Girteka vil være transportens Amazon
Vognmandskoncernen Girteka er med 7.000 lastbiler Europas største. Og alligevel hungrer den litauiske kæmpe efter endnu mere, heller ikke selvom næste recession er udråbt. Det skriver Finans.
Kristian Kaas Mortensen, der er kundedirektør og ansvarlig for kommunikation i Girteka Logistics, vurderer, at omsætningen i fremtiden sagtens kan stige ”til 10 eller 20 mia. euro”, som han udtrykker det overfor Finans. Koncernen omsatte for 74 mio. euro i 2018.
Væksten er gået stærkt i Girteka. I 2011 var der 2.000 medarbejdere og 1.330 lastbiler – i dag er der 15.000 medarbejdere og 7.000 lastbiler. Forventningen til 2021 er, at de tal skal stige til henholdsvis 23.000 ansatte og 10.000 lastbiler.
- Girteka Logistics vil være det samme for transportsektoren, som Amazon er for nethandel og Ikea er for møbler, siger Kristian Kaas Mortensen til Finans.
Udviklingen er interessant set med skandinaviske briller, fordi Girteka transporterer 25 pct. af sine volumener til og fra Skandinavien. Dermed udgør de altså en stærk konkurrent til de danske vognmandsvirksomheder, der kan blive presset voldsomt på priserne.
Der er dog grænser for, hvor hårdt der kan konkurreres på for eksempel lønninger til chaufførerne, siger Kristian Kaas Mortensen. Han vurderer, at de fleste chauffører i dagens Europa vil have en løn på 180.000-200.000 kr. efter skat om året – ellers kan de nemt finde arbejde til bedre løn andre steder.
- Men vores bruttoudgift for at give de penge er anderledes end i Danmark, fordi skatterne er forskellige. Der har vi en fordel, siger han til Finans.
Det er storskala, der skal være den primære fordel for Girteka, der har skåret mellemleddet – speditørerne – væk, og i stedet kører direkte for de store, multinationale kunder. Forretningsmodellen er dog ikke uden risici; Girteka køber alle sine lastbiler selv og ejer dem fuldt og helt, hvorfor der er en vis sårbarhed overfor økonomisk deroute.
Igen kan storindkøb dog være en fordel, fortæller Kristian Kaas Mortensen. Girteka køber af og til flere tusinder lastbiler ad gangen og kan derfor få gode priser i indkøb, samtidig med at lastbilerne sælges videre efter to års tjeneste i firmaet. Girteka har enddaudviklet sin egen online platform til salg at de brugte lastbiler.
Kilde: Finans