EU baner vej for dansk km-afgift
Nu kan Danmark indføre den graduerede kilometerafgift i 2025 for lastbiler over 12 ton, som regeringen aftalte med sine tre støttepartier i december 2020.
EU-parlamentet vedtog i sidste uge det nye direktiv om vejafgifter, der bringer EU-juraen på plads.
Vognmandsbranchens to organisationer ITD og DTL ser frem til gennemførelsen af direktivet, fordi det betyder ens rammer for vejafgifter i hele EU. Det er en relativ fordel både hjemme og ude for danske vognmænd med nyere køretøjer.
I strid med EU
Ikke mange har skænket det en tanke, at det faktisk er i strid med de gældende EU-direktiv at indføre miljø- og klimagraduerede vejafgifter. Tyskland graduerer Mauten, men det skyldes, at EU-kommissionen lader det passere, forklarer chefkonsulent Lasse Kristoffersen, ITD.
Det nye direktiv omfatter varebiler. Det bør regeringen lægge sig op ad, anbefaler Lasse Kristoffersen, ITD, så det ikke kun er lastbiler over 12 ton, som skal betale km-afgift.
Øjnene er særligt rettet mod statens indtægter, som skal udgøre en milliard kroner i 2030. Det provenu skal bruges til den grønne omstilling af den tunge transport i form af tilskud og afgiftsnedsættelser for grønne lastbiler, pointerer Lasse Kristoffersen.
Mange afgifter i luften
Underdirektør Ove Holm, DTL, holder øje med dobbelt- eller tripleafgifter, der kunne blive resultatet af de forskellige initiativer om vej-, CO2- og energiafgifter.
- Vi håber på EU-løsninger, siger han.
- Vi er ved at have nogenlunde styr på social dumping med EU's vejpakken. Vi skal starte forfra, hvis vi ender i noget "klimadumping", hvor det at det er dyrere at drive vognmandsvirksomhed i Danmark end i nabolandene.
DTL og de to andre skandinaviske vognmandsorganisationer i Nordic Logistics Association (NLA) samt tyske BGL og franske FNTR fremhæver klausulen om, at CO2-udledning ikke skal beskattes to eller tre gange.
Neutral afgiftsrokering
Det løfte er centralt i det kompromis, som Ministerrådet , EU-parlamentet og EU-kommissionen har indgået.
EU-kommissær Helena Dalli gentog det i sin tale i sidste uge: - Der er ingen risiko for dobbeltbeskatning i forbindelse med den CO2-baserede vejafgift.
Imidlertid understregede hun, at der er tale om en afgift for brug af infrastruktur og ikke om indregning af miljøudgiften ved CO2-forurening.
Det sidste er tanken med et særskilt CO2-kvotesystem for transport- og bygningssektoren, hvor tilsynsklausuler skal hindre, at der sker dobbeltbeskatning eller overlapning. EU-kommissionen skal gennem ændringsforslag drage omsorg for, at beløb og grænseværdier tilpasses hinanden i i direktiverne om vejafgift og CO2-kvoter.
- Man vil aldrig skulle betale to gange for samme udledning, forsikrede hun.