Fakta om udbudet
Bestilling af materiale
http://eu.eu-supply.com/app/rfq/rwlentrance_s.asp?PID=269635&B=RIGSPOLITIET
Udbyder
Rigspolitiet v/ Den Nationale Operative Stab (NOST - NSR)
Vindere
Transportaftale vedrørende kritiske forsyninger
(14.07.2020)
DSV Air & Sea A/S
Hovedgaden 630
2640 Hedehusene
Transportaftale vedrørende kritiske forsyninger
Rigspolitiet v/ Den Nationale Operative Stab (NOST - NSR)
Udbudsbekendtgørelse
Tjenesteydelser
Direktiv 2014/24/EU
Del I: Ordregivende myndighed
CVR-nummer: 17143611
Postadresse: Polititorvet 14
By: København V
NUTS-kode: DK
Postnummer: 1780
Land: Danmark
E-mail: cgr013@politi.dk
Internetadresse(r):
Overordnet internetadresse: www.politi.dk
Del II: Genstand
Transportaftale vedrørende kritiske forsyninger
Rigspolitiet udbyder på vegne af Den Nationale Operative Stab (NOST) en rammeaftale på transport af kritiske varer under pandemien COVID-19, herunder værnemidler mv. for at sikre forsyningssikkerheden for det kritiske gods indtil leveringssituationen med leverandørerne igen er normaliseret. Rammeaftalen omfatter A-Z håndtering af ordrer fra klarmelding til endelig levering.
Aftalen har beredskabsmæssig karakter og vil blive anvendt i tilfælde af, at de sædvanlige forsyningsveje ikke kan genoprettes inden for aftalens løbetid. Ordregivers oplysninger om forventet mængde på rammeaftalen er baseret på ordregivers bedste skøn, men er grundet aftalens afhængighed af de sædvanlige forsyningskilder meget svær at forudse.
Aftalen indgås af Rigspolitiet på vegne af Den Nationale Operative Stab (NOST). Alle Danmarks regioner, kommuner og samtlige ministerområder med underliggende styrelser, er imidlertid berettiget til at anvende aftalen til indkøb af leverancer på aftalens vilkår.
Rigspolitiet udbyder på vegne af Den Nationale Operative Stab (NOST) en rammeaftale på transport af kritisk udstyr, medicin, værnemidler mv. under pandemien COVID-19.
Den Nationale Operative Stab består af Rigspolitiet, Forsvarskommandoen og Beredskabsstyrelsen. I forbindelse med pandemien COVID-19 har NOST nedsat National Samfundsrobusthed (NSR).
Udbuddet omfatter NOST-NSRs transporter af kritisk udstyr indtil leveringssituationen på markedet igen er normaliseret. Rammeaftalen skal sikre NOST-NSR 100 % kontrol under hele transporten.
Under normale forhold er indkøb af bl.a. medicin og værnemidler decentraliseret i de 5 danske regioner. Med udbruddet af COVID-19 og nedlukning af grænser, cancellering af normale rutefly, samt et eksploderet behov for værnemidler, har NOST- NSR været nødsaget til at tage en koordineret styring af opgaven omkring at sikre forsyningskæden.
Rammeaftalen omfatter A-Z håndtering af ordrer fra klarmelding til endelig levering, herunder inkluderet, men ikke begrænset til:
1) Ordre-opfølgningssystem med fuld gennemskuelighed og opdatering
2) Al transport – værende sig både chartring af fragtfly, direkte IATA- sendinger, søfragt både fulde containere og stykgods, distribution i Danmark til centrallagre, samt
3) ad hoc sendinger, og lagerhåndtering herunder sortering af ordre til de enkelte regioner.
Det er et krav, at leverandøren kan håndtere Ab fabrik forsendelser i de af aftalen omfattede lande under egen repræsentation, i form af lokale kontorer, og det vil være leverandørens ansvar, at sikre kontinuerlighed og samarbejde med de lokale myndigheder, herunder sikre slot-tider, indmeldelse til toldmyndigheder etc.
Primær transport er air charter fra Kina til Danmark, men forventning om, at hvis den nuværende udvikling fortsætter, vil en stor del af mængden kunne flyttes over på søfragt og med knap så markant et tidspres. Derudover kan transporten også omfatte landene Sydkorea, Japan, Vietnam, Thailand, Singapore og Malaysia.
Der henvises i øvrigt til udbudsmaterialet, for nærmere beskrivelse af udbuddet og opgaven.
Mulighed for forlængelse af aftalen 1 gang med 3 måneder, således at aftalen kan have en maksimal varighed af 6 måneder.
