Store dele af transportbranchen ønsker brint-lastbiler
Iveco, Daimler Truck AG, OMV, Shell og Volvo-koncernen er blevet enige om at arbejde sammen om at skabe betingelserne for indførelse af brintlastbiler i stor skala i Europa. Samarbejdet går under navnet H2 Accelerate.
Mens et stigende antal regeringer og virksomheder slutter sig til den fælles vision om et emissionssystem med nulemissioner, mener deltagerne i H2Accelerate, at brint er et nødvendigt brændstof til helt at fjerne CO2 fra lastvognssektoren.
En stor udrulning af brintdrevne lastbiler forventes at skabe nye industrier: brintproduktionsanlæg, store brintdistributionssystemer, et netværk af tankstationer med høj kapacitet til flydende og gasformig brint og produktion af brintdrevne lastbiler.
H2Accelerate-deltagerne mener, at investeringer i hele sektoren i løbet af 2020’erne vil skabe betingelserne for en storstilet udbredelse af den brintdrevne tunge transport, der skal opfylde den europæiske ambition om nul nettoemissioner i 2050.
Opskaleringen, der kan tage op til 10 år, forventes at starte med kunder, der er villige til at foretage det tidlige skift til brintbaserede lastbiler. Disse flåder forventes at operere i regionale klynger langs europæiske højkapacitetskorridorer med god infrastruktur til tankning. I løbet af opbygningsårtiet kan disse klynger gradvist sammenkobles for at opbygge et paneuropæisk netværk.
Faser for gennemførelse
Fase 1: Udrulning af første stationer og lastbiler
100 lastvogne
mere end 20 højkapacitetsstationer
Bevise konceptet med højkapacitetsstationer
Selektive lokationer
Fase 2: Dækning i hele Europa
Anden halvdel af 2020’erne: Opnå mængdeproduktion ’000’s årligt
Hurtigt at nå op på mere end 10.000 lastvogne
Dækning af store korridorer i Europa
Stationer med høj kapacitet /pålidelighed
Støtte nødvendig
Støtte fra den offentlige sektor vil være påkrævet i opskaleringsfasen.
Deltagerne i H2Accelerate forventes at samarbejde om at søge finansiering for tidlige prækommercielle projekter i første fase af udrulningen.
Parallelt vil deltagerne samarbejde med beslutningstagere og tilsynsmyndigheder for at bidrage til en miljølovgivning, som hjælper med at støtte den efterfølgende opskalering af mængdeproduktion af brintlastbiler og et europæisk netværk for tankning af brint helt uden CO2.