Fakta om udbudet
Bestilling af materiale
http://eu.eu-supply.com/app/rfq/rwlentrance_s.asp?PID=344090&B=NST
Udbyder
Naturstyrelsen
Vindere
Bornholm
(08.03.2023)
BHS Logistics A/S
Vesthavnsvej 4
3700 Rønne
Sjælland, Jylland og Fyn
(08.03.2023)
Wieland Vognmandsforretning ApS
Storegade 21
8765 Klovborg
Sjælland, Jylland og Fyn
(08.03.2023)
Hededanmark A/S
Klostermarken 12
8800 Viborg
Sjælland, Jylland og Fyn
(08.03.2023)
Jan Hansen Transport ApS
Overgade 4
6650 Holsted
Bornholm
(08.03.2023)
Vognmand Lennart Ipsen v/ Lisbeth Ager Ipsen
Stavsdalsvej 44
3760 Gudhjem
Udbud af rammeaftaler om lastbiltransport af rundtræ
Naturstyrelsen
Udbudsbekendtgørelse
Tjenesteydelser
Del I: Ordregivende myndighed
CVR-nummer: 33157274
Postadresse: Førstballevej 2
By: Randbøl
NUTS-kode: DK032 Sydjylland
Postnummer: 7183
Land: Danmark
Kontaktperson: Inge Stage
E-mail: istag@nst.dk
Telefon: +45 22100258
Internetadresse(r):
Overordnet internetadresse: http://www.naturstyrelsen.dk
Internetadresse for køberprofilen: https://eu.eu-supply.com/ctm/Company/CompanyInformation/Index/250996
Del II: Genstand
Udbud af rammeaftaler om lastbiltransport af rundtræ
Naturstyrelsen udbyder 2 delaftaler som rammeaftaler med flere aktører om lastbiltransport af rundtræ, som fortrinsvist skal udføres på henholdsvis Sjælland, Jylland og Fyn samt Bornholm. Træet afhentes hovedsageligt i de danske statsskove og transporteres til fx industri, havn, jernbanevogn eller depot. Rundtræ er træstammer, som i de fleste tilfælde er afkortede. Modtager vil primært være i Danmark og primært inden for delaftalens geografiske område, men der kan undtagelsesvist være tale om transport uden for landets grænser. Der er tale om rammeaftaler med genåbning af konkurrencen gennem miniudbud.
Delaftale 1 Sjælland, Jylland og Fyn
Hele Sjælland, Jylland og Fyn
Lastbiltransport fra de sjællandske, jyske og fynske statsskove til modtagere som nærmere nævnt i II.1.4)
Modtager vil primært være i Danmark og primært inden for delaftalens geografiske område, men der kan undtagelsesvist være tale om transport uden for landets grænser. Der er tale om rammeaftaler med genåbning af konkurrencen gennem miniudbud med den hensigt at indgå leveranceaftale med vinderen af det enkelte miniudbud.
Om mængder i KFM, kubikmeter fastmasse, der skal transporteres, henvises til udbudsmaterialet.
Aftalen kan forlænges i 3 gange 1 år
Højeste påtænkte antal deltagere i delaftale 1 er 10 aktører
Delaftale 2 Bornholm
Hele Bornholm
Lastbiltransport fra de bornholmske statsskove til modtagere som nærmere nævnt i II.1.4)
Modtager vil primært være i Danmark og primært inden for delaftalens geografiske område, men der kan undtagelsesvist være tale om transport i en anden landsdel eller uden for landets grænser. Der er tale om rammeaftaler med genåbning af konkurrencen gennem miniudbud med den hensigt at indgå leveranceaftale med vinderen af det enkelte miniudbud.
Om mængder i KFM, kubikmeter fastmasse, der skal transporteres, henvises til udbudsmaterialet.
Aftalen kan forlænges i 3 gange 1 år.
