Fakta om udbudet
Udbyder
Transport- og Bygningsministeriet
Vindere
(19.07.2016)
Mols-Linien A/S
Sverigesgade 6
8000 Aarhus
Samfundsbegrundet færgebetjening af Bornholm
Transport- og Bygningsministeriet
Udbudsbekendtgørelse – forsyningsvirksomhed
Tjenesteydelser
Direktiv 2004/17/EF
Del I: Ordregiver
Transport- og Bygningsministeriet
Frederiksholms Kanal 27 F
Kontaktpunkt(er): Lov- og Kontraktkontoret
Att: Michael Thumand
1220 København
DANMARK
Telefon: +45 22795580
Mailadresse: ferrytender@trm.dk
Internetadresse(r):
Overordnet internetadresse for ordregiveren: www.trm.dk
Yderligere oplysninger fås her: Det/De ovennævnte kontaktpunkt(er)
Specifikationer og yderligere dokumenter (herunder dokumenter til et dynamisk indkøbssystem) fås her: Det/De ovennævnte kontaktpunkt(er)
Bud eller ansøgninger om deltagelse skal sendes til: Det/De ovennævnte kontaktpunkt(er)
Del II: Kontraktens genstand
Tjenesteydelseskategori nr. 19: Transport ad vandveje
Hovedleverings- eller hovedudførelsessted for bygge- eller anlægsarbejde, varer eller tjenesteydelser: Samfundsbegrundet færgebetjening af Bornholm på ruterne Rønne-Køge og Rønne-Ystad.
NUTS-kode DK014
60610000
Anslået værdi eksklusive moms: 3 673 200 000 DKK
Beskrivelse af disse optioner: Udbuddet giver ordregiver ret til at foretage køb af ekstra dobbeltture (bl.a. forudsat at de ekstra dobbeltture kan håndteres med den tilbudte tonnage) og køb af billetprisreduktioner for maksimalt 75 000 000 DKK pr. år. Værdien heraf er ikke indregnet i kontraktværdi under pkt. II.2.1). Endvidere indeholder udbuddet en forlængelsesoption på op til 2 år. Det anførte beløb under pkt. II.2.1) omfatter således alene det faste tilskud gange 12 (kontraktperiode på 10 år + 2 års forlængelsesoption).
Hvis der er tale om kontrakter, der kan forlænges: forventet tidsramme for efterfølgende udbud:
måneder: 24 (fra tildeling af kontrakten)
Del III: Juridiske, økonomiske, finansielle og tekniske oplysninger
Beskrivelse af de særlige vilkår: Kontrakten vil indeholde en arbejdsklausul, jf. ILO-konvention nr. 94 om arbejdsklausuler i offentlige kontrakter, og en klausul om beskæftigelse af elever og praktikanter. De nærmere forpligtelser vil fremgå af kontrakten.
(1) at tilbudsgiver ikke har ubetalt forfalden gæld til det offentlige, der overstiger 100 000 DKK, jf. lov om begrænsning af skyldneres muligheder for at deltage i offentlige udbudsforretninger og om ændringer af visse andre love (lovbekendtgørelse nr. 336 af 13.5.1997),
(2) at der ikke er afsagt endelig dom mod tilbudsgiveren af en eller flere af de grunde, der er nævnt i udbudsdirektivets (EU-direktiv nr. 18/2004/EF) artikel 45, stk. 1, jf. tillige forsyningsvirksomhedsdirektivets (EU-direktiv nr. 17/2004/EF) artikel 54, stk. 4, og
(3) at tilbudsgiveren ikke er omfattet af de i udbudsdirektivets (EU-direktiv nr. 18/2004/EF) artikel 45, stk. 2, litra a), b) og c) anførte udelukkelsesgrunde, jf. tillige forsyningsvirksomhedsdirektivets (EU-direktiv nr. 17/2004/EF) artikel 54, stk. 4.
Tro og love-erklæringen skal vedrøre netop den juridiske enhed (f.eks. selskab), der afgiver tilbuddet.
Ved sammenslutninger af virksomheder (f.eks. et konsortium) skal erklæringerne afgives for hver af de deltagende virksomheder i sammenslutningen.
Det er et mindstekrav, at tilbudsgiver som minimum har haft positiv egenkapital hvert år i de seneste 3 regnskabsår. Såfremt tilbudsgiver udgøres af en sammenslutning af virksomheder (f.eks. et konsortium), er det tilstrækkeligt, at de deltagende virksomheder samlet set har haft positiv egenkapital i de seneste 3 regnskabsår.
