Fakta om udbudet
Bestilling af materiale
http://eu.eu-supply.com/app/rfq/rwlentrance_s.asp?PID=297558&B=NST
Udbyder
Naturstyrelsen
Vindere
Delaftale 3: Bornholm
(30.07.2021)
Vognmand Lennart Ipsen v/ Lisbeth Ager Ipsen
Stavsdalvej 44
3760 Gudhjem
Delaftale 1: Sjælland
(30.07.2021)
Hededanmark A/S
Klostermarken 12
8800 Viborg
Delaftale 3: Bornholm
(30.07.2021)
BHS Logistics A/S
Vesthavnsvej 4
3700 Rønne
Delaftale 1: Sjælland
(30.07.2021)
Wieland Vognmandsforretning Aps
Storegade 51
8765 Klovborg
Rammeaftaler om lastbiltransport af rundtræ
Naturstyrelsen
Udbudsbekendtgørelse
Tjenesteydelser
Del I: Ordregivende myndighed
CVR-nummer: 33157274
Postadresse: Førstballevej 2
By: Randbøl
NUTS-kode: DK Danmark
Postnummer: 7183
Land: Danmark
Kontaktperson: Chefkonsulent Inge Stage
E-mail: istag@nst.dk
Telefon: +45 22100258
Internetadresse(r):
Overordnet internetadresse: http://www.naturstyrelsen.dk
Internetadresse for køberprofilen: https://eu.eu-supply.com/ctm/Company/CompanyInformation/Index/250996
Del II: Genstand
Rammeaftaler om lastbiltransport af rundtræ
Naturstyrelsen udbyder 3 delaftaler som rammeaftaler med flere aktører om lastbiltransport af rundtræ som fortrinsvist skal udføres på henholdsvis Sjælland, Jylland og Fyn samt Bornholm. Træet afhentes hovedsageligt i de danske statsskove og transporteres til fx industri, havn, jernbanevogn eller depot. Rundtræ er træstammer, som i de fleste tilfælde er afkortede. Modtager vil primært være i Danmark og primært inden for delaftalens geografiske område, men der kan undtagelsesvist være tale om transport i en anden landsdel eller uden for landets grænser. Der er tale om rammeaftaler med genåbning af konkurrencen gennem miniudbud.
Delaftale 1: Sjælland
Hele Sjælland
Lastbiltransport fra de sjællandske statsskove til modtagere som nærmere nævnt i II.1.4).
Modtager vil primært være i Danmark og primært inden for delaftalens geografiske område, men der kan undtagelsesvist være tale om transport i en anden landsdel eller uden for landets grænser. Der er tale om rammeaftaler med genåbning af konkurrencen gennem miniudbud med den hensigt at indgå leveranceaftale med vinderen af det enkelte miniudbud.
Værdien i pkt.II.2.6) er den højeste estimerede værdi af delaftalen i den længst mulige rammeaftaleperiode på 4 år.
Om mængder i KFM, kubikmeter fastmasse, der skal transporteres, henvises til udbudsmaterialet.
Aftalen kan forlænges i 3 gange 1 år.
Udvidelsesklausul, jf. udbudslovens § 179, således: Såfremt kunden senest 3 måneder før rammeaftalens udløb har forbrugt 75 % af rammeaftalens samlede værdi, har kunden ret til at udvide rammeaftalens samlede værdi med 50 %, således at den maksimale værdi efter udvidelsen vil udgøre op til 150 % af rammeaftalens oprindelig udbudte værdi.
Højeste antal påtænkte deltagere i delaftale 1 er 10 aktører.
Delaftale 2: Jylland og Fyn
Hele Jylland og Fyn
Lastbiltransport fra de jyske og fynske statsskove til modtagere som nærmere nævnt i II.1.4).
Modtager vil primært være i Danmark og primært inden for delaftalens geografiske område, men der kan undtagelsesvist være tale om transport i en anden landsdel eller uden for landets grænser. Der er tale om rammeaftaler med genåbning af konkurrencen gennem miniudbud med den hensigt at indgå leveranceaftale med vinderen af det enkelte miniudbud.
Værdien i pkt.II.2.6) er den højeste estimerede værdi af delaftalen i den længst mulige rammeaftaleperiode på 4 år.
Om mængder i KFM, kubikmeter fastmasse, der skal transporteres, henvises til udbudsmaterialet.
Aftalen kan forlænges i 3 gange 1 år.
Udvidelsesklausul, jf. udbudslovens § 179, således: Såfremt kunden senest 3 måneder før rammeaftalens udløb har forbrugt 75 % af rammeaftalens samlede værdi, har kunden ret til at udvide rammeaftalens samlede værdi med 50 %, således at den maksimale værdi efter udvidelsen vil udgøre op til 150 % af rammeaftalens oprindelig udbudte værdi.