Højeste antal påtænkte deltagere i delaftale 2 er 5 økonomiske aktører.
Del III: Juridiske, økonomiske, finansielle og tekniske oplysninger
Tilbudsgivers udfyldelse af ESPD:
Tilbudsgiver angiver, at virksomheden opfylder alle minimumskrav til egnethed ved at svare ”ja” i DEL IV ”Udvælgelseskriterier” i ESPD’et.
I forhold til dokumentation for økonomisk og finansiel kapacitet, skal tilbudsgiver fremlægge følgende:
1. Tilbudsgivers egenkapital for de seneste tre disponible regnskabsår
2. Tilbudsgivers soliditetsgrad for det seneste disponible regnskabsår
Hvis tilbudsgiver ikke kan fremlægge den krævede dokumentation, skal tilbudsgiver søge sin økonomiske og finansielle egnethed godtgjort på anden vis ved at henvise til egnede do-kumenter. Tilbudsgiver skal i givet fald henvise til det forhold, som tilbudsgiver påberåber sig som gyldig grund for ikke at fremlægge det efterspurgte materiale.
ESPD fungerer som et foreløbigt bevis for, at tilbudsgiver opfylder mindstekrav til egnethed i relation til økonomisk og finansiel kapacitet.
Før ordregivers beslutning om tildeling af kontrakten, skal den tilbudsgiver, som ordregiver har til hensigt at tildele kontrakten til, fremlægge eller eventuelt henvise til database med dokumentation for de oplysninger, der er angivet i ESPD Del IV, afsnit B:
Til 1. Virksomhedens balance eller uddrag heraf for de tre seneste disponible regnskabsår, afhængig af hvornår virksomheden blev etableret, såfremt offentliggørelse af balancen er lovpligtig i det land, hvor virksomheden er etableret, eller anden dokumentation for egenkapitalens størrelse. Ved en sammenslutning af virksomheder (fx et konsortium) skal oplysningerne afgives for hver af de deltagende virksomheder i sammenslutningen. Baserer virksomheden sig på andre enheders økonomiske og finansielle formåen (fx et moder-, søsterselskab eller en underleverandør), skal oplysningerne ligeledes afgives for disse enheder.
Til 2. Erklæring om soliditetsgrad i det seneste disponible regnskabsår eller virksomhedens egenkapital og aktiver i det seneste disponible regnskabsår, afhængig af hvornår virksomheden blev etableret. Ved en sammenslutning af virksomheder (fx et konsortium) skal oplysningerne afgives for hver af de deltagende virksomheder i sammenslutningen. Baserer virksomheden sig på andre enheders økonomiske og finansielle formåen (fx et moder-, søsterselskab eller en underleverandør), skal oplysningerne ligeledes afgives for disse enheder.
Som mindstekrav kræves for så vidt angår alle tre delaftaler positiv egenkapital for de seneste tre disponible regnskabsår. For så vidt angår delaftale 1 Sjælland, Jylland og Fyn kræves en gennemsnitlig egenkapital for de seneste tre disponible regnskabsår på mindst 3.000.000 DKK. For så vidt angår delaftale 2 Bornholm kræves en gennemsnitlig egenkapital på mindst 1.000.000 DKK for de seneste tre disponible regnskabsår.
Såfremt tilbudsgiver baserer sig på andre enheders formåen, beregnes egenkapitalen som virksomhedens og disse andre enheders samlede egenkapital i de seneste tre disponible regnskabsår. Ved en sammenslutning af virksomheder, fx et konsortium, beregnes egenkapitalen som virksomhedernes samlede egenkapital i de seneste tre disponible regnskabsår.
