Fakta om udbudet
Bestilling af materiale
https://www.ethics.dk/ethics/eo#/c037846d-b30b-4d32-a5b0-474ad0f91db1/publicMaterial
Udbyder
Danish Ministry of Defence Acquisition and Logistics Organisation
Vindere
Slæbebådsassistance ved Flådestation Frederikshavn
(07.10.2022)
EM. Z. Svitzer A/S
Esplanaden 50
1263 Købehavn K
Opdateringer
FMI stiller krav om, at tilbudsgiver og hver af de juridiske enheder, som tilbudsgiver baserer sin økonomiske og
finansielle formåen på, hæfter solidarisk for kontraktens gennemførelse.
Vedrørende pkt. II.1.5): Rammeaftalens anslåede værdi er DKK 1.800.000 - 3.600.000,-. Det anførte interval er
begrundet i usikkerheden omkring rammeaftalens reelle værdi. Intervallets nedre grænse er således udtryk
for FMI's mest kvalificerede skøn over rammeaftalens værdi på nuværende tidspunkt, mens intervallets øvre
grænse udtrykker det forventede maksimale træk på rammeaftalen i dens løbetid.
Det er en forudsætning for deltagelse i udbudsproceduren, at der anvendes ESPD, jf. udbudslovens § 148.
FMI kræver, at tilbudsgiver anvender ESPD som foreløbig dokumentation for, at tilbudsgiver ikke er omfattet
af de i udbudslovens §§ 135 og 136 anførte udelukkelsesgrunde, at tilbudsgiver opfylder de minimumskrav
til egnethed, der er anført i § 140, jf. pkt. III.1.2). Tilbudsgiver, og eventuelt deltagerne i en sammenslutning
af enheder og/eller støttende enheder, skal anvende den elektroniske version af ESPD, som er tilgængelig
på ETHICS-webportalen. ESPD’et skal udfyldes og indgives via ETHICS-webportalen i overensstemmelse
med de instrukser, der følger af ETHICS. ESPD’et skal være underskrevet af den støttende enhed. Det er ikke
nødvendigt for tilbudsgiver at underskrive sit ESPD-dokument.
Såfremt tilbudsgiver er en sammenslutning (konsortier), skal hver deltagers ESPD-dokument være underskrevet
af den pågældende deltager. Det er ikke nødvendigt for den deltager, der indgiver tilbuddet, at underskrive
sit ESPD-dokument. Før tildeling af kontrakten kræver FMI, at den tilbudsgiver, til hvem FMI har til hensigt at tildele kontrakten, har afgivet dokumentation
for de oplysninger, der er afgivet i ESPD, jf. udbudslovens §§ 151-155. Såfremt en tilbudsgiver baserer
sig på andre enheders formåen, jf. pkt. III.1.2, skal tilbudsgiver på opfordring afgive støtteerklæringer eller
anden dokumentation, der godtgør, at tilbudsgiver kan disponere over den nødvendige økonomiske og
finansielle formåen, og at den pågældende enhed er juridisk forpligtet over for tilbudsgiver. I mangel af en sådan
dokumentation, kan FMI ikke tage sådan(ne) enheds/enheders økonomiske og finansielle formåen i betragtning.
FMI har udarbejdet en skabelon (tilgængelig i ETHICS-webportalen), der kan anvendes som erklæring for
denne juridiske forpligtelse. FMI vil stærkt opfordre tilbudsgiver til at anvende denne skabelon. Det understreges
dog, at det alene er tilbudsgivers ansvar at sørge for, at de afgivne oplysninger overholder kravene.
FMI er forpligtet til at udelukke en tilbudsgiver fra deltagelse i udbudsproceduren, hvis tilbudsgiveren er omfattet
af en af de i udbudslovens §§ 135 og 136 nævnte obligatoriske udelukkelsesgrunde, medmindre tilbudsgiver
har fremlagt tilstrækkelig dokumentation for, at denne er pålidelig i overensstemmelse med udbudslovens §
138. Det bemærkes, at visse frivillige udelukkelsesgrunde i direktiv 2014/24/EU om offentlige indkøb er gjort
obligatoriske i udbudslovens § 136. FMI yder ikke honorar til deltagerne i udbuddet.
Rammeaftalen er ikke opdelt i delaftaler. Se begrundelsen herfor i dokumentet "Supplerende oplysninger", som er tilgængeligt på ETHICS-webportalen, jf. pkt. I.3.
