Odense Kommunes nye klimaplan udfordrer transportbranchen
Politikerne i Odense har netop fremlagt en klimaplan, hvor der skal reduceres med 150.000 ton CO2 frem til 2030. Det svarer til, at den samlede fossile trafik med diesel- og benzinbiler skal reduceres med 57 procent, skriver TV2 Fyn.
Kommunen vil indgå partnerskaber med fragtfirmaer og lave forsøg på en stor skala blandt andet med en af landets største vognmandsvirksomheder, Alex Andersen Ølund. Herfra siger direktør Ib Andersen.
- Jeg synes, det er meget ambitiøst, hvis de vil indføre det. Skal du køre rigtig emissionsfrit, er der kun el eller brint, der dur. El-bilerne er rigtig dyre i indkøb og brintbilerne er slet ikke kommet endnu, siger han.
Alex Andersen Ølund kører i øjeblikket med otte biogaslastbiler og sparer klimaet for store CO2-udledninger på den måde; men de er ikke 100 procent emissionsfrie.
Problem for køreskole
LZ Køreskole i Odense, der ejes af Loay Zeraiq, vil hellere end gerne skifte sine ni biler ud med elbiler, skriver TV2 Fyn; men problemet er bare, at el-biler kun kommer med automatgear.
Tager man sit kørekort med automatgear, må man ikke køre bil med manuelt gear.
Biludlejning vil hellere flytte
Biludlejningsfirmaet Lejenflyttebil.dk er slet ikke klar til at skifte diesel og benzin ud med el eller brint.
- Vi kommer ikke til at sætte elbiler ind, bare fordi Odense ønsker det, siger Benny Fjord, der er direktør i virksomheden, til TV2 Fyn.
- El-bilerne er for dyre at anskaffe og kan ikke erstatte diesel- og benzinbiler, siger han og er parat til at flytte virksomheden til en anden by.