikler - og snart også i bilindustrien. Ford vil nemlig bruge af grafenoxid i virksomhedens bildele.
Grafenoxid har for nylig vakt entusiasme og spænding i bilindustrien som et stof, der er højst anvendeligt i både maling, batterier og såkaldte polymere materialer som eksempelvis plast. Det er et såkaldt todimensionelt nanomateriale.
Ingeniører har kaldt det et mirakelstof, der er 200 gange stærkere end stål og besidder en af de højeste ledningsevner i verden. Det er tyndt, fleksibelt og lydabsorberende. Selv om anvendelsen af grafenoxid ikke altid er rentabelt, har Ford i samarbejde med Eagle Industries og XG Sciences fundet på en måde at anvende små mængder af stoffet i kølerhjelmens motorskjolde.
- Gennembruddet her ligger ikke i selve materialet, men i vores anvendelse af det, siger Debbie Mielewski, der er senior technical leader hos Ford. Hun arbejder med bæredygtighed og nye materialer.
- Vi anvender en meget lille mængde, mindre end en halv procent, for at opnå betydelige optimeringer i både holdbarhed, lydisolering og vægtreduktion. Det er anvendelsesområder, som andre ikke har fokuseret på.
Vandt nobelprisen
Grafenoxid blev udvundet for første gang i 2004, men anvendelsen af den er relativt ny. Første forsøg på at isolere materialet blev udført med et stykke tape og bly, der indeholdt grafit. Tapen blev brugt til at fjerne grafittens lag for at skabe grafenoxiden, der består af blot et enkelt lag.
Dette eksperiment vandt Nobelprisen i 2010. I 2014 begyndte Ford og virksomhedens leverandører at nærstudere materialet gennem vedvarende forsøg for at nå frem til dets anvendelighed som isolering i kølerhjelme.
Reducerer motorstøj
Bestræbelser på reduktion af motorstøj i bilkabinen betyder som regel tilføjelsen af både mere materiale og vægt, men med grafenoxid er det modsatte tilfældet.
- En lille mængde grafenoxid gør underværker, og i dette tilfælde har den en betydelig effekt på lydabsorberingen, udtaler John Bull, Eagle Industries’ præsident.
Grafenoxiden blandes med skumkomponenter. Tests udført af Ford viser en støjreduktion på omkring 17 procent. Samtidig sker der en forbedring af varmemodstandskraften på 30 procent sammenlignet med skum, der ikke anvendes i kombination med grafenoxid.
Produktionen af grafenoxid forventes at begynde ved årsskiftet. Det vil i første omgang blive anvendt på de amerikanske bilmodeller i F-150 og Ford Mustang.