Fakta om udbudet
Bestilling af materiale
https://www.ethics.dk/ethics/eo#/b1176ff0-028a-40cd-8219-d2928f24cca4/publicMaterial
Udbyder
Midttrafik
61. udbud - Horsens bybusser
Midttrafik
Udbudsbekendtgørelse – forsyningsvirksomhed
Tjenesteydelser
Del I: Ordregivende enhed
CVR-nummer: 29943176
Postadresse: Søren Nymarks Vej 3
By: Højbjerg
NUTS-kode: DK042 Østjylland
Postnummer: 8270
Land: Danmark
Kontaktperson: Anders Toftegaard
E-mail: ato@midttrafik.dk
Telefon: +45 31921823
Internetadresse(r):
Overordnet internetadresse: https://www.ethics.dk/ethics/eo#/b1176ff0-028a-40cd-8219-d2928f24cca4/homepage
Del II: Genstand
61. udbud - Horsens bybusser
Udbuddet omfatter driften af bybusser i Horsens fra køreplanskiftet i juni 2023 og mindst 10 år frem. Dette omfatter ca. 47.500 køreplantimer om året med anvendelse af 17 kontraktbusser.
Udbuddet omfatter driften af bybusser i Horsens fra køreplanskiftet i juni 2023 og mindst 10 år frem. Dette omfatter ca. 47.500 køreplantimer om året med anvendelse af 17 kontraktbusser.
Kørslen omfattet af udbuddet planlægges med udgangspunkt i de definerede afregningsmæssige stationeringssteder, jf. vognløbslisterne i Pakkebeskrivelsen. Der er driftsstart på kørslen den 25. juni 2023.
Midttrafik har ret til at ændre i eksisterende ruter, herunder linjeføringen, nedlægge ruter mv. samt ret til at ændre i anvendelsen af materiel og timer, fx til brug på andre ruter inden for det geografiske nærområde. Sådanne ændringer sker i henhold til krav og bestemmelser i kontrakten, herunder bestemmelser om ændringer i antal busser, køreplaner, regulering for tomkørsel mv.
.
Kontrakten udbydes med en ordinær kontraktperiode på 10 år. Derudover har Midttrafik mulighed for at forlænge kontrakten med op til 2 år, hvorefter parterne efter gensidig aftale kan forlænge aftalen med op til yderligere 2 år, således at kontrakten maksimalt kan løbe i 14 år. Se Kontrakten afsnit 3.
.
Der er krav om, at kørslen afvikles med brug af nulemissionsbusser, dvs. brint- eller el-busser. Det er et krav, at der udelukkende tilbydes busser/løsninger, hvor der ikke skal foretages infrastrukturmæssige tiltag i byrummet. Det betyder, at der ved tilbud med el-busser ikke må afgives tilbud med busser, der kræver installation af ladestationer i byrummet; opladning af el-busser skal kunne foregå udelukkende på busselskabets busdepot. Ved tilbud med brintbusser gælder det tilsvarende, at tankningsfaciliteter skal etableres på busselskabets depot, dog kan busselskabet også benytte sig af eventuelle almindelige offentligt tilgængelige brinttankstationer.
.
Udbuddet omfatter følgende optioner, som tilbudsgiver skal afgive tilbud på:
a) Option på automatiske ramper til kørestole i alle busser. Optionen skal prissættes som et fast tillæg til de faste busomkostninger pr. bus.
b) Option på automatisk stoppestedsannoncering i alle busser. Optionen skal prissættes som et fast tillæg til de faste busomkostninger pr. bus.
I forhold til optionen på automatiske ramper til kørestole bemærkes det, at Midttrafiks bestyrelse forventes at træffe beslutning om, at der fremover vil være krav om, alle busser har automatiske ramper til kørestole. Hvis denne beslutning træffes inden der skal afgives endelige tilbud i nærværende udbud, vil optionen om automatiske ramper blive ophøjet til mindstekrav til busserne.
Kontrakten udbydes med en ordinær kontraktperiode på 10 år. Derudover har Midttrafik mulighed for at forlænge kontrakten med op til 2 år, hvorefter parterne efter gensidig aftale kan forlænge aftalen med op til yderligere 2 år, således at kontrakten maksimalt kan løbe i 14 år. Se Kontrakten afsnit 3.
Såfremt der er flere konditionsmæssige og egnede ansøgere, end ordregiver har angivet at ville prækvalificere, vil ordregiver på baggrund af en saglig og objektiv vurd-ring af de modtagne ansøgeres egnethed udvælge de ansøgere, der vil blive inviteret til at afgive tilbud.
