23948sdkhjf

Vinderbil viser vejen frem: Aksler er elektriske og emissionsfrie

Allison Transmissions viser nutidens og fremtidens aksler på messe

Elektrificering er godt på vej i hele transportbranchen. Det er ikke kun lastbilerne, der er på vej til at blive elektriske, men det gælder også gearkasser og aksler.

Og en af de virksomheder, som er på forkant i den udvikling, er amerikanske Allison Transmission, som netop nu er ved at lancere deres seneste produktserie eGen Power – elektriske gearkasser og aksler til kommercielle køretøjer.

- Pålidelighed og udholdenhed er to væsentlige faktorer, når man skal vælge gearkasse. Det er faktorer, der er undværlige i transportbranchen, hvor hverdagen både er hård og udfordrende, siger Mats Hallgren, der er nordisk salgsdirektør hos Allison Transmission.

Virksomheden udstiller på den svenske transportmesse Elmia Lastbil (24.-28. august) i Jönköping. Her udstiller Allison årets vinderbil fra Dakar Rally – en Iveco – der netop er udstyret med en elektrisk og fuldautomatisk gearkasse fra Allison.

- Dakar Rally handler ikke så meget om fart, men mere om udholdenhed og kraft. Derfor er den bil, vi har med os til Elmia Truck, et perfekt eksempel på, hvordan man sikrer holdbarhed, udholdenhed og pålidelighed med vores gearkasser, siger han.

Alternativ til OEM

Mange lastbilproducenter producerer deres egne gearkasser, og de bliver ofte det naturlige valg for vognmænd, når der købes nye biler; men når køretøjerne skal yde noget ud over det normale, er det ikke ualmindeligt, at der bliver valgt en alternativ gearkasse – og her kommer Allison ofte med i billedet.

- Vi arbejder med Volvo, Scania, Mercedes, Renault, Iveco – ja, vi findes hos alle de store lastbilmærker som et tilvalg til for eksempel renovationsbiler og udrykningskøretøjer.

Intelligente gearkasser

- Vores gearkasser er intelligente og indeholder en algoritme, som løbende vurderer køreforholdene for bedst muligt at justere gearskift, fortsætter Mats Hallgren.

- Denne algoritme tager højde for faktorer som køretøjets vægt, vejens hældning og hyppigheden af ​​stop og starter. Som transportvirksomhed har man med vores teknologi mulighed for at tilpasse køretøjet til det aktuelle behov. Min opgave er at sørge for, at brugerne – vognmanden og chaufføren – er klar over, at der findes et alternativ til lastbilproducenternes egne gearkasser, siger Mats Hallgren.

Elmia Lastbil finder sted fra på onsdag den 24. august og ugen ud i Jönköping.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.079