Fakta om udbudet
Bestilling af materiale
https://www.ibinder.com/External/EnquiryLink.aspx?id=hoblizzmst
Udbyder
Aalborg Kommune
Vindere
Udbud af busprioriteringsløsning
(31.03.2023)
Swarco Danmark A/S
Tonsbakken 16-18
2740 Skovlunde
Udbud af busprioriteringsløsning
Aalborg Kommune
Udbudsbekendtgørelse
Tjenesteydelser
Del I: Ordregivende myndighed
CVR-nummer: 29189420
Postadresse: Stigborg Brygge 5
By: Nørresundby
NUTS-kode: DK050 Nordjylland
Postnummer: 9400
Land: Danmark
Kontaktperson: Marie-Louise Nielsen
E-mail: marie-louise.nielsen@aalborg.dk
Internetadresse(r):
Overordnet internetadresse: https://www.aalborg.dk/
Del II: Genstand
Udbud af busprioriteringsløsning
Ordregiver er ved at gennemføre projektet Plusbus, der skal tilvejebringe et nyt, højklasse transporttilbud inden for den kollektive trafik i Aalborg. Udbuddet omfatter indkøb af en løsning til prioritering af busser i signalregulerede vejkryds langs Plusbus-projektets busruter, så bussernes fremkommelighed kan prioriteres i forhold til den øvrige trafik. Busprioriteringsløsningen skal leveres i form af et værktøj 'i skyen' (cloudbase-ret) uden behov for indkøb eller drift af hardware, servere el.lign., og som skal kunne tilgås af brugere via en standard webbrowser. Ordregiver ønsker en velafprøvet løsning tilpasset Ordregivers konkrete behov – der ønskes ikke et udviklingsprojekt eller en prototypeløsning.
Aalborg
Ordregiver ønsker at indkøbe en løsning til prioritering af busser i signalregulerede vejkryds, så bussernes fremkommelighed kan prioriteres i forhold til den øvrige trafik. Ordregiver udbyder derfor levering af en busprioriteringsløsning som er nærmere beskrevet i kravspecifikationen.
Helt overordnet gælder, at busprioriteringsløsningen skal leveres i form af et værktøj 'i skyen' (cloudbaseret) uden behov for indkøb eller drift af hardware, servere el.lign., som skal kunne tilgås af brugere via en standard webbrowser. Ordregiver ønsker en velafprøvet løsning (en 'hyldevare'), som er tilpasset Ordregivers konkrete behov – der ønskes ikke et udviklingsprojekt eller en prototypeløsning.
Videre gælder, at busprioriteringsløsningen skal kunne fungere som bindeled mellem Nordjyllands Trafikselskabs flådestyringssystem (der indsamler realtids-information om busserne i Aalborg) henholdsvis styreapparater i Ordregivers trafiksignalanlæg.
Ordregiver har option på at forlænge kontrakten med fire gange 1 år på uændrede vilkår.
Ordregiver kan bestille optioner til levering samtidig med og som en del af Leverancen. Ordregivers bestilling af optioner kan ske i hele kontaktens løbetid.
Option 1: Tilføjelse af yderligere signalanlæg
Leverandøren skal tilbyde at tilføje yderligere signalanlæg i busprioriteringsløsningen, svarende til at kunden kan rekvirere tilføjelse af yderligere signalanlæg (styk for styk) i busprioriteringsløsningen i hele kontraktsperioden.
Option 2: Tilføjelse af yderligere busser
Leverandøren skal tilbyde at tilføje yderligere busser i busprioriteringsløsningen, svarende til at kunden kan rekvirere tilføjelse af yderligere busser (styk for styk) i busprioriteringsløsningen i hele kontraktsperioden.
De i afsnit II.1.5 og II.2.6 anslåede værdier er den estimerede kontraktsum, inkl. optioner. Dvs. den anslåede værdi, hvis busprioriteringsløsningen udnyttes med fuld kapacitet i hele kontraktens varighed, inkl. optioner på forlængelse, som anført under afsnit II.2.7. Se dog kravspecifikationen for angivelse af kapaciteten for busprioriteringsløsningen ved påbegyndelse af ordinær drift.
Del III: Juridiske, økonomiske, finansielle og tekniske oplysninger
Ordregiver lægger ved udvælgelsen af ansøgere vægt på, at ansøger har den tilstrækkelige økonomiske og finansielle kapacitet til at løfte kontrakten.
