23948sdkhjf

Tonny tager fire år mere

62-årige Tonny Birkemos fra Kalundborg fik for et år siden en Iveco Stralis. Den skal holde hans tid ud som selvstændig vognmand.

Tonny Birkemos fra Kalundborg er godt tilfreds med sit arbejde som selvstændig vognmand med én bil. Sådan har han arbejdet i mere end 25 år.

Men nu skal det snart være slut - for hans nuværende bil skal efter planen være hans sidste. For han er 62 år i dag - og han vil køre til han er 66 år. Men måske et par år ekstra som chauffør, hvis lysten er der.

Det er et år siden, at han fik sin nuværende bil - en Iveco Stralis XP med 480 hk.

"Den passer godt til det arbejde, som jeg udfører - primært med tanktransport. Bilens egenvægt er under de fleste andre lastbiler i klassen - så det giver ekstra nyttelast og bedre udnyttelse af kørslen," siger Tonny Birkemos.

Bilen er meget letkørt, og man mærker som chauffør ikke så meget til den eller så tunge last i VM Tarm Traileren. Bilen drejer let.

Tonny Birkemos har mange års erfaring - og han styrer blandt andet alle gødningsbilerne for Peter Obel vognmandsforretning, som han kører fast for. Han får så alle papirer og oplysninger om opgaverne fra Peter Obels hustru på kontoret.

Derefter fordeler han turene - endda også for chefen selv.

Peter Obel har iøvrigt fået Dagbladet Børsens Gazellepris tre år i træk.

Langt det meste af Tonny Birkemos’ kørsel foregår herhjemme, hvor han bl.a. kører med ingredienser til foderstoffer for Dangødning - meget på Lolland-Falster, hvor vi mødtes med ham - og kørte en tur med ham i hans lastbil.

"Jeg har dog også afstikkere til Granå og Aarhus - f.eks. LEKA i Randers - og det kan også blive ture til udlandet så som Norge og Sverige samt Belgien og Holland - i reglen med olieprodukter."

Kunderne tæller også AET og Novo Nordisk - under Peter Obel. Og det bringer også Birkemoms til NOVO i Gentofte.

Turen denne gang gik fra Nykøbing Sjælland til Rødbyhavn med 34,8 tons svovl, som det tog 32 minutter at fylde på.

Svovlet var blevet afleveret pr. skib på havnen i Nykøbing - og nu skulle leveres på havnen i Rødbyhavn. En ret overskuelig tur - men på en dag kunne det blive til mange lignende ture. Der er altid mange aflæsningssteder

Han var ikke hjemme i Kalundborg i ugens løb, for han sover i førerhuset. Selv om Kalundborg ikke synes at være så langt væk, så ville der dog gå flere timer ekstra.

"Jeg ved jo knap nok, når nye butikker åbner og andre lukker hjemme i Kalundborg - det må min kone fortælle mig," siger Tonny Birkemos.

Han overnatter ofte i Nykøbing - så mødes han ofte med andre chauffører, og de går så op i byen og spiser sammen.

Da vi var i Nykøbing, mødte vi én af hans gode kolleger - Henrik Nicolaisen fra Skelskør (kendt fra FDL’s bestyrelse) - og straks var snakken i gang.

Førerhuset i Stralis’en er også ekstra rart at opholde sig i - for Birkemos har fravalgt overkøjen til fordel for ekstra skabsplads. Det betyder også, at det er mere plads til at arbejde, for der er nok at se til, når der både skal ses på papirer for Obel - og selvfølgelig skal passe sin egen forretning.

Han Stralis er købt i Sønderjylland - men i dag får han service i Roskilde eller i Maribo. Han havde også en Stralis før - en 13 liter med 500 hk. Den nye har 480 hk og 11 liter, men den faktisk bedre - og er mere økonomisk til det arbejde, som Birkemos udfører.

"Faktisk er den min sjette Iveco - inklusive min første lille 6 tons EuroCargo i 1993. Men jeg har kørt mange biler - bl.a. Renault Magnum, som jeg holdt meget af at køre i. Men det er også blevet til både DAF, MAN og Scania," siger Tonny Birkemos.

Som ung kørte han for sin onkel, Hans Birkemose, i 11 år - både med grus - og nye biler for Autologik. Faktisk passede han en grusgrav i Roskilde i 16 år. Jobbet har også først ham til Shell i 1983 og 1984 - og siden til Statoil.

"Siden har det mest handlet om tankvognskørsel. Det er blevet mit speciale - og tankvognschauffører hænger ikke på træerne. Men det er spændende, for man skal hele tage stilling til opgaver. Det er meget tilfredsstillende," siger Tonny Birkemos.

Som 18 årig kørte han Scania 85 Super som chauffør. Han tog kørekortet på to timer inklusive køreprøve - uden først at have haft det til personbil. Man var vel i en vognmandsfamilie.

Hans onkel lever stadig og er 75 år - hans far lever også og er 82 år.

"I dag er det svært at få unge til at blive chauffører. Branchen er alt for overvåget," siger Tonny Birkemos, som blev selvstændig i 1993.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.252