Slæbebådsassistance til Flådestation Frederikshavn - Genudbud
Danish Ministry of Defence Acquisition and Logistics Organisation
Udbudsbekendtgørelse
Tjenesteydelser
Del I: Ordregivende myndighed
CVR-nummer: 16-28-71-80
Postadresse: Lautrupbjerg 1-5
By: Ballerup
NUTS-kode: DK Danmark
Postnummer: 2750
Land: Danmark
Kontaktperson: Rasmus Hjorth Bislev
E-mail: fmi-sd-acs07@mil.dk
Telefon: +45 61120206
Internetadresse(r):
Overordnet internetadresse: www.fmi.dk
Del II: Genstand
Slæbebådsassistance til Flådestation Frederikshavn - Genudbud
Udbuddet omfatter slæbebådsassistance til Flådestationen i Frederikshavn. Formålet med
aftalen er, at stille slæbebådsassistance til rådighed for Flådestationen når vejrforholdene gør, at Forsvarets
egne slæbebåde ikke kan opfylde behovet. Udbuddet omfatter 1 kontrakt. Se mere i pkt. II.2.4), hvor ydelserne vil være mere indgående
beskrevet.
Flådestation i Frederikshavn, Flådestationen 1, 9900 Frederikshavn
Formålet med aftalen er, at stille slæbebådsassistance til rådighed for Flådestationen i Frederikshavn.
Hovedparten af slæbebådsassistancen udføres af Flådestationens egne slæbebåde, men der kan opstå behov
for ekstern bistand i forbindelse med kraftige vindforhold, ved større enheder eller udenfor arbejdstid og på
kortvarsel, er der med jævne mellemrum behov for slæbebådsassistance fra en civil leverandør. Det operative
behov for civil slæbebådsassistance ved Flådestationen i Frederikshavn er styret af vindforholdene, størrelsen
af enheden og hvorvidt det er udenfor arbejdstid og på kort varsel. Leverandøren skal kunne tilbyde slæbebådsassistance
med minimum 2 slæbebåde; en slæbebåd med minimum 11,7 tons pæletræk og en anden slæbebåd med
minimum 7 tons pæletræk. Aftalen er indgået af FMI. Alle enheder under Forsvarsministeriet, herunder alle
divisioner af Forsvaret i Danmark, som er under Forsvarschefens kommando, er imidlertid berettigede til at
benyttes Aftalen til indkøb af Leverancen på Aftalens vilkår og betingelser.
Rammeaftalens anslåede værdi er DKK 1.800.000 - 3.600.000. Det anførte interval er begrundet i usikkerheden
omkring rammeaftalens reelle værdi. Intervallets nedre grænse er således udtryk for FMI's mest kvalificerede
skøn over rammeaftalens værdi på nuværende tidspunkt, mens intervallets øvre grænse udtrykker det
forventede maksimale træk på rammeaftalen i dens løbetid.
Del III: Juridiske, økonomiske, finansielle og tekniske oplysninger
Tilbudsgiver skal indgive det fælles europæiske udbudsdokument (elektronisk version, herefter ESPD)
medangivelse af følgende oplysninger i ESPD'et: Soliditetsgraden beregnes ved at dividere tilbudsgivers
egenkapital med tilbudsgivers samlede aktiver (egenkapital/samlede aktiver x 100) ved udgangen af det
seneste regnskabsår, for så vidt som disse oplysninger foreligger, jf. Del IV, pkt. B.
Tilbudsgiver skal på FMI's anmodning afgive følgende dokumentation:
Årsrapporter eller uddrag heraf eller anden dokumentation, der viser tilbudsgivers soliditetsgrad det seneste
regnskabsår, såfremt offentliggørelse af årsrapporter er lovpligtigt i det land, hvor tilbudsgiver er etableret, og
for så vidt som disse oplysninger foreligger. Når sammenslutninger af enheder (f.eks. konsortier), herunder
midlertidige joint ventures, deltager samlet i udbuddet, skal dokumentation afgives for hver enkelt af de
deltagende enheder. Hvis tilbudsgiver baserer sig på andre enheders økonomiske og finansielle formåen (f.eks.
et moder- eller søsterselskab eller en underleverandør), skal dokumentation ligeledes afgives for de enkelte
enheder.
Bemærk, at FMI på et hvilket som helst tidspunkt i udbudsprocessen kan anmode om, at tilbudsgiveren afgiver
den ovenfor anførte dokumentation, hvis dette anses for nødvendigt for at sikre en korrekt afvikling af udbuddet.
FMI vil i så fald fastsætte en passende tidsfrist for afgivelse af dokumentation.