Til brug for denne vurdering skal ansøger udfylde del IV.B i ESPD'et.
Ansøgers egenkapital for hvert af de 2 seneste disponible regnskabsår (dette kan angives under ESPD del IV under "Finansielle nøgletal")
Ansøgers soliditetsgrad for hvert af de 2 seneste disponible regnskabsår (dette kan angives under ESPD del IV under "Øvrige økonomiske og finansielle krav")
Ansøgers nettoomsætning for hvert af de 2 seneste disponible regnskabsår
Ansøgers egenkapital for hvert af de seneste 2 disponible regnskabsår har været positiv.
Ansøgers soliditetsgrad for de seneste 2 disponible regnskabsår udgør mindst 15 pct./år.
Ansøgers nettoomsætning de seneste 2 disponible regnskabsår har udgjort minimum 3.000.000 kr./år.
Såfremt ansøger baserer sig på andre enheders økonomiske og finansielle formåen, beregnes egenkapitalen/omsætningen som virksomhedens og disse andre enheders samlede egenkapital/omsætning i det/de seneste disponible regnskabsår. Ved en sammenslutning af virksomheder (f.eks. et konsortium) beregnes egenkapitalen/omsætningen som virksomhedernes samlede egenkapital/omsætning i det/de seneste disponible regnskabsår.
Særligt for soliditetsgrad bemærkes, at der for konsortier udregnes en samlet (fælles) soliditetsgrad, som skal opfylde mindstekravet. Den samlede soliditetsgrad på (i) totalen af konsortiedeltagernes egenkapital og (ii) på totalen af konsortiedeltagernes aktiver i det senest afsluttede regnskabsår.
For et konsortium bestående af Konsortiedeltager 1 og Konsortiedeltager 2 ser beregningsformen således ud:
Soliditetsgrad=(100x[Egenkapital for Konsortiedeltager 1]+[Egenkapital for Konsortiedeltager 2])/([Aktiver for Konsortiedeltager 1]+[Aktiver for Konsortiedeltager 2])
Tilsvarende beregningsmetode bruges, hvis ansøger baserer sig på andre enheders økonomiske og finansielle formåen for at opfylde mindstekravet (støttende enheder).
Hvis en enhed stiller økonomisk og finansiel formåen til rådighed for tilbudsgivers opfyldelse af sine forpligtelser i henhold til den indgåede rammeaftale, hæfter den indestående virksomhed solidarisk for tilbudsgivers gennemførelse af rammeaftalen.
Ordregiver lægger ved udvælgelsen af ansøgere vægt på, at ansøger har den tilstrækkelige tekniske og faglige kapacitet til at løfte kontrakten.
Til brug for denne vurdering, skal ansøgeren udfylde del IV C i ESPD´et.
Ansøger skal aflevere referencer for de mest betydelige og sammenlignelige leverancer, der er udført inden for de seneste tre (3) år inden ansøgningsfristen for prækvalifikation
Der skal maksimalt fremlægges fem (5) referencer pr. ansøgning, uanset om ansøger er en enkelt virksomhed, om ansøger baserer sig på andre enheders tekniske formåen, eller om der er tale om en sammenslutning af virksomheder. Såfremt der angives mere end fem (5) referencer, vil der alene blive lagt vægt på de første fem (5) referencer angivet i ansøgningen.
Referencerne bør indeholde opgavenavn, ordregiver, kort beskrivelse af busprioriteringsløsningen, herunder dato for løsningens idriftsættelse samt beløb. Ordregiver forbeholder sig ret til at rette henvendelse til ordregiver nævnt i referencerne for verifikation af oplysningerne.
Der er tilladt at vedlægge ansøgningen korte beskrivelser af referencer, som et supplement til/eller i stedet for at udfylde referencer i ESPD-dokumentet
Hver reference må maksimalt fylde to (2) A4-sider. Ordregiver vil således udelukkende lægge vægt på oplysninger, der fremgår af de første to A4-sider af referencen.
Ansøger skal fremlægge mindst 1 reference for levering og drift af en cloud-baseret busprioriteringsløsning omfattende minimum 5 vejtrafiksignalanlæg. Den pågældende busprioriteringsløsning skal have været i drift i minimum 12 måneder.
Kontrakten stiller krav om overholdelse af arbejdsklausul og CSR, herunder FN’s Menneskerettighedserklæring og Den Europæiske Menneskerettighedskonvention, ILO’s deklaration om arbejdstagerrettigheder og FN’s konvention mod korruption.
