23948sdkhjf

Fakta om udbudet

EU-nr
2015/S 213-390348
Offentliggjort
05.11.2015
Udbudstype
Offentligt udbud

Udbyder

Transport- og Bygningsministeriet

Vindere

(19.07.2016)
Mols-Linien A/S
Sverigesgade 6
8000 Aarhus

Samfundsbegrundet færgebetjening af Bornholm


Transport- og Bygningsministeriet

Udbudsbekendtgørelse – forsyningsvirksomhed

Tjenesteydelser

Direktiv 2004/17/EF

Del I: Ordregiver

I.1) Navn, adresser og kontaktpunkt(er)

Transport- og Bygningsministeriet
Frederiksholms Kanal 27 F
Kontaktpunkt(er): Lov- og Kontraktkontoret
Att: Michael Thumand
1220 København
DANMARK
Telefon: +45 22795580
Mailadresse: ferrytender@trm.dk

Internetadresse(r):

Overordnet internetadresse for ordregiveren: www.trm.dk

Yderligere oplysninger fås her: Det/De ovennævnte kontaktpunkt(er)

Specifikationer og yderligere dokumenter (herunder dokumenter til et dynamisk indkøbssystem) fås her: Det/De ovennævnte kontaktpunkt(er)

Bud eller ansøgninger om deltagelse skal sendes til: Det/De ovennævnte kontaktpunkt(er)

I.2) Hovedaktivitet
Andet: færgetransport
I.3) Kontrakt indgås på andre ordregiveres vegne
Ordregiveren indkøber på andre ordregiveres vegne: nej

Del II: Kontraktens genstand

II.1) Beskrivelse
II.1.1) Ordregiverens betegnelse for kontrakten:
Samfundsbegrundet færgebetjening af Bornholm.
II.1.2) Kontrakttype og leverings- eller udførelsessted for bygge/anlægsarbejdet, varerne eller tjenesteydelserne
Tjenesteydelser
Tjenesteydelseskategori nr. 19: Transport ad vandveje
Hovedleverings- eller hovedudførelsessted for bygge- eller anlægsarbejde, varer eller tjenesteydelser: Samfundsbegrundet færgebetjening af Bornholm på ruterne Rønne-Køge og Rønne-Ystad.

NUTS-kode DK014

II.1.3) Oplysninger om offentlig kontrakt, rammeaftale eller dynamisk indkøbssystem
Bekendtgørelsen vedrører en offentlig kontrakt
II.1.4) Oplysninger om rammeaftale
II.1.5) Kort beskrivelse af kontrakten eller indkøbet/indkøbene:
Udførelse af den samfundsbegrundede færgebetjening af Bornholm på ruterne Rønne-Køge og Rønne-Ystad i 10 år fra den 1.9.2018. Færgebetjeningen omfatter både passagerer og gods. Ordregiver betaler et fast tilskud på 306 100 000 DKK pr. år i 2014-priser til Operatøren. Udbuddet indeholder en forlængelsesoption på op til 2 år. Det er p.t. uafklaret, om der vil blive tilført yderligere midler til den samfundsbegrundede færgebetjening af Bornholm til nedsættelse af passagerbilletpriser eller andre tiltag. Dette beror på politiske forhandlinger. Afhængig af udfaldet heraf vil der i tilbudsperioden kunne ske ændringer af udbudsmaterialet og eventuelt udsendelse af korrigeret udbudsbekendtgørelse.
II.1.6) CPV-glossaret (common procurement vocabulary)