Højeste antal påtænkte deltagere i delaftale 2 er 10 aktører.
Delaftale 3: Bornholm
Hele Bornholm
Lastbiltransport fra de bornholmske statsskove til modtagere som nærmere nævnt i II.1.4).
Modtager vil primært være i Danmark og primært inden for delaftalens geografiske område, men der kan undtagelsesvist være tale om transport i en anden landsdel eller uden for landets grænser. Der er tale om rammeaftaler med genåbning af konkurrencen gennem miniudbud med den hensigt at indgå leveranceaftale med vinderen af det enkelte miniudbud.
Om mængder i KFM, kubikmeter fastmasse, der skal transporteres, henvises til udbudsmaterialet.
Værdien i pkt.II.2.6) er den højeste estimerede værdi af delaftalen i den længst mulige rammeaftaleperiode på 4 år.
Aftalen kan forlænges i 3 gange 1 år.
Udvidelsesklausul, jf. udbudslovens § 179, således: Såfremt kunden senest 3 måneder før rammeaftalens udløb har forbrugt 75 % af rammeaftalens samlede værdi, har kunden ret til at udvide rammeaftalens samlede værdi med 50 %, således at den maksimale værdi efter udvidelsen vil udgøre op til 150 % af rammeaftalens oprindelig udbudte værdi.
Højst påtænkte antal deltagere i delaftale 3 er 5 økonomiske aktører.
Del III: Juridiske, økonomiske, finansielle og tekniske oplysninger
Tilbudsgivers udfyldelse af ESPD:
Tilbudsgiver angiver, at virksomheden opfylder alle minimumskrav til egnethed ved at svare ”ja” i del. IV ”Udvælgelseskriterier” i ESPD’et.
I forhold til dokumentation for økonomisk og finansiel kapacitet, skal tilbudsgiver fremlægge følgende:
1) Tilbudsgivers egenkapital for de seneste 3 disponible regnskabsår
2) Tilbudsgivers soliditetsgrad for det seneste disponible regnskabsår.
Hvis tilbudsgiver ikke kan fremlægge den krævede dokumentation, skal tilbudsgiver søge sin økonomiske og finansielle egnethed godtgjort på anden vis ved at henvise til egnede dokumenter. Tilbudsgiver skal i givet fald henvise til det forhold, som tilbudsgiver påberåber sig som gyldig grund for ikke at fremlægge det efterspurgte materiale.
ESPD fungerer som et foreløbigt bevis for, at tilbudsgiver opfylder mindstekrav til egnethed i relation til økonomisk og finansiel kapacitet.
Før ordregivers beslutning om tildeling af kontrakten, skal den tilbudsgiver, som ordregiver har til hensigt at tildele kontrakten til, fremlægge eller eventuelt henvise til database med dokumentation for de oplysninger, der er angivet i ESPD Del IV, afsnit B:
Til 1. Virksomhedens balance eller uddrag heraf for de 3 seneste disponible regnskabsår, afhængig af hvornår virksomheden blev etableret, såfremt offentliggørelse af balancen er lovpligtig i det land, hvor virksomheden er etableret, eller anden dokumentation for egenkapitalens størrelse. Ved en sammenslutning af virksomheder (fx et konsortium) skal oplysningerne afgives for hver af de deltagende virksomheder i sammenslutningen. Baserer virksomheden sig på andre enheders økonomiske og finansielle formåen (fx et moder-, søsterselskab eller en underleverandør), skal oplysningerne ligeledes afgives for disse enheder.
Til 2. Erklæring om soliditetsgrad i det seneste disponible regnskabsår eller virksomhedens egenkapital og aktiver i det seneste disponible regnskabsår, afhængig af hvornår virksomheden blev etableret. Ved en sammenslutning af virksomheder (fx et konsortium) skal oplysningerne afgives for hver af de deltagende virksomheder i sammenslutningen. Baserer virksomheden sig på andre enheders økonomiske og finansielle formåen (fx et moder-, søsterselskab eller en underleverandør), skal oplysningerne ligeledes afgives for disse enheder.
Som mindstekrav kræves for så vidt angår alle 3 delaftaler positiv egenkapital for de seneste 3 disponible regnskabsår. For så vidt angår delaftale 1 Sjælland og delaftale 2 Jylland og Fyn kræves en gennemsnitlig egenkapital for de seneste 3 disponible regnskabsår på mindst 2 mio. DKK. For så vidt angår delaftale 3 Bornholm kræves en gennemsnitlig egenkapital på mindst 1 mio. DKK for de seneste 3 disponible regnskabsår.