Del IV: Procedure
Del VI: Supplerende oplysninger
Ansøger skal i sin ansøgning udfylde og indgive et ESPD. ESPD tjener som et foreløbigt bevis for de i udbudslovens § 148 nævnte forhold.
Hvis ansøgningen indsendes af en sammenslutning af enheder (eksempelvis et konsortium), skal de i sammenslutningen deltagende juridiske personer hver især angives klart og entydigt, og derudover skal der angives en fælles befuldmægtiget, som Ordregiver med bindende virkning for sammenslutningen kan indgå aftaler med. Der skal udfyldes særskilt ESPD for hver juridisk person.
Hvis sammenslutningen bliver bedt om at indsende endelig dokumentation for ESPD’et, skal der medsendes en erklæring om en fælles befuldmægtiget under anvendelse af skabelonen i bilag A til Udbudsvilkårene. Enheder i sammenslutningen hæfter solidarisk for tilbuddet og opfyldelsen af en eventuel aftale.
Såfremt ansøger ønsker at basere sig på andre enheders økonomiske og finansielle formåen og/eller tekniske og faglige formåen, skal der udfyldes særskilt ESPD for den eller de juridiske person(er), der støttes ret på. Støtte-virksomheder bedes underskrive det særskilte elektroniske ESPD-dokument.
Hvis tilbudsgiver bliver bedt om at indsende endelig dokumentation for ESPD’et, skal bilag B til Udbudsvilkårene udfyldes og medsendes. Støtteerklæringen godtgør, at ansøger/tilbudsgiver faktisk råder over den nødvendige enheders økonomiske og finansielle formåen og/eller tekniske og faglige formåen. Støtteerklæringen godtgør endvidere for, at den pågældende enhed er juridisk forpligtet over for ansøger/tilbudsgiver.
Ordregiver skal udelukke en ansøger fra deltagelse i udbudsproceduren, hvis ansøgeren er omfattet af de i udbudslovens §§ 135 og 136 nævnte obligatoriske udelukkelsesgrunde. Ordregiver vil desuden udelukke en ansøger, der er omfattet af de frivillige udelukkelsesgrunde anført i udbudslovens § 137, stk. 1, nr. 1 og 2.
Postadresse: Nævnenes Hus, Toldboden 2
By: Viborg
Postnummer: 8800
Land: Danmark
E-mail: klfu@naevneneshus.dk
Telefon: +45 72405600
Internetadresse: www.klfu.dk
I henhold til lov om Klagenævnet for Udbud gælder følgende frister for indgivelse af klage:
Klage over ikke at være blevet prækvalificeret skal være indgivet til Klagenævnet for Udbud inden 20 kalenderdage fra dagen efter afsendelse af en underretning til de berørte ansøgere om, hvem der er blevet udvalgt, jf. udbudslovens § 171, stk. 2, eller klagenævnslovens § 2, stk. 1, nr. 1, når
underretningen er ledsaget af en begrundelse for beslutningen.
Andre klager over udbud eller beslutninger, f.eks. tildeling af kontrakter, omfattet af udbudslovens afsnit II eller III eller forsyningsvirksomhedsdirektivet skal indgives 45 kalenderdage regnet fra dagen efter ordregiverens offentliggørelse af en bekendtgørelse i EU-Tidende om indgåelse af kontrakt.
Senest samtidig med, at en klage indgives til Klagenævnet for Udbud, skal klageren skriftligt underrette ordregiveren om, at klage indgives til Klagenævnet for Udbud, og om, hvorvidt klagen er indgivet i standstill-perioden, jf. klagenævnslovens § 6, stk. 4. I tilfælde, hvor klagen ikke er indgivet i standstillperioden, skal klageren tillige angive, hvorvidt der begæres opsættende virkning af klagen, jf. klagenævnslovens § 12, stk. 1.
Klagenævnet for Udbuds e-mailadresse er angivet i punkt VI.4.1).
Klagevejledningen fra Klagenævnet for Udbud kan findes på Klagenævnets hjemmeside, jf. nedenfor.
Postadresse: Carl Jacobsens Vej 35
By: Valby
Postnummer: 2500
Land: Danmark
E-mail: kfst@kfst.dk
Telefon: +45 41715000
Internetadresse: https://naevneneshus.dk/start-din-klage/klagenaevnet-for-udbud/vejledning/