Fakta om udbudet
Udbyder
Midttrafik
56. udbud - Regional kørsel
Midttrafik
Berigtigelse
Bekendtgørelse om ændringer eller supplerende oplysninger
Tjenesteydelser
(Supplement til Den Europæiske Unions Tidende, 2020/S 172-416756)
Del I: Ordregivende myndighed/enhed
CVR-nummer: 29943176
Postadresse: Søren Nymarks Vej 3
By: Højbjerg
NUTS-kode: DK042 Østjylland
Postnummer: 8270
Land: Danmark
Kontaktperson: Jette Schelderup Mathiassen
E-mail: jsn@midttrafik.dk
Telefon: +45 21259302
Internetadresse(r):
Overordnet internetadresse: https://www.ethics.dk/ethics/eo#/b2e0153f-02df-4d4f-b8d7-d141117ef3dd/homepage
Del II: Genstand
56. udbud - Regional kørsel
Udbuddet omfatter driften af regionale ruter i strækningsområdet Aarhus-Silkeborg-Herning-Ringkøbing og strækningsområdet Aarhus-Randers-Silkeborg.
Dette omfatter i alt ca. 106 000 køreplantimer om året med anvendelse af i alt 40 kontraktbusser og minimum 7 reservebusser. Kørslen omfattet af udbuddet planlægges med udgangspunkt i de definerede stationeringssteder, jf. nøgleoplysningerne i udbudsmaterialet.
Del VI: Supplerende oplysninger
Del VII: Ændringer
Delkontrakten omfatter regional kørsel i strækningsområdet Aarhus-Silkeborg-Herning-Ringkøbing. De nuværende ruter 113 (Silkeborg-Aarhus), 952X (Ringkøbing-Aarhus) og 15 (Ringkøbing-Herning) omlægges i forbindelse med udbuddet, og udbuddet er således baseret på nye køreplaner på følgende nye ruter:
— Rute 113
— Rute 124 og 125.
Delkontrakten omfatter i alt ca. 55 000 køreplantimer om året, 23 kontraktbusser og minimum 4 reservebusser. Der er krav om 2 forpligtede ikke-kontraktbusser.
Midttrafik har ret til at ændre i eksisterende ruter, herunder linjeføringen, nedlægge ruter mv. samt ret til at ændre i anvendelse af materiel og timer f.eks. til brug på andre ruter inden for det geografiske nærområde. Ved sådanne ændringer sker dette i henhold til krav og bestemmelser i kontrakten, herunder bestemmelser om ændringer i antal busser og køreplaner, regulering for tomkørsel mv.
Der kan afgives alternative tilbud på kontrakten, jf. udbudsbetingelser afsnit 2.1.3).
Der er option på anvendelse af alternativt drivmiddel, jf. udbudsbetingelserne pkt. 2.1.4).
Kontrakten er en tidsubegrænset kontrakter, hvor begge parter har mulighed for at opsige kontrakten til køreplanskifte med minimum 6 måneders varsel for Midttrafiks vedkommende og minimum 18 måneders varsel for Busselskabets vedkommende. Kontrakternes minimumsperiode fremgår af nøgleoplysningerne, og kan tidligst opsiges til ophør til den i nøgleoplysningerne anførte dato. Kontrakterne løber således indtil en af parterne opsiger den, jf. kontrakten pkt. 3.2.
Aarhus-tillæg skal indregnes i tilbudspriserne.
Aarhus-tillægget er et tillæg, som busselskaberne udbetaler til chauffører på regionale ruter, når de kører indenfor Ringvejen i Aarhus. Aarhus-tillægget blev indført i 2012, som følge af en aftale mellem 3F og Dansk Industri.
Ved indførelsen vedtog Midttrafiks bestyrelse d. 27. januar 2012, at kompensationen til busselskaberne skulle administreres af Midttrafik, der månedligt opgør køreplantimer og afregner med tillæg per køreplantime.
Midttrafiks bestyrelse har ved Formandskabets godkendelse den 1. september 2020 besluttet, at Midttrafiks løbende administration og kompensation for Aarhus-tillæg på de ruter, der er omfattet af udbuddet, ophører i forbindelse med kontrakternes ikrafttræden. Det betyder, at tilbudsgiverne skal indregne omkostningerne til afregning af Aarhus-tillæg til chaufførerne på de relevante ruter i deres prissætning på den/de pakker, som der afgives tilbud på.