Del III: Juridiske, økonomiske, finansielle og tekniske oplysninger
Tilbudsgiver skal udfylde følgende:
1) I feltet ”Finansielle nøgletal” angives soliditetsgrad for det seneste disponible regnskabsår. Tallene angives i DKK.
- Soliditetsgraden udregnes således (samlede egenkapital / samle-de aktiver) x 100 = soliditetsgrad.
- Ved beregning af egenkapitalen lægges værdierne for de totale omsætningsaktiver og anlægsaktiver sammen. Derefter trækkes værdierne for de kortfristede og langfristede gældsforpligtelser (passiver) fra.
- Som mindstekrav kræves en soliditetsgrad på mindst 10 % i det senest disponible regnskabsår.
Tilbudsgiver skal angive referencer på sø- og/eller luftleverancer udført for kunder fra Kina til Europa, der er udført inden for de seneste tre (3) år med angivelse af hvorvidt leverancen er sket via sø eller luft. For den eller de leverancer, der er udført via luft skal det oplyses, hvor længe det anvendte luftfartselskab har eksisteret på tidspunktet for leveringen. For den eller de leverancer, der er udført via sø skal det oplyses, hvorvidt der er tale om fulde container læs fra Kina og/eller om der er udført buyers consolidation fra Kina.
Der skal minimum angives en (1) reference med udførelse af luftfragt (air chartrer cargo) mellem Kina og Europa. Derudover skal der som minimum angives en (1) reference med udførelse af søfragt med fulde container læs fra Kina samt en (1) reference med udførelse af søfragt, hvor der er udført buyers consolidation fra Kina. Det bemærkes, at der kan være tale om den samme søfragt reference, såfremt tilbudsgiver har udført begge transporter for kunden.
Det bemærkes, at tilbudsgiver og de enheder, som tilbudsgiver baserer sin økonomiske og finansielle formåen på, hæfter solidarisk for rammeaftalens gennemførelse.
Det bemærkes, at hvis opgaven tildeles en sammenslutning af virksomheder (f.eks. et konsortium), skal deltagerne påtage sig solidarisk hæftelse og udpege en fælles befuldmægtiget.
Tilbudsgiver skal være opmærksom på, at ordregiver stiller en række sociale og etiske krav vedrørende menneskerettigheder, herunder arbejdstagerrettigheder, miljø og anti-korruption. Disse krav fremgår af bilag til rammeaftalen.
Der er i rammeaftalen stillet krav iht. ILO-konventionen 94 om arbejdsklausuler i offentlige kontrakter og cirkulære nr. 9471 af 30. juni 2014.
Del IV: Procedure
Tilbudsgiver har ikke adgang til at overvære åbningen af tilbuddene.
Del VI: Supplerende oplysninger
a) Udbuddet gennemføres som hasteprocedure, jf. udbudslovens § 57, stk. 5, da COVID-19 situationen har medført et akut behov for transport af kritisk udstyr mv. for ordregiver, som medfører, at de almindelige frister ikke kan overholdes.
b) Deltagelse samt al kommunikation i udbuddet kan kun ske via det elektroniske udbudssystem, jf. internetadressen i punkt I.1. For at få adgang til udbuddet, herunder til spørgsmål/svar, skal tilbudsgiver være registreret eller registrere sig som bruger.
c)Tilbudsgiver skal i forbindelse med tilbuddet indgive et ESPD som et foreløbigt bevis for de i udbudslovens § 148, stk.1, nr.1-3, nævnte forhold. Ved en sammenslutning af virksomheder (f.eks. et konsortium), skal der indgives et særskilt ESPD for hver af de deltagende økonomiske aktører. Såfremt tilbudsgiver baserer sig på andre enheders formåen, skal der indgives et ESPD for hver af de enheder, som denne baserer sig på.
d) Ordregiver har valgt at bringe den frivillige udelukkelsesgrund i udbudslovens § 137, stk. 1, nr. 2 i anvendelse ved dette udbud. Tilbudsgiver vil blive udelukket fra deltagelse i udbudsproceduren, hvis tilbudsgiver er omfattet af en af de i udbudslovens § § 135 og 136 nævnte obligatoriske udelukkelsesgrunde eller den frivillige udelukkelsesgrund i udbudslovens § 137, stk. 1, nr. 2, medmindre tilbudsgiver har fremlagt tilstrækkelig dokumentation for, at denne er pålidelig i overensstemmelse med udbudslovens § 138. Benyttelsen af de frivillige udelukkelsesgrunde sker under overholdelse af proportionalitetsprincippet. Bagatelagtige forhold kan således ikke føre til udelukkelse af tilbudsgiver. Flere tilfælde af forhold, der hver for sig er bagatelagtige, kan dog give anledning til at udelukke tilbudsgiver.