Udvælgelsen sker på baggrund af de oplysninger, ansøgerne har afgivet vedrørende referencer, jf. afsnit III.1.3 og udvælgelsen vil således ske på baggrund af følgende (oplistet i prioriteret rækkefølge):
a) De anførte referencer for udførelse af bybuskørsel.
i. Det vægtes positivt, at kørselsomfanget har et omfang tilsvarende den udbudte kørsel i Horsens.
ii. Det vægtes positivt, at der kan fremlægges flest mulige referencer for sammenligneligt kørselsomfang, dog maksimum fem.
b) De eventuelt anførte referencer for opnåelse af erfaring med indførelse af alternativt drivmiddel i kollektiv trafik.
i. Erfaringer opnået via faktisk drift vægtes højere end erfaring opnået via forsøgsordninger.
ii. Erfaringer med brint eller el vægtes højere end erfaringer med gas.
iii. Det vægtes positivt, at der kan fremlægges flest mulige referencer, dog maksimum fem, for opnået erfaring med indførelse af alternativt drivmiddel i kollektiv trafik.
Udbuddet omfatter følgende optioner, som tilbudsgiver skal afgive tilbud på:
a) Option på automatiske ramper til kørestole i alle busser. Optionen skal prissættes som et fast tillæg til de faste busomkostninger pr. bus.
b) Option på automatisk stoppestedsannoncering i alle busser. Optionen skal prissættes som et fast tillæg til de faste busomkostninger pr. bus.
I forhold til optionen på automatiske ramper til kørestole bemærkes det, at Midttrafiks bestyrelse forventes at træffe beslutning om, at der fremover vil være krav om, alle busser har automatiske ramper til kørestole. Hvis denne beslutning træffes inden der skal afgives endelige tilbud i nærværende udbud, vil optionen om automatiske ramper blive ophøjet til mindstekrav til bussernes.
Del III: Juridiske, økonomiske, finansielle og tekniske oplysninger
Tilbudsgiver skal sammen med tilbuddet fremsende en udfyldt udgave af Det fælles europæiske udbudsdokument (ESPD) jf. nedenfor.
.
Såfremt tilbudsgiver baserer sig på andre enheders kapacitet eller udgør en sammenslutning af virksomheder (konsortier) skal der afleveres flere ESPD'er, jf. udbudsbetingelsernes afsnit 6. ESPD'et er en egen-erklæring, der fungerer som foreløbigt bevis for, at tilbudsgiver, andre enheder eller konsortiet opfylder kriterierne med hensyn til udelukkelse, egnethed og udvælgelse. Disse oplysninger skal senere verificeres.
.
Der skal udfyldes følgende i ESPD’et:
Del II: Oplysninger om den økonomiske aktør
Punkt A: Oplysninger om den økonomiske aktør
Punkt B: Oplysninger om den økonomiske aktørs repræsentanter
Punkt C: Oplysninger om udnyttelse af andre enheders kapacitet
Punkt D: Oplysninger om underleverandører, hvis kapacitet den økonomiske aktør ikke baserer sig på
.
Del III: Udelukkelsesgrunde
Punkt A: Grunde vedr. straffedomme
Punkt B: Grunde vedr. betaling af skatter og afgifter eller bidrag til sociale sikringsordninger: Hvis der er udestående betalinger, oplyses ”Ja” og det udestående beløb oplyses.
Punkt C: Grunde, der vedrører insolvens, interessekonflikter eller forsømmelse i forbindelse med udøvelsen af erhvervet:
Tilbudsgiver skal bekræfte, at denne ikke er omfattet af de obligatoriske udelukkelsesgrunde i udbudslovens § 135, stk. 1 - 3 og § 136. I modsat fald er Ordregiver forpligtet til at udelukke tilbudsgiveren, jf. dog udbudslovens § 135, stk. 4 og 5.
Tilbudsgiver skal yderligere bekræfte, at denne ikke er omfattet af følgende frivillige udelukkelsesgrunde, jf. udbudslovens § 137, stk. 1:
- Tilsidesættelse af visse forpligtelser, jf. nr. 1.
- Forhold vedr. insolvens/konkurs el. lign., jf. nr. 2.
- Alvorlige pligtforsømmelser, jf. nr. 3.
- Rammeaftale med henblik på konkurrencefordrejning, jf. nr. 4.
- Mislighold af tidligere offentlig kontrakt, jf. nr. 5.
- Uretmæssig påvirkning af Ordregivers beslutningsproces, jf. nr. 6.
- Ubetalt offentlig gæld under 100.000 DKK, jf. nr. 7. Ordregiver påser oplysningen som afgivet under punkt B.
.
Del IV: Udvælgelse
Punkt B: Økonomisk og finansiel formåen
- Finansielle nøgletal, jf. pkt. III.1.2)
Punkt C: Teknisk og faglig formåen
- Udførelse af tjenesteydelser af den anførte type, jf. pkt. III.1.3)
.