Undtaget fra ovenstående er kørsel med ikke-kontraktbusser, fx dubleringskørsel, hvor der køres indenfor Ringvejen i Aarhus. Her vil Midttrafik fortsat afregne Aarhus-tillægget ved afregning for kørsel med ikke-kontraktbusser, jf. kontraktbilag 6 – kørsel med ikke-kontraktbusser.
Delkontrakten omfatter regional kørsel i strækningsområdet Aarhus-Silkeborg-Herning-Ringkøbing. De nuværende ruter 113 (Silkeborg-Aarhus), 952X (Ringkøbing-Aarhus) og 15 (Ringkøbing-Herning) omlægges i forbindelse med udbuddet, og udbuddet er således baseret på nye køreplaner på følgende nye ruter:
— Rute 113
— Rute 124 og 125.
Delkontrakten omfatter i alt ca. 55 000 køreplantimer om året, 23 kontraktbusser og minimum 4 reservebusser. Der er krav om 2 forpligtede ikke-kontraktbusser.
Midttrafik har ret til at ændre i eksisterende ruter, herunder linjeføringen, nedlægge ruter mv. samt ret til at ændre i anvendelse af materiel og timer f.eks. til brug på andre ruter inden for det geografiske nærområde. Ved sådanne ændringer sker dette i henhold til krav og bestemmelser i kontrakten, herunder bestemmelser om ændringer i antal busser og køreplaner, regulering for tomkørsel mv.
Der kan afgives alternative tilbud på kontrakten, jf. udbudsbetingelser afsnit 2.1.3).
Der er option på anvendelse af alternativt drivmiddel, jf. udbudsbetingelserne pkt. 2.1.4).
Der er option på betaingskortterminaler, jf. udbudsbetingelserne pkt. 2.1.5
Kontrakten er en tidsubegrænset kontrakter, hvor begge parter har mulighed for at opsige kontrakten til køreplanskifte med minimum 6 måneders varsel for Midttrafiks vedkommende og minimum 18 måneders varsel for Busselskabets vedkommende. Kontrakternes minimumsperiode fremgår af nøgleoplysningerne, og kan tidligst opsiges til ophør til den i nøgleoplysningerne anførte dato. Kontrakterne løber således indtil en af parterne opsiger den, jf. kontrakten pkt. 3.2.
Delkontrakten omfatter regional kørsel i strækningsområdet Aarhus-Silkeborg-Herning-Ringkøbing. De nuværende ruter 113 (Silkeborg-Aarhus), 952X (Ringkøbing-Aarhus) og 15 (Ringkøbing-Herning) omlægges i forbindelse med udbuddet, og udbuddet er således baseret på nye køreplaner på følgende nye ruter:
— Rute 113
— Rute 124 og 125.
Delkontrakten omfatter i alt ca. 55 000 køreplantimer om året, 23 kontraktbusser og minimum 4 reservebusser. Der er krav om 2 forpligtede ikke-kontraktbusser.
Midttrafik har ret til at ændre i eksisterende ruter, herunder linjeføringen, nedlægge ruter mv. samt ret til at ændre i anvendelse af materiel og timer f.eks. til brug på andre ruter inden for det geografiske nærområde. Ved sådanne ændringer sker dette i henhold til krav og bestemmelser i kontrakten, herunder bestemmelser om ændringer i antal busser og køreplaner, regulering for tomkørsel mv.
Der kan afgives alternative tilbud på kontrakten, jf. udbudsbetingelser afsnit 2.1.3).
Der er option på anvendelse af alternativt drivmiddel, jf. udbudsbetingelserne pkt. 2.1.4).
Kontrakten er en tidsubegrænset kontrakter, hvor begge parter har mulighed for at opsige kontrakten til køreplanskifte med minimum 6 måneders varsel for Midttrafiks vedkommende og minimum 18 måneders varsel for Busselskabets vedkommende. Kontrakternes minimumsperiode fremgår af nøgleoplysningerne, og kan tidligst opsiges til ophør til den i nøgleoplysningerne anførte dato. Kontrakterne løber således indtil en af parterne opsiger den, jf. kontrakten pkt. 3.2.
Aarhus-tillæg skal indregnes i tilbudspriserne.