60610000

II.1.7) Oplysninger om WTO-aftalen om offentlige indkøb
Dette udbud er omfattet af WTO-aftalen om offentlige indkøb: ja
II.1.8) Oplysninger om delaftaler
Kontrakten er opdelt i delaftaler: nej
II.1.9) Oplysninger om alternative tilbud
Alternative tilbud vil blive taget i betragtning: nej
II.2) Kontraktens mængde eller omfang
II.2.1) Samlet mængde eller omfang:
Værdien nedenfor omfatter ordregivers tilskud i 10 år samt i en eventuelt 2-årig forlængelsesperiode i 2014-priser. Der henvises i øvrigt til pkt. II.2.2).
Anslået værdi eksklusive moms: 3 673 200 000 DKK
II.2.2) Oplysninger om optioner
Optioner: ja
Beskrivelse af disse optioner: Udbuddet giver ordregiver ret til at foretage køb af ekstra dobbeltture (bl.a. forudsat at de ekstra dobbeltture kan håndteres med den tilbudte tonnage) og køb af billetprisreduktioner for maksimalt 75 000 000 DKK pr. år. Værdien heraf er ikke indregnet i kontraktværdi under pkt. II.2.1). Endvidere indeholder udbuddet en forlængelsesoption på op til 2 år. Det anførte beløb under pkt. II.2.1) omfatter således alene det faste tilskud gange 12 (kontraktperiode på 10 år + 2 års forlængelsesoption).
II.2.3) Oplysninger om forlængelse
Denne kontrakt kan forlænges: ja
Hvis der er tale om kontrakter, der kan forlænges: forventet tidsramme for efterfølgende udbud:
måneder: 24 (fra tildeling af kontrakten)
II.3) Kontraktens varighed eller frist for dens opfyldelse
Påbegyndelse 1.9.2018 Færdiggørelse 31.8.2028

