23948sdkhjf

Dachser klar til brintlastbiler i 2023

Dachsers planer om praktiske tests af emissionsfrie lastbiler skrider støt frem.

Virksomheden planlægger allerede at sætte to lastbiler med brændselsceller til brint i drift i Tyskland til næste år.

Der er tale om såkaldte FCEV-lastbiler - Fuel-Cell Electric Vehicles. Dachser har valgt at prøve biler af hver sit mærke: en 27-ton Hyundai Xcient og 19-ton Enginius Bluepower.

Ifølge planen skal Hyundai Xcient-brændselscellelastbilen leveres i Magdeburg i begyndelsen af 2023. Køretøjet, der har en tilladt totalvægt på 27 ton og 18 pallepladser, byder på en rækkevidde på op til 400 kilometer. Derfor vil den kunne bruges i toholdsdrift.

Om dagen skal lastbilen testes til regional distribution i Magdeburg-området, og om natten vil den køre i fast rutekørsel til Dachsers afdeling i Berlin-Schönefeld. Til natkørsel udstyres nulemissionskøretøjet med en dobbeltakslet anhænger med veksellad.

Når køretøjet bliver leveret, vil der være etableret anlæg, hvor lastbilen kan tanke op med brint i nærheden af de Dachsers afdelinger i Magdeburg og Berlin.

Dachsers kontraktpartner på dette projekt er H2 Delivery Truck Pool GmbH & Co. KG i Magdeburg. Salgsselskabet er en del af H2 Green Power & Logistics GmbH, der præsenterede logistikløsninger baseret på brintdrevne erhvervskøretøjer i form af FCEV-lastbilen Hyundai Xcient på sit roadshow til 11 tyske byer i slutningen af 2021.

Lastbilen køres af professionelle chauffører, der bliver uddannet hos Dachser.

Emissionsfri i Hamborg

Fra midten af 2023 vil Dachser indsætte en FCEV-lastbil af typen Bluepower 1938 fra firmaet Enginius i Bremen – et datterselskab af Faun Group – til leveringer i centrum af Hamborg.

Bluepower 1938 har en tilladt totalvægt på 19 ton og kan transportere op til 18 paller gods i sin bokstrailer. Dens anslåede rækkevidde på 250 kilometer plus reserve er ideel til levering i centrum af byer og tilbyder også meget højt potentiale for regenerering af energi.

- Der er et stort potentiale for brintlastbiler i Dachsers europæiske stykgodsnetværk. Derfor ser vi frem til at tage de første brintdrevne lastbiler i brug. De vil give os mulighed for at samle værdifuld praktisk erfaring, udtaler Stefan Hohm, der er Chief Development Officer (CDO) og medlem af direktionen hos Dachser.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078