ESPD udfyldes af tilbudsgiver i udbudssystemet.
Ansøger skal oplyse om omsætningen i hvert af de seneste tre disponible regnskabsår.
Ansøger skal oplyse om soliditetsgraden i det seneste regnskabsår.
Ansøger skal oplyse om egenkapitalen i det seneste disponible regnskabsår.
a) Tilbudsgivers omsætning skal i hvert af de seneste tre disponible regnskabsår være minimum 100 mio. kr. ekskl. moms.
b) Tilbudsgivers soliditetsgrad skal i det seneste disponible regnskabsår være minimum 10 %.
c) Tilbudsgivers egenkapital skal i det seneste disponible regnskabsår være minimum 25 mio. kr.
Tilbudsgiver skal dokumentere erfaring med udførelse af kollektiv trafik i form af A-kontrakt bybuskørsel i Danmark (eller tilsvarende sammenlignelig rutebaseret bybuskørsel) inden for de seneste tre år (igangværende køreplanår kan tælle med).
Derudover lægges der ved udvælgelsen vægt på, at tilbudsgiver kan dokumentere minimum én reference, hvor tilbudsgiver har opnået erfaring med indførelse af alternativt drivmiddel i kollektiv trafik inden for de seneste tre år.
Tilbudsgiver skal kunne dokumentere minimum én reference (én kontrakt) med udførelse af kollektiv trafik i form af A-kontrakt bybuskørsel i Danmark (eller tilsvarende sammenlignelig rutebaseret bybuskørsel) inden for de seneste tre år (igangværende køreplanår kan tælle med). Den udførte kørsel skal pr. reference (pr. kontrakt) minimum have et omfang på 20.000 køreplantimer pr. år.
a) De anførte referencer for udførelse af bybuskørsel.
i. Det vægtes positivt, at kørselsomfanget har et omfang tilsvarende den udbudte kørsel i Horsens.
ii. Det vægtes positivt, at der kan fremlægges flest mulige referencer for sammenligneligt kørselsomfang, dog maksimum fem.
b) De anførte referencer for opnåelse af erfaring med indførelse af alternativt drivmiddel i kollektiv trafik.
i. Erfaringer opnået via faktisk drift vægtes højere end erfaring opnået via forsøgsordninger.
ii. Erfaringer med brint eller el vægtes højere end erfaringer med gas.
iii. Det vægtes positivt, at der kan fremlægges flest mulige referencer, dog maksimum fem, for opnået erfaring med indførelse af alternativt drivmiddel i kollektiv trafik.
Til sikkerhed for tilbudsgivers opfyldelse af kontrakten stilles en anfordringsgaranti på 100.000 kr. pr. bus (både kontrakt- og reservebusser). Garantien skal stilles gennem et af Midttrafik godkendt pengeinstitut/kautionsforsikringsselskab og indestå indtil tre måneder efter kontraktens udløb, medmindre der forinden er rejst krav mod garantien. Garantien skal på anfordring fra Midttrafik frigives, uden at Midttrafik kan dokumentere sin ret ved forlig, endelig domstolsafgørelse eller voldgiftskendelse.
Der henvises til kontrakten vedlagt udbudsmaterialet.
Ingen krav til retlig form, men hvis ansøgning om prækvalifikation afgives af et konsortium, skal ansøgningen vedlægges en erklæring om, at alle deltagere i konsortiet hæfter direkte, ubegrænset og solidarisk for kontraktens udførelse og med angivelse af en konsortiedeltager, med hvem ordregiver kan indgå bindende aftaler på konsortiets vegne. Ved brug af underleverandør skal omfang specificeres i tilbuddet. Hovedleverandøren vil have det fulde ansvar overfor ordregiveren. Dersom et konsortium får tildelt aftalen, skal hvert medlem af konsortiet afgive skriftlig erklæring om solidarisk hæftelse og ansvar for aftalen.
Tilbudsgiver skal have autorisation for udøvelse af erhvervet i form af en tilladelse efter Buslovens §1 stk. 1 (grundtilladelse) og tilladelse for det nødvendige antal busser.
Der henvises til kontrakten vedlagt udbudsmaterialet.
Del IV: Procedure
Del VI: Supplerende oplysninger
Deltagelse i udbuddet kan kun ske elektronisk via ordregivers anvendte elektroniske udbudssystem, jf. adressen i punkt I.3.
.
Udbuddet gennemføres som et udbud med forhandling. Ordregiver yder ikke vederlag til deltagerne i forhandlingerne eller udbudsprocessen i øvrigt. Ordregiveren forbeholder sig ret til at tildele kontrakten på grundlag af det indledende tilbud.