Del III: Juridiske, økonomiske, finansielle og tekniske oplysninger

III.1) Kontraktbetingelser
III.1.1) Sikkerhedsstillelse og garantier, som forlanges:
Der vil i kontrakten blive stillet krav om en anfordringsgaranti på 140 000 000 DKK.
III.1.2) De vigtigste finansierings- og betalingsvilkår og/eller henvisning til relevante bestemmelser herom:
Den udbudte kontrakt er en nettokontrakt. Det betyder, at Operatøren — foruden tilskuddet fra ordregiver — modtager alle billetindtægter samt indtægter fra salg om bord, f.eks. af mad og drikke.
III.1.3) Retlig form, som kræves af den sammenslutning af økonomiske aktører, ordren tildeles:
III.1.4) Andre særlige vilkår:
Der gælder særlige vilkår for opfyldelse af kontrakten: ja
Beskrivelse af de særlige vilkår: Kontrakten vil indeholde en arbejdsklausul, jf. ILO-konvention nr. 94 om arbejdsklausuler i offentlige kontrakter, og en klausul om beskæftigelse af elever og praktikanter. De nærmere forpligtelser vil fremgå af kontrakten.
III.2) Betingelser for deltagelse
III.2.1) De økonomiske aktørers personlige forhold, herunder krav om optagelse i erhvervs- eller handelsregister
Oplysninger og formaliteter, som er nødvendige for at vurdere, om kravene er opfyldt: En underskrevet tro og love-erklæring om,
(1) at tilbudsgiver ikke har ubetalt forfalden gæld til det offentlige, der overstiger 100 000 DKK, jf. lov om begrænsning af skyldneres muligheder for at deltage i offentlige udbudsforretninger og om ændringer af visse andre love (lovbekendtgørelse nr. 336 af 13.5.1997),
(2) at der ikke er afsagt endelig dom mod tilbudsgiveren af en eller flere af de grunde, der er nævnt i udbudsdirektivets (EU-direktiv nr. 18/2004/EF) artikel 45, stk. 1, jf. tillige forsyningsvirksomhedsdirektivets (EU-direktiv nr. 17/2004/EF) artikel 54, stk. 4, og
(3) at tilbudsgiveren ikke er omfattet af de i udbudsdirektivets (EU-direktiv nr. 18/2004/EF) artikel 45, stk. 2, litra a), b) og c) anførte udelukkelsesgrunde, jf. tillige forsyningsvirksomhedsdirektivets (EU-direktiv nr. 17/2004/EF) artikel 54, stk. 4.
Tro og love-erklæringen skal vedrøre netop den juridiske enhed (f.eks. selskab), der afgiver tilbuddet.
Ved sammenslutninger af virksomheder (f.eks. et konsortium) skal erklæringerne afgives for hver af de deltagende virksomheder i sammenslutningen.
III.2.2) Økonomisk og finansiel kapacitet
Oplysninger og formaliteter, som er nødvendige for at vurdere, om kravene er opfyldt: Det er et mindstekrav, at tilbudsgiver de seneste 3 regnskabsår har haft en omsætning på over 400 000 000 DKK årligt i 2014-pl. Såfremt tilbudsgiver udgøres af en sammenslutning af virksomheder (f.eks. et konsortium), er det tilstrækkeligt, at de deltagende virksomheder samlet set har haft en omsætning på over 400 000 000 DKK årligt i 2014-pl i de seneste 3 regnskabsår.
Det er et mindstekrav, at tilbudsgiver som minimum har haft positiv egenkapital hvert år i de seneste 3 regnskabsår. Såfremt tilbudsgiver udgøres af en sammenslutning af virksomheder (f.eks. et konsortium), er det tilstrækkeligt, at de deltagende virksomheder samlet set har haft positiv egenkapital i de seneste 3 regnskabsår.
Dokumentation for tilbudsgivers økonomiske kapacitet skal indgå i tilbuddet, som minimum i form af kopi af godkendte og revisionspåtegnede årsrapporter for de seneste 3 år. I det omfang der foreligger færre end 3 årsrapporter, skal dokumentationen suppleres af en revisionspåtegnet erklæring om virksomhedens omsætning og egenkapital for de seneste 3 år eller siden virksomhedens etablering.
Ved sammenslutninger af virksomheder (f.eks. et konsortium) skal dokumentationen afgives for hver af de deltagende virksomheder i sammenslutningen.
Tilbudsgiver kan til opfyldelsen af ovenstående mindstekrav til den økonomiske kapacitet basere sig på tredjemands økonomiske ressourcer.
III.2.3) Teknisk kapacitet
Oplysninger og formaliteter, som er nødvendige for at vurdere, om kravene er opfyldt: Det er et mindstekrav, at tilbudsgiver har udført rederidrift med transport af passagerer og gods i de seneste 3 år, og at tilbudsgivers omsætning til rederidrift med transport af passagerer og gods i hvert af årene har udgjort mindst 200 000 000 DKK årligt i 2014-pl. Såfremt tilbudsgiver udgøres af en sammenslutning af virksomheder (f.eks. et konsortium), er det tilstrækkeligt, at de deltagende virksomheder samlet set opfylder kravet om, at tilbudsgiver har udført rederidrift med transport af passagerer og gods i de seneste 3 år, og at de deltagende virksomheders omsætning til rederidrift med transport af passagerer og gods i hvert af årene samlet set har udgjort mindst 200 000 000 DKK årligt i 2014-pl.
Dokumentation for tilbudsgivers tekniske kapacitet skal indgå i tilbuddet i form af en liste over de betydeligste tjenesteydelser vedrørende rederidrift med passagerer og godstransport, udført i de seneste 3 år.
Endvidere skal der i tilbuddet indgå revisionspåtegnet dokumentation for tilbudsgivers omsætning hidrørende fra rederidrift med transport af passagerer og gods for hvert af de seneste 3 år.
Ved sammenslutninger af virksomheder (f.eks. et konsortium) skal oplysningerne afgives for hver af de deltagende virksomheder i sammenslutningen.
Tilbudsgiver kan til opfyldelsen af ovenstående mindstekrav til teknisk kapacitet basere sig på tredjemands ressourcer.
III.2.4) Oplysning om reserverede kontrakter
III.3) Specifikke vilkår for tjenesteydelseskontrakter
III.3.1) Oplysninger om en bestemt profession
Udførelse af tjenesteydelsen er forbeholdt en bestemt profession: nej
III.3.2) Medarbejdere, der skal udføre tjenesteydelsen
Juridiske personer bør anføre navne på og faglige kvalifikationer for de medarbejdere, der skal udføre tjenesteydelsen: nej

