Flotte takter hos Blue Water
Koncernregnskabet for Blue Water Holding viser et overskud på 10 mio kr før skat for 2018. Dermed har selskabet opnået en forbedring af bundlinjen på godt 100 mio kr i forhold til 2017. Der var også vækst i omsætningen, der steg med 373 mio kr – og endte på knap 5,6 mia kr.
- Vi er meget tilfredse med, at vi det seneste år har vendt udviklingen og nu igen leverer stabil fremgang og overskud i vores drift, men vi er ikke tilfredse med resultatet for 2018, siger Søren Nørgaard Thomsen, der tiltrådte som CEO i februar sidste år.
Årsager til det beskedne overskud skyldes blandt andet, at 2018 var negativ påvirket af investeringer og forandringer på 30 mio kr i de danske og nordiske aktiviteter. Derudover belastede den igangværende IT-strategi, hvor antallet af systemer reduceres, regnskabet med 25 mio kr.
- De første måneder af 2018 indfriede ikke vores forventninger, og det har haft stor indflydelse på, at vi ikke kom bedre ud af året samlet set. I 2018 har vi arbejdet målrettet på at gennemføre en række tiltag – blandt andet øget fokus på effektivisering af vores processer og arbejdsrutiner samt bedre organsisering af vores forretning. Og det har løbende givet forbedringer.
God start på 2019
- Den positive udvikling er fortsat ind i 2019. Der er højt aktivetetsniveau i de forskellige forretningsområder, og det betyder, at vi i første kvartal er lidt bedre end budget på koncernniveau. Vi forventer i år et overskud på cirka 100 mio kr, hvilket vil være rekordstort, siger Søren Nørgaard Thomsen.
De markante forventninger til 2019 kommer på baggrund af forbedringer i kerne-forretningsområderne samt indtjening fra mia-kontrakterne for oliekonsortiet TCO, hvor de største partnere er Chevron og ExxonMobil. Blue Water er ansvarlig for transport af omkring 300 moduler på op til 1800 tons til det Kaspiske Hav i forbindelse med udvidelse af Tengiz-oliefeltet. Transporterne begyndte i 2018 og fortsætter frem til 2020 – og med 2019 som året med størst aktivitet.
- Helt grundlæggende kan vi konstatere, at der i markedet er god efterspørgsel på vores service og ekspertise. Vi har et stærkt brand – både når det gælder traditionel vej, sø og luft-fragt og når det gælder komplekse transport- og logistikopgaver for blandt andet olie- og energisektoren, hvor vi med baggrund i TCO-kontrakterne har en betydelig stærkere position i dag end for få år siden. Og det skal vi forstå at udnytte de kommende år, siger Søren Nørgaard Thomsen.
Stærkt fundament
Blue Waters grundlægger og bestyrelsesformand ser også frem til en god, positiv udvikling de kommende år.
- Blue Water er en kompleks forretning med mange forretningsområder og aktiviteter rundt om i verden. Kombineret med en række store investeringer og ustabile markeder har det givet udfordringer de seneste to-tre år, men vi har nu genfundet et stærkt fundament for vores nuværende og fremtidige forretning, hvilket giver stor tiltro til de kommende år, hvor vi med fokus på sund drift skal styrke vores position i markedet, siger Kurt Skov.