Blue Water jagter overskud på 100 mio.
Siger man spedition, må man også sige Blue Water. I dansk sammenhæng er Esbjerg-koncernen umulig at komme udenom, og med en omsætning på svimlende 5,6 mia. kr. ligger Blue Water lunt i svinget blandt landets største transportvirksomheder. På danske motorveje og havne er det store blå-hvide logo ikke til at komme udenom, og over mere end 40 år har Blue Water opbygget en rig historie, der i dag har forgrenet sig ud til mere end 60 kontorer på verdensplan.
Men Blue Waters mange år i branchen har ikke været letkøbt. Koncernen har i de seneste par år gennemgået en stor og nødvendig turnaround, der har forbedret en skrantende bundlinje med adskillige millioner kroner. Og arbejdet slutter ikke her, forsikrer administrerende direktør Søren Nørgaard Thomsen:
- Vores udfordring har bestået i, at vi har haft en pæn toplinje, men vi har været udfordret af nogle interne forhold, der gjorde, at vi ikke helt formåede at omsætte det til bundlinjen. Heriblandt har vores it-systemer været en stor udfordring, så det har vi valgt at udskifte og investere mere i, så grene af koncernen taler samme ”sprog”, siger han, og fortsætter:
- Vi har arbejdet hårdt på at på terminalen i Taulov til at spille, og så har vi skåret vores organisationsstruktur til, for at få en mere klar rollefordeling. Vi er en forretning, der har mange ben at stå på, derfor har vi fået en forretningsdirektør ind på hvert område, så der er sidder én med overblikket og ansvaret for bundlinjen på hvert forretningsområde.
Alle de mange tiltag har sikret, at bundlinjen er løftet med 100 mio. kr. Men selvom det lyder som et stort beløb, er bundlinjen alligevel ’kun’ på 10 mio. kr. i 2018.
- Vi kommer til at se endnu mere i 2019, at vores investeringer kommer til at betale sig. 10 mio. kr. på bundlinjen er på ingen måde tilfredsstillende, når vi har den størrelse og omsætning, som vi har. Derfor har vi fortsat i 2019 fokus på at oversætte mere af vores omsætning til bundlinjen. Vi skal hele tiden se på, hvordan vi optimerer processer og tilpasser it-systemerne, helt ned i detaljen.
Det kommer også til at påvirke tallene i 2019, idet Blue Water forventer at bruge yderligere 30 mio. kr. på at gennemføre virksomhedens nye globale it-strategi. Men forventningen er fortsat en styrket bundlinje, forsikrer Søren Nørgaard Thomsen:
- Vi mener, at bundlinjen for 2019 skal være omkring 100 mio. kr.. Det er et rigtig godt skridt i den rigtige retning, men det er ikke der, vi skal stoppe. Vi skal stadig gøre det endnu bedre. Vi skal se på andre i branchen for at finde ud af, hvad de gør her. Se på deres overskudsgrad og som minimum være med på gennemsnittet, siger direktøren.
Artiklen er en del af temaet Transportbranchens Top 2019.