23948sdkhjf

Regn og blæst er farligere end frost og sne

Der sker flest uheld i efterårsmånederne sammenlignet med alle årets øvrige måneder, viser tal fra Danmarks Statistik

Tal fra Danmarks Statistik viser, at der er flest trafikuheld i efterårsmånederne og færrest om vinteren. Stik mod hvad man skulle forvente, sker der ikke så mange bilulykker i frost og sne som i regn og blæst.

Årsagen kan meget vel være, at bilisterne er mere opmærksomme om vinteren – de ved, at det kan være farligt og kører derfor forsigtigt. De sænker farten, kører efter forholdene og kører med vinterdæk.

Men hvad er det ved efteråret, der er så farligt?

- Vigtigst er den manglende opmærksomhed på de farlige situationer, forklarer teknisk chef hos Bridgestone Jesper Sørensen.

- Bilister og chauffører er ikke bevidste om, at regn og våde veje giver en markant større bremselængde. De kører for hurtigt og for tæt på de våde veje, og det resulterer i farlige situationer, når bremselængden er længere end forventet.

Hvis uheldet er ude, kan du miste herredømmet på en almindelig bygevåd motorvej – eller på tør vej, hvis du pludselig bliver overrumplet af en stor vandpyt i en forsænkning i vejen Jesper Sørensen, Bridgestone

Aquaplaning

- Aquaplaning er ikke kun en risiko ved kraftig regn eller skybrud. Hvis uheldet er ude, kan du miste herredømmet på en almindelig bygevåd motorvej – eller på tør vej, hvis du pludselig bliver overrumplet af en stor vandpyt i en forsænkning i vejen, siger Jesper Sørensen. Og byger og regne er der nok af i det danske efterårsvejr.

Bilens dæk er en vigtig faktor for risikoen for aquaplaning.

- Styre- og bremseevnen er afgørende for at holde kontrollen over bilen. Det kræver friktion mellem dæk og vej at styre bilen i en anden retning eller ændre hastigheden – og den friktion forsvinder, hvis dækket ikke kan lede vandet ordentligt væk, men i stedet skøjter afsted oven på vandet, siger Jesper Sørensen, som fremhæver, at et korrekt dæktryk og ordentlig mønsterdybde har også stor betydning for dækkets evne til at lede vandet væk.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.281