Det bemærkes, at tilbudsgiver kan basere sig på andre enheders økonomiske og finansielle formåen (f.eks.
et moder- eller søsterselskab eller en underleverandør), uanset den juridiske karakter af relationen mellem
tilbudsgiveren og de(n) enhed/enheder, som tilbudsgiveren baserer sig på. I så fald skal tilbudsgiver sikre sig,
at et ESPD fra de(n) enhed(er), som tilbudsgiver baserer sig på, fremsendes sammen med tilbudsgivers eget
ESPD. Denne/disse enhed(er)s ESPD skal indeholde tilsvarende oplysninger, som anført ovenfor.
Mindstekrav til det niveau, der muligvis kræves:
Tilbudsgiver skal som minimum have en positiv soliditetsgrad for det seneste regnskabsår. Soliditetsgraden beregnes ved at dividere tilbudsgivers
egenkapital med tilbudsgivers samlede aktiver (egenkapital/samlede aktiver x 100).
Hvis tilbudsgiver består af en sammenslutning af enheder (f.eks. et konsortium), herunder midlertidige joint
ventures, beregnes soliditetsgraden ved at dividere summen af alle deltageres egenkapitaler med summen alle
deltageres samlede aktiver (summen af egenkapital/summen af samlede aktiver x 100) i hvert af det seneste
disponible regnskabsår.
Hvis tilbudsgiver baserer sig på en eller flere enheders økonomiske og finansielle formåen, beregnes
soliditetsgraden ved at dividere summen af tilbudsgiver og enheden/enhedernes egenkapital med summen af
tilbudsgivers og enheden/enhedernes samlede aktiver (summen af egenkapital/summen af samlede aktiver x
100) i hvert af det seneste disponible regnskabsår.
Ingen krav til teknisk og faglig kapacitet.
Der henvises til udbudsmaterialet vedrørende betalingsbetingelser. Fakturering skal ske i overensstemmelse
med gældende dansk lovgivning om offentlige betalinger. Dette er p.t. lovbkg. nr. 798 fra juni 2007, som stiller
krav om elektronisk fakturering. De nærmere betingelser vil fremgå af kontrakten.
Der kræves ingen særlig retlig form. Såfremt kontrakten tildeles en sammenslutning af leverandører (f.eks. et
konsortium), skal deltagerne påtage sig solidarisk hæftelse og udpege en leverandør som repræsentant for
sammenslutningen.
Rammeaftalen skal udføres under hensyntagen til CSR-krav og den anvendte arbejdsklausul; der henvises til
Rammeaftalen afsnit 4.2.1 for yderligere oplysninger.
Del IV: Procedure
Del VI: Supplerende oplysninger
FMI stiller krav om, at tilbudsgiver og hver af de juridiske enheder, som tilbudsgiver baserer sin økonomiske og
finansielle formåen på, hæfter solidarisk for kontraktens gennemførelse.
Vedrørende pkt. II.1.5): Rammeaftalens anslåede værdi er DKK 1.800.000 - 3.600.000,-. Det anførte interval er
begrundet i usikkerheden omkring rammeaftalens reelle værdi. Intervallets nedre grænse er således udtryk
for FMI's mest kvalificerede skøn over rammeaftalens værdi på nuværende tidspunkt, mens intervallets øvre
grænse udtrykker det forventede maksimale træk på rammeaftalen i dens løbetid.
Det er en forudsætning for deltagelse i udbudsproceduren, at der anvendes ESPD, jf. udbudslovens § 148.
FMI kræver, at tilbudsgiver anvender ESPD som foreløbig dokumentation for, at tilbudsgiver ikke er omfattet
af de i udbudslovens §§ 135 og 136 anførte udelukkelsesgrunde, at tilbudsgiver opfylder de minimumskrav
til egnethed, der er anført i § 140, jf. pkt. III.1.2). Tilbudsgiver, og eventuelt deltagerne i en sammenslutning
af enheder og/eller støttende enheder, skal anvende den elektroniske version af ESPD, som er tilgængelig
på ETHICS-webportalen. ESPD’et skal udfyldes og indgives via ETHICS-webportalen i overensstemmelse
med de instrukser, der følger af ETHICS. ESPD’et skal være underskrevet af den støttende enhed. Det er ikke
nødvendigt for tilbudsgiver at underskrive sit ESPD-dokument.
