23948sdkhjf

ITD inviterer ministeren på rasteplads-rundtur

Transportbranchens aktører oplever dagligt, at der er massive kapacitetsproblemer på landets rastepladsere. Alligevel mener transportminister Benny Engelbrecht, at der skal yderligere undersøgelser og tællinger til for at kortlægge problemets omfang. Nu inviterer ITD transportministeren på rundtur til rastepladserne, så han ved selvsyn kan få indblik i situationen.

- I ITD har vi stor forståelse for, at ministeren er ny på posten og skal have tid til at sætte sig ind i det komplekse område. Men den udmelding, der netop er kommet, er ikke rimelig over for de mange, mange chauffører, der dagligt oplever stor utryghed og usikkerhed i deres arbejde på grund af den generelle mangel på rastepladser til lastbilerne. Den problemstilling har den rigide implementering af 25-timers restriktionen yderligere skærpet, og det øger problemerne på rastepladserne, siger Carina Christensen, administrerende direktør i ITD.

Den lave kapacitet på rastepladserne skyldes flere forhold. Dels har der været en kraftig stigning i antallet af lastbiler på motorvejsnettet, og her har investeringer i rastepladskapacitet og p-båse til lastbiler slet ikke fulgt med udviklingen. Ydermere er 132 rastepladser langs hovedlandevejene blevet nedgraderet, så der ikke længere er skraldespande og toiletforhold.

Kræver politisk vilje
I 2018 foretog Vejdirektoratet en screening af 90 rastepladser langs motorvejsnettet. På 37 af disse blev der konstateret behov for øget lastbilkapacitet, og ud af dem blev 21 så udvalgt som særligt relevante. Ved en ombygning af disse, ville der kunne etableres 484 ekstra p-pladser, hvilket vil bringe den samlede kapacitet op på 825 pladser – til en pris af 180 millioner kroner, men det kræver politisk vilje og handling.

- Der er behov for politisk handling. Den seneste tælling er fra 2018, så vi behøver ikke flere tællinger og undersøgelser for at konstatere, at problemerne derude er massive. Derfor vil vi gerne invitere ministeren med en tur ud på landevejene sammen med chaufførerne, så han ved selvsyn kan opleve det dilemma, de stilles i dagligt, når de skal overholde deres lovpligtige hvil. Vi har et planlagt møde med ministeren i næste uge. Der vil vi overbringe ham invitationen, som vi håber, at han vil tage imod, siger Carina Christensen.

Benny Engelbrecht efterlyser endvidere initiativer fra transportbranchen i forhold til at tilvejebringe faciliteter til langtidsparkering, så lastbiler med lange ophold kommer væk fra motorvejsrastepladserne og dermed frigør kapacitet.

- ITD deltager meget gerne i en drøftelse af, hvordan udfordringerne i forhold til for eksempel 45-timers hvilet kan løses ved hjælp af investeringer fra branchen. Men, det afhjælper ikke problemet med de helt almindelige pauser og korte, daglige hvil på rastepladserne langs motorvejen. Her har vognmændene eller andre private investorer altså ikke mulighed for at etablere sig, så det problem kan branchen ikke selv løse, slutter Carina Christensen.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.109