Speditionsbranchen i bakgear
Speditørernes aktivitetsniveau accelererede sidste år. Det økonomiske opsving og den stadigt stigende samhandel bidrog til et øget behov for at fragte gods. Indtjeningen var dog fortsat i bakgear og gik tilbage for hver anden speditør i Transportmagasinets Top-analyse.
Se nøgle- og regnskabstal for speditørerne her
Hård konkurrence pressede overskuddene, og indtjeningsevnen faldt på alle parametre. Store investeringer i den interne infrastruktur og opkøb af konkurrenter påvirkede også speditørernes bundlinjer negativt, men det sender samtidig et signal om, at speditørerne ruster sig til kamp og en - måske - styrket indtjening på sigt.
Se flere tal og brancheanalyser i Transportmagasinets Top 100
Speditørbranchen i tal:
|
Tjener penge i et presset marked
Resultatet før skat per medarbejder blev i gennemsnit 24.000 kr. mindre i 2017 end i 2016, og bundlinjerne gik samlet gik tilbage med næsten 22 procent.
En speditør, der ikke tog del i den samlede deroute, er Nordic Transport Group (NTG). Når DSV sorteres fra, voksede NTGs indtjening mest og virksomheden landede samtidig speditørernes højeste resultat før skat. Den partnerbaserede virksomhed har oplevet konstant vækst siden stiftelsen i 2011. NTGs forretningsmodel er at købe sig ind i nyopstartede transportvirksomheder og lade de oprindelige ejere beholde en markant del af aktierne. Alligevel var en overvejende del af toplinjevæksten på 36 procent organisk. På medarbejderfronten havde vækstvirksomheden også fart på, da de i det forgangne år var de garant for flest nyansættelser blandt speditørerne.
Flere underskud
Transportmagasinets Top-analyse viser, at andelen af underskud blev mere end fordoblet i seneste regnskabsperiode. Værst gik det udover branchens næststørste aktør Blue Water Holding. Den esbjergensiske kæmpe holdt niveauet på toplinjen, men fik underbranchens største underskud, da indtjeningen skrumpede med over 100 mio. kr. Tilbagegangen skyldes ifølge ledelsesberetningen implementeringen af et nyt transportmanagementsystem samt omkostninger i forbindelse med opstarten af en ny fragtterminal i Taulov.
Valutaskår i regnskaberne
Sidste år voksede speditørernes omsætning* med 9 procent. Fremgangen er tilmed den højeste i speditørtoppen siden 2014. Bruttoresultatet voksede også blandt virksomhederne med over 5 procent, hvilket underbygger en stigende aktivitet hos speditørerne.
Vækst er dog ikke lig med bundlinje. Det er Geodis Wilson Denmark og Scan Global Logistics eksempler på. Begge ligger helt i top, hvad angår omsætningsvækst, men går tilgengæld markant tilbage på bundlinjen og ender ud med underskud. Flere opkøb har påvirket Scan Global Logistics bundlinje, mens valutaudsving har spist del af resultatet hos dem begge. Flere af de øvrige speditionsvirksomheder melder også om valutatab som en medvirkende faktor til de faldende indtjeningskurver.
Svækket indtjeningsevne
Kun 43 procent af virksomhederne* forbedrede overskudsgraden forrige år. Den gennemsnitlige overskudsgrad faldt med 25 procent til 1,9 procent, det laveste niveau siden 2013. Faktisk er det kun to virksomheder, foruden DSV, som har en overskudsgrad på over 5 procent; HCS og NTG med overskudsgrader på henholdsvis 8,5 og 5,4 procent.
At speditørbranchen kæmper med indtjeningsevnen kan også aflæses på de øvrige nøgletal. Således blev den gennemsnitlige afkastningsgrad reduceret med 9 procent, forrentningen af egenkapitalen faldt hos to ud af tre, og soliditetsgraden dalede med 6 procent.
Lys for enden af tunnelen
Der tegner sig altså et billede af en speditørbranche med indtjeningsudfordringer. Udviklingen kan dog ikke udelukkende beskrives som negativ. Omkring to tredjedele af speditørerne udtrykker i ledelsesberetningerne tilfredshed med deres resultater. Det vidner om, at den hårde konkurrence betragtes som et ufravigeligt vilkår.
Speditørerne oprustede da også på flere områder. Fire ud af fem speditører øgede medarbejderstaben. Balancesummerne voksede med 12 procent, og egenkapitalerne steg med 3 procent. I ledelsesberetningerne beretter mange af speditørerne om massive investeringer i infrastruktur. Det være sig blandt andet investeringer i nye IT-systemer, optimering af produktionssystemer eller udvidelse af terminaler og lagre.
Konsolidering og opkøb af konkurrenter er også en trend i speditionsbranchen. Alt sammen noget som koster på bundlinjen nu og her, men som på sigt gerne skulle give sig til udslag i nogle konkurrencefordele såsom stordrift eller en større bid af værdikæden.
DSV flyver rekordoverskud hjem Når vi ser på branchen samlet, dikterer DSV med sin størrelse udviklingen for speditørerne. Derfor behandles DSV særskilt herunder og indgår ikke i den samlede analyses konklusioner. Den danske transportgigant fortsatte sit væksteventyr i 2017, hvor synergieffekterne fra storopkøbet af amerikanske UTi for alvor slog igennem på indtjeningen. Særligt Air & Sea-divisionen hos DSV lukrerede på integrationen af UTi og forbedrede driftsresultatet med over 50 procent sidste år. En fremgang der betyder, at divisionen har indhentet og indfriet sit 2020-mål. Divisionen Solutions, der beskæftiger sig med lagerhotel og logistik, lagde 28 procent til driftsresultatet, mens DSV’s oprindelige forretningsområde, Road, voksede med 16 procent på driften. Samlet landede DSV et resultat på 3,8 mia. kr. før skat, hvilket er en forbedring på 66 procent. Det er samtidig et indtjeningsfacit, der er dobbelt så højt som bundlinjerne hos samtlige af de over 250 øvrige virksomheder i Transportmagasinets Top-analyse tilsammen. |
Noter
*23 af de 56 speditører oplyser omsætning
Speditøranalysen er foretaget blandt 56 speditører med 20 eller flere ansatte.
PostNord Logistics holdes ud af den kvantitative analyse, da selskabet har et ekstraordinært stort underskud, der ikke udtrykker driftsudviklingen i speditørbranchen.
Artiklen er en del af temaet Top 100 - 2018.