Fakta om udbudet
Udbyder
Rejsegarantifonden
Vindere
Allonge nr. 1 (til aftale om assistance ved rejseudbyderes økonomiske vanskeligheder)
(17.12.2021)
SOS International A/S
Nitisvej 6
2000 Frederiksberg
Allonge til aftale om assistance ved rejseudbyderes økonomiske vanskelighed
Rejsegarantifonden
Bekendtgørelse med henblik på frivillig forudgående gennemsigtighed
Tjenesteydelser
Del I: Ordregivende myndighed/enhed
CVR-nummer: 86484218
Postadresse: Haldor Topsøes Allé 1
By: Kongens Lyngby
NUTS-kode: DKZ Extra-Regio NUTS 1
Postnummer: 2800
Land: Danmark
Kontaktperson: Birgitte Fjeldhoff
E-mail: bf@rejsegarantifonden.dk
Internetadresse(r):
Overordnet internetadresse: www.rejsegarantifonden.dk
Del II: Genstand
Allonge til aftale om assistance ved rejseudbyderes økonomiske vanskelighed
Rejsegarantifonden har på baggrund af et gennemført EU-udbud indgået aftale med SOS International A/S ("SOS") om assistance ved rejseudbyderes økonomiske vanskeligheder med virkning fra 01.01.2017 (udbudsbekendtgørelse: 2016/S 121-214984 og bekendtgørelse om indgået kontrakt: 2016/S 219-399353). Aftalen er tidsubegrænset og med mulighed for opsigelse for begge parter. På baggrund af aftalen besvarer SOS henvendelser fra rejsekunder (forbrugere), der er strandet på grund af aflyste flyafgange som følge af rejse- eller flyudbyderes økonomiske vanskeligheder. Opgaven omfatter bestilling af hjemrejse og eventuel nødvendig indkvartering samt generel rådgivning.
Det har i forbindelse med aftalen vist sig, at SOS modtager en del henvendelser, der ikke er omfattet af aftalen og derfor ikke udløser honorar. Da Rejsegarantifonden anerkender, at SOS har et betydeligt tidsforbrug herved, ønsker Rejsegarantifonden at indgå et tillæg til aftalen, der sikrer en rimelig betaling til SOS herfor.
Frederiksberg
Rejsegarantifonden har på baggrund af et gennemført EU-udbud indgået aftale med SOS International A/S ("SOS") om assistance ved rejseudbyderes økonomiske vanskeligheder med virkning fra 01.01.2017 (udbudsbekendtgørelse: 2016/S 121-214984 og bekendtgørelse om indgået kontrakt: 2016/S 219-399353). Aftalen er tidsubegrænset og med mulighed for opsigelse for begge parter. På baggrund af aftalen besvarer SOS henvendelser fra rejsekunder (forbrugere), der er strandet på grund af aflyste flyafgange som følge af rejse- eller flyudbyderes økonomiske vanskeligheder. Opgaven omfatter bestilling af hjemrejse og eventuel nødvendig indkvartering samt generel rådgivning.
Det har i forbindelse med aftalen vist sig, at SOS modtager en del henvendelser, som falder uden for aftalen, og som SOS derfor ikke honoreres for ifølge aftalen. Dette omfatter henholdsvis rejsekunder, der allerede har bestilt hjemrejse inden henvendelse til SOS og rejsekunder, der fejlagtigt tror sig omfattet af en rejse- eller flyudbyders økonomiske vanskeligheder uden at være det. Da Rejsegarantifonden anerkender, at SOS har et betydeligt tidsforbrug herved, og da Rejsegarantifonden ikke anser det for rimeligt, at SOS bærer risikoen for henvendelserne, der reelt ikke kan forebygges eller undgås, ønsker Rejsegarantifonden at sikre, at SOS modtager et rimeligt vederlag for at håndtere disse henvendelser.
Rejsegarantifonden og SOS har i et udkast til allonge aftalt sig til rette om et fast honorar for håndtering af de pågældende henvendelser, der kommer til udbetaling hvis den enkelte henvendelse har et sådant omfang og en sådan karakter, at den foranlediger SOS til at oprette en sag (dvs. ikke uden videre og hurtigt kan afvises som en ikke-relevant henvendelse). Ud fra et kvalificeret overslag over det forventede maksimale antal henvendelser, der er omfattet af allongen, anslås værdien af allongen at udgøre ca. DKK 105.000 årligt, svarende til DKK 420.000 over en fireårig periode, jf. udbudslovens § 38, jf. § 30.