Aarhus-tillægget er et tillæg, som busselskaberne udbetaler til chauffører på regionale ruter, når de kører indenfor Ringvejen i Aarhus. Aarhus-tillægget blev indført i 2012, som følge af en aftale mellem 3F og Dansk Industri.
Ved indførelsen vedtog Midttrafiks bestyrelse d. 27. januar 2012, at kompensationen til busselskaberne skulle administreres af Midttrafik, der månedligt opgør køreplantimer og afregner med tillæg per køreplantime.
Midttrafiks bestyrelse har ved Formandskabets godkendelse den 1. september 2020 besluttet, at Midttrafiks løbende administration og kompensation for Aarhus-tillæg på de ruter, der er omfattet af udbuddet, ophører i forbindelse med kontrakternes ikrafttræden. Det betyder, at tilbudsgiverne skal indregne omkostningerne til afregning af Aarhus-tillæg til chaufførerne på de relevante ruter i deres prissætning på den/de pakker, som der afgives tilbud på.
Undtaget fra ovenstående er kørsel med ikke-kontraktbusser, fx dubleringskørsel, hvor der køres indenfor Ringvejen i Aarhus. Her vil Midttrafik fortsat afregne Aarhus-tillægget ved afregning for kørsel med ikke-kontraktbusser, jf. kontraktbilag 6 – kørsel med ikke-kontraktbusser.
Delkontrakten omfatter regional kørsel i strækningsområdet Aarhus-Silkeborg-Herning-Ringkøbing. De nuværende ruter 113 (Silkeborg-Aarhus), 952X (Ringkøbing-Aarhus) og 15 (Ringkøbing-Herning) omlægges i forbindelse med udbuddet, og udbuddet er således baseret på nye køreplaner på følgende nye ruter:
— Rute 113
— Rute 124 og 125.
Delkontrakten omfatter i alt ca. 55 000 køreplantimer om året, 23 kontraktbusser og minimum 4 reservebusser. Der er krav om 2 forpligtede ikke-kontraktbusser.
Midttrafik har ret til at ændre i eksisterende ruter, herunder linjeføringen, nedlægge ruter mv. samt ret til at ændre i anvendelse af materiel og timer f.eks. til brug på andre ruter inden for det geografiske nærområde. Ved sådanne ændringer sker dette i henhold til krav og bestemmelser i kontrakten, herunder bestemmelser om ændringer i antal busser og køreplaner, regulering for tomkørsel mv.
Der kan afgives alternative tilbud på kontrakten, jf. udbudsbetingelser afsnit 2.1.3).
Der er option på anvendelse af alternativt drivmiddel, jf. udbudsbetingelserne pkt. 2.1.4).
Der er option på betaingskortterminaler, jf. udbudsbetingelserne pkt. 2.1.5
Kontrakten er en tidsubegrænset kontrakter, hvor begge parter har mulighed for at opsige kontrakten til køreplanskifte med minimum 6 måneders varsel for Midttrafiks vedkommende og minimum 18 måneders varsel for Busselskabets vedkommende. Kontrakternes minimumsperiode fremgår af nøgleoplysningerne, og kan tidligst opsiges til ophør til den i nøgleoplysningerne anførte dato. Kontrakterne løber således indtil en af parterne opsiger den, jf. kontrakten pkt. 3.2.
Optioner: ja
Beskrivelse af optioner:
Option på alternativt drivmiddel:
Udbuddet omfatter følgende option, som tilbudsgiver skal afgive tilbud på, jf. kontrakten pkt. 18.3:
Option på følgende alternative drivmiddel, der skal opfylde EN15940 klasse A standard. Optionen skal prissættes som et fast tillæg til de variable busomkostninger.
— Biodiesel (HVO).
Biobrændstoffet skal leve op til EU’s bæredygtighedskriterier for biobrændstoffer fastsat i VE-direktivet (direktiv 2009/28/EF med senere ændringer), jf. bekendtgørelse om biobrændstoffers bæredygtighed m.v. (BEK 1044 af 7.9.2017).
Optionen indgår i den beregnede evalueringssum, der indgår i den samlede evaluering af tilbuddene, jf. udbudsbetingelserne afsnit. 7.
Midttrafik meddeler beslutning om, om optionerne skal udnyttes eller ej senest dato angivet i tidsplanen, jf. udbudsbetingelserne afsnit 4.