Såfremt tilbudsgiver er en sammenslutning (konsortier), skal hver deltagers ESPD-dokument være underskrevet
af den pågældende deltager. Det er ikke nødvendigt for den deltager, der indgiver tilbuddet, at underskrive
sit ESPD-dokument. Før tildeling af kontrakten kræver FMI, at den tilbudsgiver, til hvem FMI har til hensigt at tildele kontrakten, har afgivet dokumentation
for de oplysninger, der er afgivet i ESPD, jf. udbudslovens §§ 151-155. Såfremt en tilbudsgiver baserer
sig på andre enheders formåen, jf. pkt. III.1.2, skal tilbudsgiver på opfordring afgive støtteerklæringer eller
anden dokumentation, der godtgør, at tilbudsgiver kan disponere over den nødvendige økonomiske og
finansielle formåen, og at den pågældende enhed er juridisk forpligtet over for tilbudsgiver. I mangel af en sådan
dokumentation, kan FMI ikke tage sådan(ne) enheds/enheders økonomiske og finansielle formåen i betragtning.
FMI har udarbejdet en skabelon (tilgængelig i ETHICS-webportalen), der kan anvendes som erklæring for
denne juridiske forpligtelse. FMI vil stærkt opfordre tilbudsgiver til at anvende denne skabelon. Det understreges
dog, at det alene er tilbudsgivers ansvar at sørge for, at de afgivne oplysninger overholder kravene.
FMI er forpligtet til at udelukke en tilbudsgiver fra deltagelse i udbudsproceduren, hvis tilbudsgiveren er omfattet
af en af de i udbudslovens §§ 135 og 136 nævnte obligatoriske udelukkelsesgrunde, medmindre tilbudsgiver
har fremlagt tilstrækkelig dokumentation for, at denne er pålidelig i overensstemmelse med udbudslovens §
138. Det bemærkes, at visse frivillige udelukkelsesgrunde i direktiv 2014/24/EU om offentlige indkøb er gjort
obligatoriske i udbudslovens § 136. FMI yder ikke honorar til deltagerne i udbuddet.
Rammeaftalen er ikke opdelt i delaftaler. Se begrundelsen herfor i dokumentet "Supplerende oplysninger", som er tilgængeligt på ETHICS-webportalen, jf. pkt. I.3.
Postadresse: Toldboden 2
By: Viborg
Postnummer: 8800
Land: Danmark
E-mail: klfu@naevneneshus.dk
Telefon: +45 72405600
Internetadresse: https://naevneneshus.dk/start-din-klage/klagenaevnet-for-udbud/
I henhold til lovbekendtgørelse nr. 593 af 2. juni 2016 om Klagenævnet for Udbud, tilgængelig påwww.retsinformation.dk, skal klage indgives for Klagenævnet for Udbud inden følgende klagefrister:
Klager over udbud og beslutninger, der er omfattet af Kapitel II og III i udbudsloven, som ikke angår spørgsmål om en ansøgers manglende prækvalifikation, skal i henhold til § 7, stk. 2 i Lov om Klagenævnet for Udbud indgives til Klagenævnet for Udbud inden:
1) 45 kalenderdage efter at ordregiveren har offentliggjort en bekendtgørelse i Den Europæiske Unions Tidende om, at ordregiveren har indgået en kontrakt. Fristen regnes fra dagen efter den dag, hvor bekendtgørelsen er blevet offentliggjort.
2) 30 kalenderdage regnet fra dagen efter ordregivers afsendelse af en underretning til de berørte tilbudsgivere om, at en kontrakt baseret på en rammeaftale med genåbning af konkurrencen eller et dynamisk indkøbssystem er indgået, hvis underretningen har angivet en begrundelse for beslutningen
3) 6 måneder regnet fra dagen efter ordregivers afsendelse af en underretning til de berørte ansøgere og tilbudsgivere om, at ordregiver har indgået en rammeaftale, jf. § 2, stk. 2, eller udbudslovens § 171, stk. 4.
4) 20 kalenderdage regnet fra dagen efter at ordregiveren har meddelt sin beslutning om at videreføre kontrakten, jf. udbudslovens § 185, stk. 2.
Senest samtidig med at en klage indgives til Klagenævnet for Udbud, skal klageren skriftligt underrette ordregiveren om, at klage er indgivet til Klagenævnet for Udbud, og om hvorvidt klagen er indgivet i standstill-perioden, jf. § 6, stk. 4. Hvis klagen ikke er indgivet i standstill-perioden, skal klager endvidere anføre, om der er begæret opsættende virkning af klagen, jf. § 12, stk. 1.
Kontaktoplysninger til Klagenævnet for Udbud er angivet i pkt. VI.4.1).
Klagenævnet for Udbuds egen vejledning om klager er tilgængelig på hjemmesiden angivet i pkt. VI.4.1).
Postadresse: Carl Jacobsens Vej 35
By: Valby
Postnummer: 2500
Land: Danmark
E-mail: kfst@kfst.dk
Telefon: +45 41715000
Internetadresse: www.kfst.dk