Såfremt tilbudsgiver baserer sig på andre enheders formåen, beregnes egenkapitalen som virksomhedens og disse andre enheders samlede egenkapital i de seneste 3 disponible regnskabsår. Ved en sammenslutning af virksomheder, fx et konsortium, beregnes egenkapitalen som virksomhedernes samlede egenkapital i de seneste 3 disponible regnskabsår.
For så vidt angår alle 3 delaftaler kræves en soliditetsgrad for det seneste disponible regnskabsår på 15,0 %. soliditetsgraden beregnes som virksomhedens samlede egenkapital i forhold til virksomhedens samlede aktiver, udregnet i procent. Soliditetsgraden udregnes således som (samlede egenkapital/samlede aktiver) x 100 = soliditetsgrad. Såfremt tilbudsgiver baserer sig på andre enheders formåen, beregnes soliditetsgraden som tilbudsgivers og disse andre enheders samlede egenkapital i forhold til deres samlede aktiver, udregnet i procent. Ved en sammenslutning af virksomheder, fx et konsortium, beregnes soliditetsgraden som virksomhedernes samlede egenkapital i forhold til deres samlede aktiver, udregnet i procent.
Der stilles ikke krav om teknisk og faglig kapacitet som udvælgelseskriterium.
Kontrakten skal udføres i henhold til det i udbudsmaterialet vedlagte udkast til rammeaftale. Tilbudsgiver er forpligtet til at overholde ordregivers arbejdsklausul i forbindelse med opfyldelse af rammeaftalen.
Der kræves ingen særlig retlig form.
Deltagerne i et eventuelt konsortium eller lignende sammenslutning skal påtage sig solidarisk og direkte hæftelse over for ordregiver, og mindst én af konsortiedeltagerne skal have fuld bemyndigelse til at handle på konsortiets vegne.
Rammeaftalen indeholder kvantitativ udvidelsesklausul i henhold til udbudslovens § 179.
Der er krav om elektronisk fakturering.
Del IV: Procedure
Tilbudsgivere har ikke adgang til at overvære åbningen af tilbuddene.
Del VI: Supplerende oplysninger
1) Hver af de 3 udbudte delaftaler er at betragte som separate udbud, og hver delaftale kan derfor i givet fald annulleres separat.
2) Ordregiver kræver, at tilbudsgiver og den juridiske enhed, som tilbudsgiveren baserer sin økonomiske og finansielle formåen på, hæfter solidarisk for opfyldelse af rammeaftalen.
3) I relation til udbudsbekendtgørelsens afsnit om anslåede priser (og dertilhørende mængder som forudsætning) bemærkes, at tallene er behæftet med stor usikkerhed. Det skyldes at transportbehovet bl.a. er afhængigt af markedet både inden for og uden for landets grænser, og er påvirkeligt over for endnu ikke fastlagte planer om udlægning af urørt skov og andre beslutninger med tilsvarende betydning, ligesom transportbehovet kan ændres og/eller forskydes over tid som følge af stormfald og andre begivenheder uden for Naturstyrelsens kontrol.
4) Det understreges, at der ikke garanteres nogen omsætning på rammeaftalerne.
5) Foruden de obligatoriske udelukkelsesgrunde i udbudslovens § § 135 og 136 finder den frivillige udelukkelsesgrund om konkurs mv. i udbudslovens § 137, stk. 1, nr. 2 anvendelse i dette udbud.
6) Tilbudsgiver skal udfylde og aflevere ESPD’et som et foreløbigt bevis for udbudslovens § 148, stk. 1, nr. 1-3 nævnte forhold.
Inden beslutning om tildeling af rammeaftalen skal dokumentation for de oplysninger, der er afgivet i ESPD'et fremlægges, jf. udbudslovens § § 151 og 152.
En tilbudsgiver, der er omfattet af en udelukkelsesgrund er udelukket fra at deltage i udbuddet, medmindre tilbudsgiver har fremlagt tilstrækkelig dokumentation for, at denne er pålidelig i overensstemmelse med udbudslovens § 138. Ordregiver kan alene udelukke en tilbudsgiver, hvis ordregiver har meddelt tilbudsgiver, at den pågældende er omfattet af en udelukkelsesgrund, og hvis denne ikke inden for en passende frist har fremlagt tilstrækkelig dokumentation for dennes pålidelighed (self-cleaning). I forhold til hvad der tilstrækkelig dokumentation, henvises til udbudslovens § 138, stk. 3.