Formålet med forhandlingen er at understøtte en konstruktiv dialog mellem ordregiver og tilbudsgiver om det indledende tilbud og ordregivers udbudsmateriale. Målet er, at dialogen sikrer bedst mulig opfyldelse af ordregivers konkurrenceparametre, understøtter en effektiv og god konkurrence om kontrakten, og reducerer misforståelser og fejl.
Forhandlingen forventes gennemført som et kortvarigt forløb, hvor der forhandles om forbedringer og præciseringer på baggrund af tilbudsgivers indledende tilbud samt muligheden for at optimere udbudsmaterialet.
Alle forhandlinger følger samme proces jf. nedenfor:
- Ordregiver udsender forud for forhandlingsmødet en mødedagsorden. Sammen med dagsordenen følger et kort notat om vurderingen af det indledende tilbud.
- Herefter vil der blive afholdt et (1) forhandlingsmøde pr. tilbudsgiver, med mindre ordregiver vælger at tildele kontrakten på baggrund af det indledende tilbud. Ordregiver forbeholder sig desuden ret til at gennemføre flere forhandlingsrunder, evt. med udskillelse undervejs. Ligeledes forbeholder ordregiver sig ret til at gennemføre forhandlinger på andre måder end fysiske møder, ex ved online-møder, telefonmøder eller skriftlig forhandling. Såfremt Midttrafik vælger at ændre på forhandlingsforløbet orienteres samtlige tilbudsgivere herom med angivelse af det reviderede forløb for forhandlingsforløbet.
- Der vil blive givet samtidig underretning til tilbudsgiverne omkring alle forhold, herunder eventuelle ændringer til udbudsmaterialets indhold.
.
Midttrafik afholder informationsmøde vedrørende udbuddet, hvor de væsentligste detaljer omkring udbuddet og ansøgning om prækvalifikation vil blive gennemgået.
Informationsmødet afholdes på den dato, der er angivet i tidsplanen for udbuddet, jf. Udbudsbetingelserne pkt. 5. Der er mulighed for både fysisk deltagelse hos Midttrafik og online deltagelse via Microsoft Teams – ved få fysiske tilmeldinger forbeholder Midttrafik sig ret til udelukkende at afholde mødet online. Tilmelding til informationsmødet skal ske til kontaktpersonen anført i Udbudsbetingelserne pkt. 5.
.
Tilbudsgiver opfordres til at søge eventuelle uklarheder og usikkerheder afklaret ved at stille spørgsmål til udbuddet. Alle spørgsmål skal stilles i udbudssystemet ETHICS.
Det er Tilbudsgivers eget ansvar at holde sig ajour med materialet i udbudssystemet.
.
Tilbudsgiver, andre enheder og konsortier skal på ordregivers opfordring fremlægge dokumentation i henhold til udbudslovens §§144 og 152 for de oplysninger, som er afgivet i ESPD i forbindelse med tilbudsafgivelsen .Hvis tilbudsgiver er fra Danmark fremlægges dokumentationen i form af en serviceattest fra Erhvervsstyrelsen. Serviceattesten må maksimalt være 6 måneder gammel regnet fra tilbudsfristen.
.
Hvis tilbudsgiver, en eller flere af deltagerne i konsortiet eller andre enheder ikke er fra Danmark, skal denne som udgangspunkt fremlægge de former for dokumentation, som fremgår af e-Certis. Såfremt disses lande ikke udsteder de relevante certifikater eller dokumenter, eller dækker disse ikke alle de relevante tilfælde, kan de erstattes af en erklæring under ed. Anvendes edsaflæggelse ikke i det pågældende land, kan der i stedet anvendes en erklæring på tro og love. Oplysninger om økonomiske nøgletal kan ske gennem årsregnskaber eller fremlæggelse af en erklæring om tilbudsgivers egenkapital medmindre Ordregiver kan skaffe de relevante oplysninger direkte gennem adgang til en national database eller Ordregiver allerede er i besiddelse af den fornødne dokumentation fra tidligere gennemførte udbudsprocedurer.
Postadresse: Toldboden 2
By: Viborg
Postnummer: 8800
Land: Danmark
E-mail: klfu@naevneneshus.dk
Telefon: +45 72405600
Internetadresse: https://naevneneshus.dk/start-din-klage/klagenaevnet-for-udbud/
Klager over prækvalifikationsbeslutning skal indgives indenfor 20 kalenderdage regnet fra dagen efter ordregivers afsendelse af underretning om prækvalifikation.
Klager over tildelingsbeslutning skal indgives senest 45 kalenderdage regnet fra dagen efter ordregivers offentliggørelse af en bekendtgørelse i EU-tidende om indgåelse af kontrakt.
Postadresse: Carl Jacobsens Vej 35
By: Valby
Postnummer: 2500
Land: Danmark
E-mail: kfst@kfst.dk
Telefon: +45 41715000
Internetadresse: www.kfst.dk