Del IV: Procedure
- Udbuddet er ikke omfattet af direktivet
Rejsegarantifonden vurderer, at allongen til aftalen med SOS om assistance ved rejseudbyderes økonomiske vanskeligheder ikke udgør en ændring af grundlæggende elementer ved aftalen, og at indgåelse af allongen derfor kan ske uden at udløse pligt til gennemførelse af ny udbudsprocedure, jf. udbudslovens § 178. Rejsegarantifonden baserer denne vurdering på, at allongen må anses at være omfattet af udbudslovens § 181 om supplerende tjenesteydelser fra den originale leverandør.
Bestemmelsens betingelser anses at være opfyldt, da de henvendelser, der er omfattet af allongen, reelt er uundgåelige, og da det i praksis ikke er muligt at skille disse henvendelser ud fra de henvendelser, som er omfattet af den oprindeligt udbudte aftale. De af allongen omfattede henvendelser skyldes således en faktisk vildfarelse eller anden form for misforståelse hos de rejsekunder, der henvender sig. Da rejsekunderne samtidig er i "god tro" om at de retter henvendelse med en forespørgsel inden for området af SOS' service, vil Rejsegarantifonden ikke uden en væsentlig og betydeligt omkostningskrævende ændring af den eksisterende løsning overlade besvarelsen af netop disse henvendelser til en anden leverandør end SOS.
På denne baggrund, og da risikoen for tredjemands vildfarelser/misforståelser naturligt må påhvile Rejsegarantifonden og ikke SOS, vurderer Rejsegarantifonden, at indgåelsen af allongen er nødvendig for gennemførelsen af den oprindelige aftale, og at anvendelsen af en anden leverandør ikke kan lade sig gøre uden væsentlig ulempe af økonomisk eller teknisk art og vil forårsage betydelige problemer eller en væsentlig forøgelse af Rejsegarantifondens omkostninger, jf. udbudslovens § 181, stk. 1. Baseret på overslaget over værdien på allongen på DKK 420.000, jf. pkt. II.2.4) ovenfor, udgør denne værdi desuden betydeligt mindre end 50 % af værdien af den oprindelige kontrakt (angivet til 1.500.000 kr. i bekendtgørelsen om indgåede kontrakter), jf. udbudslovens § 181, stk. 2.
Rejsegarantifonden vil efter indgåelsen af allongen med SOS offentliggøre en bekendtgørelse om bekendtgørelse om ændring af den oprindelige aftale, jf. udbudslovens § 184.
Del V: Kontrakt-/koncessionstildeling
Allonge nr. 1 (til aftale om assistance ved rejseudbyderes økonomiske vanskeligheder)
CVR-nummer: 17013718
Postadresse: Nitisvej 6
By: Frederiksberg
NUTS-kode: DK01 Hovedstaden
Postnummer: 2000
Land: Danmark
Internetadresse: www.sos.eu
Del VI: Supplerende oplysninger
Postadresse: Toldboden 2
By: Viborg
Postnummer: 8800
Land: Danmark
E-mail: klfu@naevneneshus.dk
Telefon: +45 72405600
Internetadresse: https://naevneneshus.dk/start-din-klage/klagenaevnet-for-udbud/
Rejsegarantifonden gør brug af proceduren i § 4 i lov om Klagenævnet for Udbud (lov nr. 593 af 02.06.2016). Rejsegarantifonden vil derfor ikke indgå allongen med SOS International A/S før udløbet af en periode på 10 dage fra dagen efter den dag, hvor denne bekendtgørelse med henblik på frivillig forudgående gennemsigtighed er blevet offentliggjort i EU-Tidende - og under forudsætning af, at ingen klage er indgivet herom til Klagenævnet for Udbud inden periodens udløb.
Under disse omstændigheder skal eventuelle klager over Rejsegarantifondens indgåelse af allongen med SOS International A/S være indgivet til Klagenævnet for Udbud inden for 30 dage regnet fra dagen efter den dag, hvor Rejsegarantifonden har offentliggjort en bekendtgørelse om indgåede kontrakter vedrørende allongen i EU-Tidende.
Postadresse: Carl Jacobsens Vej 35
By: Valby
Postnummer: 2500
Land: Danmark
E-mail: kfst@kfst.dk
Telefon: +45 41715000
Internetadresse: www.kfst.dk