Branchen: Det er en stor sejr for danske vognmænd
EU-Kommissionen har fredag meddelt, at den har indledt en tilbundsgående undersøgelse af, om den danske og svenske stat har udbetalt statsstøtte til PostNord i strid med EU's regler. Det vækker stor glæde i DTL og ikke mindst ITD, der kalder udmeldingen "en stor sejr for danske vognmænd".
- For ITD og især for de danske vognmænd er EU-Kommissionens udmelding en overordentlig stor sejr, som betyder, at hver en sten i den her sag bliver vendt, så vi kan få belyst, om statsstøtten til Post Danmark i det hele taget er lovlig. Det er et meget vigtigt led i den her sag, og samtidig er det forudsætningen for, at vi kan få underkendt og forhindret den konkurrenceforvridende statsstøtte til Post Danmark, siger Lena Sandberg fra advokatfirmaet Gibson, Dunn & Crutcher, som repræsenterer ITD i sagen.
Hos DTL er granskningen ligeledes længe ventet, fortæller administrerende direktør Erik Østergaard:
- Det er velberådet hu og ikke en dag for tidligt, at EU-Kommissionen nu vil går kapitalindskuddene til Postnord efter i sømmene. DTL ser frem til resultaterne at Kommissionens undersøgelser, siger Erik Østergaard.
Han anfører, at danske vognmænds konkurrencevilkår i årevis er blevet skævvredet af statstilskuddet til Postnord, som igennem flere år har kørt med enorme underskud på driften.
- Postnord har hver eneste dag i flere år bidraget til en skævvridning af markedet med offentlige danske støttekroner i ryggen. Det har sat og sætter til stadighed selvstændige danske vognmænd ringere i en konkurrencesituation, som er fuldstændig skæv og unfair. Det er sket for de danske slatteyderes penge og med danske politikeres billigelse. Gang på gang har vi været vidne til, at der er blevet overført milliardbeløb til Postnord. At EU-Kommissionen nu retter et overordentligt kritisk blik på det forhold, er positivt, fortsætter Erik Østergaard.
ITD indsendte sin klage over statstilskuddene til PostNord og Post Danmark til EU-Kommissionen i 2017, og det er denne klage, der er årsagen til, at Kommissionen nu vil til bunds i sagen. I pressemeddelelsen skriver Kommissionen, at den "på nuværende tidspunkt er bekymret for, at kapitaltilførslerne ikke er blevet gennemført på markedsvilkår", og det er lige præcis den bekymring, som ITD deler.
- Danske transport- og logistikvirksomheder har ikke noget som helst imod konkurrence, det er de vant til, for sådan er markedet. Men, de hverken vil eller skal finde sig i at konkurrere med et selskab som Post Danmark, der med statsstøtte i ryggen kan dumpe priserne på levering af varer og stykgods. Derfor har ITD lagt pres på Kommissionen, og det glæder mig overordentligt på vores medlemmers vegne, at Kommission nu tager dette skridt til at få afdækket forholdene helt, siger Carina Christensen, administrerende direktør i ITD.
Kommissionen har efter en foreløbig vurdering besluttet at indlede en tilbundsgående undersøgelse vedrørende tre særskilte støtteforanstaltninger, der blev gennemført i 2018: - En kapitaltilførsel på 2,34 mia. DKK (313 mio. EUR) fra PostNord til Post Danmark - En kapitaltilførsel på 267 mio. SEK (25 mio. EUR) fra Danmark til Postnord - En kapitaltilførsel på 400 mio. SEK (37 mio. EUR) fra Sverige til Postnord. |