Dokumentation for tilbudsgivers økonomiske kapacitet skal indgå i tilbuddet, som minimum i form af kopi af godkendte og revisionspåtegnede årsrapporter for de seneste 3 år. I det omfang der foreligger færre end 3 årsrapporter, skal dokumentationen suppleres af en revisionspåtegnet erklæring om virksomhedens omsætning og egenkapital for de seneste 3 år eller siden virksomhedens etablering.
Ved sammenslutninger af virksomheder (f.eks. et konsortium) skal dokumentationen afgives for hver af de deltagende virksomheder i sammenslutningen.
Tilbudsgiver kan til opfyldelsen af ovenstående mindstekrav til den økonomiske kapacitet basere sig på tredjemands økonomiske ressourcer.
Dokumentation for tilbudsgivers tekniske kapacitet skal indgå i tilbuddet i form af en liste over de betydeligste tjenesteydelser vedrørende rederidrift med passagerer og godstransport, udført i de seneste 3 år.
Endvidere skal der i tilbuddet indgå revisionspåtegnet dokumentation for tilbudsgivers omsætning hidrørende fra rederidrift med transport af passagerer og gods for hvert af de seneste 3 år.
Ved sammenslutninger af virksomheder (f.eks. et konsortium) skal oplysningerne afgives for hver af de deltagende virksomheder i sammenslutningen.
Tilbudsgiver kan til opfyldelsen af ovenstående mindstekrav til teknisk kapacitet basere sig på tredjemands ressourcer.
Del IV: Procedure
Del VI: Supplerende oplysninger
Skønnet tidspunkt for offentliggørelse af yderligere bekendtgørelser: I forbindelse med kontraktudløb af kommende kontrakt om samfundsbegrundet færgebetjening af Bornholm.
Det samlede udbudsmateriale offentliggøres elektronisk i et web-baseret datarum etableret af Transport- og Bygningsministeriet. Adgang til udbudsmaterialet kan opnås ved anmodning herom pr. e-mail til følgende e-mailadresse: ferrytender@trm.dk
Ad pkt. IV.2.1) — Kontrakten indeholder maksimale priser for nærmere fastlagte billetkategorier. Desuden indeholder kontrakten maksimale gennemsnitspriser for en række billetkategorier, og udbuddet vindes af den tilbudsgiver, der tilbyder den største prisreduktion på en række nærmere oplistede maksimale gennemsnitspriser. Der konkurreres således ikke på størrelsen af det tilskud, der ydes for færgebetjeningen. Størrelsen heraf ligger fast og udgør (som anført i pkt. II.1.5)) 306 100 000 DKK pr. år i 2014-priser.Klagenævnet for Udbud
Dahlerups Pakhus, Langelinie Allé 17
2100 København Ø
DANMARK
Mailadresse: klfu@erst.dk
Telefon: +45 35291095
Internetadresse: https://erhvervsstyrelsen.dk/klagenaevnet-for-udbud
Præcise oplysninger om klagefrist(er): I henhold til lov om håndhævelse af udbudsreglerne m.v. (loven kan hentes på www.retsinformation.dk), gælder følgende frist for indgivelse af klage:
45 kalenderdage efter at ordregiveren har offentliggjort en bekendtgørelse i Den Europæiske Unions Tidende om, at ordregiveren har indgået en kontrakt. Fristen regnes fra dagen efter den dag, hvor bekendtgørelsen er blevet offentliggjort.Senest samtidig med, at en klage indgives til Klagenævnet for Udbud, skal klageren skriftligt underrette ordregiveren om, at klage indgives til Klagenævnet for Udbud, og om, hvorvidt klagen er indgivet i standstill-perioden, jf. lovens § 3, stk. 1. I tilfælde, hvor klagen ikke er indgivet i standstill-perioden, skal klageren tillige angive, hvorvidt der begæres opsættende virkning af klagen, jf. lovens § 12, stk. 1.
Klagenævnet for Udbuds e-mailadresse er angivet i punkt VI.4.1).
Klagenævnet for Udbuds egen klagevejledning kan findes på www.klfu.dk
Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen
Carl Jacobsens Vej 35
2500 Valby
DANMARK
Telefon: +45 41715000
Internetadresse: www.kfst.dk