e) Tilbudsgiver opfordres til i sit tilbud eller straks muligt derefter at fremlægge dokumentation for de oplysninger, der er afgivet i ESPD i henhold til udbudslovens § § 151-152, jf. §153. Der henvises endvidere til udbudsmaterialets udbudsbetingelser punkt 6.
f) Ordregiver forbeholder sig muligheden for at supplere, præcisere eller fuldstændiggøre tilbuddet efter princippet udbudslovens § 159, stk. 5, hvis tilbuddet ikke opfylder udbudsmaterialets formelle krav.
g) I relation til punkt II.1.5 bemærkes det, at beløbet alene udgør et skøn over den forventede kontraktsum for rammeaftalens fulde løbetid (inklusiv forlængelse).
h) I relation til punkt III.1.2 og III.1.3 bemærkes det, at ansøger kan basere sig på andre enheders formåen (f.eks. et moder- eller søsterselskab eller en underleverandør) uanset den juridiske karakter af forbindelserne mellem ansøgeren og disse andre. Ansøgeren skal i givet fald godtgøre fuldt ud at kunne råde over de nødvendige ressourcer, f.eks. ved at fremlægge en erklæring eller anden dokumentation for disse enheders tilsagn om at stille de nødvendige ressourcer til rådighed i aftaleperioden.
i) Baserer en ansøger sig på andre enheders økonomiske og finansielle formåen, hæfter ansøgeren og de pågældende enheder solidarisk for aftalens gennemførelse.
j) Alle henvendelser samt dokumenter, skal være på dansk, dog kan referencer, jf. udbudsbekendtgørelsens punkt III.1.3, være på engelsk.
Postadresse: Nævnenes Hus, Toldboden 2
By: Viborg
Postnummer: 8800
Land: Danmark
E-mail: klfu@naevneneshus.dk
Telefon: +45 72405600
Internetadresse: https://klfu.naevneneshus.dk/
I henhold til lov om Klagenævnet for Udbud m.v. (loven kan hentes på www.retsinformation.dk), gælder følgende frister for indgivelse af klage:
Klage over ikke at være blevet udvalgt skal være indgivet til Klagenævnet for Udbud inden 20 kalenderdage, jf. lovens § 7, stk. 1, fra dagen efter afsendelse af en underretning til de berørte ansøgere om, hvem der er blevet udvalgt, når underretningen er ledsaget af en begrundelse for beslutningen i overensstemmelse med lovens § 2, stk. 1, nr. 1, og udbudslovens § 171, stk. 2.
I andre situationer skal klage over udbud, jf. lovens § 7, stk. 2, være indgivet til Klagenævnet for Udbud inden:
1) 45 kalenderdage efter at ordregiveren har offentliggjort en bekendtgørelse i Den Europæiske Unions Tidende om, at ordregiveren har indgået en kontrakt. Fristen regnes fra dagen efter den dag, hvor bekendtgørelsen er blevet offentliggjort.
2) 30 kalenderdage regnet fra dagen efter den dag, hvor ordregiveren har underrettet de berørte tilbudsgivere om, at en kontrakt baseret på en rammeaftale med genåbning af konkurrencen eller et dynamisk indkøbssystem er indgået, hvis underretningen har angivet en begrundelse for beslutningen.
3) 6 måneder efter at ordregiveren har indgået en rammeaftale regnet fra dagen efter den dag, hvor ordregiveren har underrettet de berørte ansøgere og tilbudsgivere, jf. lovens § 2, stk. 2, og udbudslovens § 171, stk. 4.
4) 20 kalenderdage regnet fra dagen efter at ordregiveren har meddelt sin beslutning, jf. udbudslovens § 185, stk. 2.
Senest samtidig med at en klage indgives til Klagenævnet for Udbud, skal klageren skriftligt underrette ordregiveren om, at klage indgives til Klagenævnet for Udbud, og om hvorvidt klagen er indgivet i standstill perioden, jf. lovens § 6, stk. 4. I tilfælde hvor klagen ikke er indgivet i standstill perioden, skal klageren tillige angive, hvorvidt der begæres opsættende virkning af klagen, jf. lovens § 12, stk. 1.
Klagenævnet for Udbuds e-mailadresse er angivet i punkt VI.4.1).
Klagenævnet for Udbuds klagevejledning kan findes på www.erhvervsstyrelsen.dk
Postadresse: Carl Jacobsens Vej 35
By: Valby
Postnummer: 2500
Land: Danmark
E-mail: kfst@kfst.dk
Telefon: +45 41715000
Internetadresse: http://www.kfst.dk