DTL venter utålmodigt: Giv os nu de smarte takografer!
DTL-Danske Vognmænd er ikke tilfredse med tempoet – det går simpelthen for langsomt med at få gjort klar til de nye, smarte takografer.
- Det vil være DTLs holdning, at der findes en model med en dispensationsordning, indtil myndighederne er på plads, fortsætter Erik Østergaard.
Dermed foreslår DTL, at de danske myndigheder skeler til Norge, hvor det norske Vegvesen har givet en dispensation i forhold til generation 2, altså smart-takograferne. I Norge har man således erkendt, at man ikke når i mål inden sommer, hvorfor man gør det muligt at lade bilerne køre med smart-takograferne, selv om de ikke er kalibreret ved godkendte værksteder.
Grotesk situation
De såkaldte nye Smart-takografkort skulle have været værkstederne i hænde fra d. 15 marts i år. Altså 3 måneder før, at nye lastbiler, der tages i brug, skal være monteret med Smart-takograf.
Nu er der ikke engang 14 dage til deadline, og situationen har medført, at biler leveret fra fabrik med nye Smart-takografer udskiftes med den gamle digitale takograf. Ellers kan de ikke registreres og komme i drift.
Det er en grotesk situation, og der bliver en regning, som skal betales, mener DTL, der frygter, at det er vognmændene, som kommer til at betale prisen.
Det er Rigspolitiet, som er ansvarlig for udstedelse af takografkort, hvorimod Færdselsstyrelsen er ansvarlig for de autoriserede værksteder.
- Jeg synes, at myndighederne har nølet i sagen, og hverken informeret eller holdt implementeringen på sporet. Særligt for vognmænd med meget store flåder vil det være ekstremt omkostningstungt uden en dispensationsordning, fortsætter Erik Østergaard.
Vigtigt arbejdsredskab
Han vurderer, at smart-takografen bliver et meget vigtigt arbejdsredskab for både vognmænd, chauffører og myndigheder, og kommer til at indgå som et centralt ben i de både praktiske og myndighedskontrollerende tiltag, der følger af politisk pres i Vejpakkerne.
- Jeg håber, vi snart kan få nogle klare svar fra Færdselsstyrelsen og Rigspolitiet om perspektiverne og det videre arbejde med at få smart-takograferne i drift. Jeg vil stærkt opfordre til at mere flydende kommunikation og til klare og realistiske målsætninger for processen samt en dispensationsordning, indtil systemet er ordentligt oppe at køre. Ellers tager man vognmænd og chauffører som gidsler, slutter Erik Østergaard.
Det norske Vegvesen har været i kontakt med de svenske myndigheder, som oplyser at norske lastbiler vil have mulighed for at få kalibreret deres smart-takografer i Sverige, om nødvendigt. De danske myndigheder bør sikre sig lignende muligheder, mener DTL.