Optioner: ja
Beskrivelse af optioner:
Option på alternativt drivmiddel:
Udbuddet omfatter følgende option, som tilbudsgiver skal afgive tilbud på, jf. kontrakten pkt. 18.3:
Option på følgende alternative drivmiddel, der skal opfylde EN15940 klasse A standard. Optionen skal prissættes som et fast tillæg til de variable busomkostninger.
— Biodiesel (HVO).
Biobrændstoffet skal leve op til EU’s bæredygtighedskriterier for biobrændstoffer fastsat i VE-direktivet (direktiv 2009/28/EF med senere ændringer), jf. bekendtgørelse om biobrændstoffers bæredygtighed m.v. (BEK 1044 af 7.9.2017).
Optionen indgår i den beregnede evalueringssum, der indgår i den samlede evaluering af tilbuddene, jf. udbudsbetingelserne afsnit. 7.
Midttrafik meddeler beslutning om, om optionerne skal udnyttes eller ej senest dato angivet i tidsplanen, jf. udbudsbetingelserne afsnit 4.
Option på betalingskortterminaler:
Udbuddet omfatter følgende option, som tilbudsgiver skal afgive tilbud på, jf. kontrakten pkt. 16.4:
- Option på at installere betalingskortterminaler i en, flere eller alle busser. Optionen skal prissættes som et fast tillæg til de faste busomkostninger. Der er således tale om et fast tillæg pr. bus, hvori der installeres en betalingskortterminal.
Optionen indgår i den beregnede evalueringssum, der indgår i den beregnede evalueringssum, der indgår i den samlede evaluering af tilbuddene, jf. afsnit. 7.
Optioner: ja
Beskrivelse af optioner:
Option på alternativt drivmiddel:
Udbuddet omfatter følgende option, som tilbudsgiver skal afgive tilbud på, jf. kontrakten pkt. 18.3:
Option på følgende alternative drivmiddel, der skal opfylde EN15940 klasse A standard. Optionen skal prissættes som et fast tillæg til de variable busomkostninger.
— Biodiesel (HVO).
Biobrændstoffet skal leve op til EU’s bæredygtighedskriterier for biobrændstoffer fastsat i VE-direktivet (direktiv 2009/28/EF med senere ændringer), jf. bekendtgørelse om biobrændstoffers bæredygtighed m.v. (BEK 1044 af 7.9.2017).
Optionen indgår i den beregnede evalueringssum, der indgår i den samlede evaluering af tilbuddene, jf. udbudsbetingelserne afsnit. 7.
Midttrafik meddeler beslutning om, om optionerne skal udnyttes eller ej senest dato angivet i tidsplanen, jf. udbudsbetingelserne afsnit 4.
Optioner: ja
Beskrivelse af optioner:
Option på alternativt drivmiddel:
Udbuddet omfatter følgende option, som tilbudsgiver skal afgive tilbud på, jf. kontrakten pkt. 18.3:
Option på følgende alternative drivmiddel, der skal opfylde EN15940 klasse A standard. Optionen skal prissættes som et fast tillæg til de variable busomkostninger.
— Biodiesel (HVO).
Biobrændstoffet skal leve op til EU’s bæredygtighedskriterier for biobrændstoffer fastsat i VE-direktivet (direktiv 2009/28/EF med senere ændringer), jf. bekendtgørelse om biobrændstoffers bæredygtighed m.v. (BEK 1044 af 7.9.2017).
Optionen indgår i den beregnede evalueringssum, der indgår i den samlede evaluering af tilbuddene, jf. udbudsbetingelserne afsnit. 7.
Midttrafik meddeler beslutning om, om optionerne skal udnyttes eller ej senest dato angivet i tidsplanen, jf. udbudsbetingelserne afsnit 4.
Option på betalingskortterminaler:
Udbuddet omfatter følgende option, som tilbudsgiver skal afgive tilbud på, jf. kontrakten pkt. 16.4:
- Option på at installere betalingskortterminaler i en, flere eller alle busser. Optionen skal prissættes som et fast tillæg til de faste busomkostninger. Der er således tale om et fast tillæg pr. bus, hvori der installeres en betalingskortterminal.
Optionen indgår i den beregnede evalueringssum, der indgår i den beregnede evalueringssum, der indgår i den samlede evaluering af tilbuddene, jf. afsnit. 7.