Del IV: Procedure

IV.1) Type procedure
IV.1.1) Type procedure
Offentlig
IV.2) Tildelingskriterier
IV.2.1) Tildelingskriterier
Det økonomisk mest fordelagtige bud vurderet på grundlag af de kriterier, som er anført i specifikationerne eller i opfordringen til at afgive bud eller til at forhandle
IV.2.2) Oplysninger om elektronisk auktion
Der vil blive anvendt elektronisk auktion:: nej
IV.3) Administrative oplysninger
IV.3.1) Sagsnummer hos ordregiveren:
IV.3.2) Har der været tidligere offentliggørelse(r) om samme kontrakt?
nej
IV.3.3) Vilkår for adgang til specifikationer og yderligere dokumenter
Skal der betales for dokumenterne?: nej
IV.3.4) Frist for modtagelse af bud eller ansøgninger om deltagelse
18.4.2016 - 13:00
IV.3.5) Sprog, der må benyttes ved afgivelse af bud eller ansøgninger om deltagelse
dansk. engelsk.
IV.3.6) Minimumsperiode, i hvilken den bydende er forpligtet af sit bud
Varighed i måneder: 3 (fra den anførte dato for modtagelse af bud)
IV.3.7) Åbning af bud
Der må være personer til stede under åbningen af bud: nej

Del VI: Supplerende oplysninger

VI.1) Oplysninger om gentagelse
Dette er et tilbagevendende offentligt indkøb: ja
Skønnet tidspunkt for offentliggørelse af yderligere bekendtgørelser: I forbindelse med kontraktudløb af kommende kontrakt om samfundsbegrundet færgebetjening af Bornholm.
VI.2) Oplysninger om EU-midler
Kontrakten vedrører et EU-finansieret projekt og/eller program: nej
VI.3) Yderligere oplysninger:

Det samlede udbudsmateriale offentliggøres elektronisk i et web-baseret datarum etableret af Transport- og Bygningsministeriet. Adgang til udbudsmaterialet kan opnås ved anmodning herom pr. e-mail til følgende e-mailadresse: ferrytender@trm.dk

Ad pkt. IV.2.1) — Kontrakten indeholder maksimale priser for nærmere fastlagte billetkategorier. Desuden indeholder kontrakten maksimale gennemsnitspriser for en række billetkategorier, og udbuddet vindes af den tilbudsgiver, der tilbyder den største prisreduktion på en række nærmere oplistede maksimale gennemsnitspriser. Der konkurreres således ikke på størrelsen af det tilskud, der ydes for færgebetjeningen. Størrelsen heraf ligger fast og udgør (som anført i pkt. II.1.5)) 306 100 000 DKK pr. år i 2014-priser.
VI.4) Klageprocedurer
VI.4.1) Organ med ansvar for klageprocedurerne

Klagenævnet for Udbud
Dahlerups Pakhus, Langelinie Allé 17
2100 København Ø
DANMARK
Mailadresse: klfu@erst.dk
Telefon: +45 35291095
Internetadresse: https://erhvervsstyrelsen.dk/klagenaevnet-for-udbud

VI.4.2) Indgivelse af klager

Præcise oplysninger om klagefrist(er): I henhold til lov om håndhævelse af udbudsreglerne m.v. (loven kan hentes på www.retsinformation.dk), gælder følgende frist for indgivelse af klage:

45 kalenderdage efter at ordregiveren har offentliggjort en bekendtgørelse i Den Europæiske Unions Tidende om, at ordregiveren har indgået en kontrakt. Fristen regnes fra dagen efter den dag, hvor bekendtgørelsen er blevet offentliggjort.
Senest samtidig med, at en klage indgives til Klagenævnet for Udbud, skal klageren skriftligt underrette ordregiveren om, at klage indgives til Klagenævnet for Udbud, og om, hvorvidt klagen er indgivet i standstill-perioden, jf. lovens § 3, stk. 1. I tilfælde, hvor klagen ikke er indgivet i standstill-perioden, skal klageren tillige angive, hvorvidt der begæres opsættende virkning af klagen, jf. lovens § 12, stk. 1.
Klagenævnet for Udbuds e-mailadresse er angivet i punkt VI.4.1).

Klagenævnet for Udbuds egen klagevejledning kan findes på www.klfu.dk

VI.4.3) Tjeneste, hvor der kan fås oplysninger om indgivelse af klager

Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen
Carl Jacobsens Vej 35
2500 Valby
DANMARK
Telefon: +45 41715000
Internetadresse: www.kfst.dk

VI.5) Dato for afsendelse af denne bekendtgørelse:
2.11.2015

Send til en kollega

0.063