Som dokumentation for, at tilbudsgiver ikke er omfattet af en af udelukkelsesgrundene i § 135, stk. 1 og 3, skal følgende fremlægges, jf. udbudslovens § 153:
— Et uddrag fra et relevant register eller tilsvarende dokument, der viser at tilbudsgiver ikke er omfattet af § 135, stk. 1, og et certifikat, der beviser, at tilbudsgiveren ikke er omfattet af § 135, stk. 3.
— Udsteder det pågældende land ikke disse former for dokumentation eller dækker disse ikke alle tilfældene i § 135, stk. 1 eller 3, kan de erstattes af en erklæring under ed eller en erklæring på tro og love, der er afgivet for en kompetent retslig myndighed mv., hvis edsaflæggelse ikke anvendes i det pågældende land.
For danske tilbudsgivere kan beviset bestå i en serviceattest. Hvis tilbudsgiver, en eller flere af deltagerne i sammenslutningen eller andre enheder er fra et andet EU/EØS-land, skal denne som udgangspunkt fremlægge de former for dokumentation, som fremgår af e-Certis.
Postadresse: Nævnenes Hus, Toldboden 2
By: Viborg
Postnummer: 8800
Land: Danmark
E-mail: klfu@naevneneshus.dk
Telefon: +45 72405600
Internetadresse: https://naevneneshus.dk/start-din-klage/klagenaevnet-for-udbud/
By: Ingen
Land: Danmark
I henhold til lovbekendtgørelse nr. 593 af 2. juni 2016 om Klagenævnet for Udbud med senere ændringer, gælder følgende frister for indgivelse af klage:
Klage over udbud eller beslutninger omfattet af udbudslovens afsnit II, som ikke er omfattet af lovens stk. 1, skal, jf. lovens § 7, stk. 2, være indgivet til Klagenævnet for Udbud inden:
1) 45 kalenderdage efter at ordregiveren har offentliggjort en bekendtgørelse i Den Europæiske Unions Tidende om, at ordregiveren har indgået en kontrakt. Fristen regnes fra dagen efter den dag, hvor bekendtgørelsen er blevet offentliggjort.
2) 30 kalenderdage regnet fra dagen efter den dag, hvor ordregiveren har underrettet de berørte tilbudsgivere om, at en kontrakt baseret på en rammeaftale med genåbning af konkurrencen eller et dynamisk indkøbssystem er indgået, hvis underretningen har angivet en begrundelse for beslutningen.
3) 6 måneder efter at ordregiveren har indgået en rammeaftale regnet fra dagen efter den dag, hvor ordregiveren har underrettet de berørte ansøgere og tilbudsgivere, jf. § 2, stk. 2, eller udbudslovens § 171, stk. 4.
4) 20 kalenderdage regnet fra dagen efter at ordregiveren har meddelt sin beslutning, jf. udbudslovens § 185, stk. 2, 2. pkt.
Har en ordregiver fulgt proceduren i lovens § 4, for at sikre, at en kontrakt ikke erklæres for uden virkning, jf. lovens § 7, stk. 3, skal en klage over, at ordregiveren i strid med udbudsdirektivet har indgået en kontrakt uden forudgående offentliggørelse af en udbudsbekendtgørelse i Den Europæiske Unions Tidende, være indgivet til Klagenævnet for Udbud inden 30 kalenderdage regnet fra dagen efter den dag, hvor ordregiveren har offentliggjort en bekendtgørelse i Den Europæiske Unions Tidende om, at ordregiveren har indgået en kontrakt, forudsat at bekendtgørelsen indeholder begrundelsen for ordregiverens beslutning om at tildele kontrakten uden forudgående offentliggørelse af en udbudsbekendtgørelse i Den Europæiske Unions Tidende.
Senest samtidig med at en klage indgives til Klagenævnet for Udbud, skal klageren, jf. lovens § 6, stk. 4, skriftligt underrette ordregiveren om, at klage indgives til Klagenævnet for Udbud, og om, hvorvidt klagen er indgivet i standstill-perioden, jf. § 3, stk. 1 eller 2, eller i den periode på 10 kalenderdage, som er fastsat i § 4, stk. 1, nr. 2. I tilfælde, hvor klagen ikke er indgivet i de nævnte perioder, skal klageren tillige angive, hvorvidt der begæres opsættende virkning, jf. lovens § 12, stk. 1.
Klagenævnet for Udbuds egen klagevejledning kan findes på naevneneshus.dk
Postadresse: Carl Jacobsens Vej 35
By: Valby
Postnummer: 2500
Land: Danmark
E-mail: kfst@kfst.dk
Telefon: +45 41715000
Internetadresse: https://www.kfst.dk/