For så vidt angår begge delaftaler kræves en soliditetsgrad for det seneste disponible regnskabsår på mindst 12,0 %. Soliditetsgraden beregnes som virksomhedens samlede egenkapital i forhold til virksomhedens samlede aktiver, udregnet i procent. Soliditetsgraden udregnes således som (samlede egenkapital/samlede aktiver) x 100 = soliditetsgrad. Såfremt tilbudsgiver baserer sig på andre enheders formåen, beregnes soliditetsgraden som tilbudsgivers og disse andre enheders samlede egenkapital i forhold til deres samlede aktiver, udregnet i procent. Ved en sammenslutning af virksomheder, fx et konsortium, beregnes soliditetsgraden som virksomhedernes samlede egenkapital i forhold til deres samlede aktiver, udregnet i procent.
Der stilles ikke krav om teknisk og faglig kapacitet som udvælgelseskriterium.
a) Kontrakten skal udføres i henhold til udbudsmaterialets udkast til rammeaftale.
b) Tilbudsgiver skal overholde ordregivers arbejdsklausul i forbindelse med opfyldelse af rammeaftalen.
c) For leveranceaftaler af mere end 6 måneders varighed og værdi på mere end 5 mio. DKK skal leverandøren anvende personer under oplæring ved aftalens udførelse, jf. udbudslovens § 176 og bekendtgørelse 1079/2022.
d) Der kræves ingen særlig retlig form.
e) Deltagerne i et evt. konsortium eller lignende sammenslutning skal påtage sig solidarisk og direkte hæftelse over for ordregiver, og mindst én af konsortiedeltagerne skal have fuld bemyndigelse til at handle på konsortiets vegne.
f) Det understreges, at der ikke garanteres nogen omsætning på rammeaftalerne.
g) De 2 udbudte delaftaler er at betragte som separate udbud, og kan annulleres separat.
h) Ordregiver skal udelukke økonomiske aktører omfattet af EU’s sanktioner i h.t. EU forordning nr. 833/2014 med senere ændringer, artikel 5k.
Del IV: Procedure
Tilbudsgivere har ikke adgang til at overvære åbningen af tilbuddene.
Del VI: Supplerende oplysninger
1) Ordregiver kræver, at tilbudsgiver og den juridiske enhed, som tilbudsgiveren baserer sin økonomiske og finansielle formåen på, hæfter solidarisk for opfyldelse af rammeaftalen.
2) I relation til udbudsbekendtgørelsens afsnit om anslåede priser (og dertilhørende mængder som forudsætning) bemærkes, at tallene er behæftet med stor usikkerhed. Det skyldes at transportbehovet bl.a. er afhængigt af markedet både inden for og uden for landets grænser, og er påvirkeligt over for endnu ikke fastlagte planer om udlægning af urørt skov og andre beslutninger med tilsvarende betydning, ligesom transportbehovet kan ændres og/eller forskydes over tid som følge af stormfald og andre begivenheder uden for Naturstyrelsens kontrol. Hertil kommer den seneste tids finansielle krise, hvor især brændstofpriser, inflation og knaphed på visse ressourcer har medført stigende omkostninger og økonomisk usikkerhed. Rammeaftalerne indeholder en udvidelsesklausul, jf. udbudslovens § 179, således: Såfremt kunden senest tre måneder før rammeaftalens udløb har forbrugt 75 % af rammeaftalens samlede værdi, har kunden ret til at udvide rammeaftalens samlede værdi med 50 %, således at den maksimale værdi efter udvidelsen vil udgøre op til 150 % af rammeaftalens oprindelig udbudte værdi. Rammeaftalens anslåede samlede maksimale værdi er 43700000 DKK.
3) Foruden de obligatoriske udelukkelsesgrunde i udbudslovens §§ 135 og 136 finder den frivillige udelukkelsesgrund om konkurs mv. i udbudslovens § 137, stk. 1, nr. 2 anvendelse i dette udbud.
4) Tilbudsgiver skal udfylde og aflevere ESPD’et som et foreløbigt bevis for udbudslovens § 148, stk. 1, nr. 1-3 nævnte forhold.
Tilbudsgiveren kan i dette udbud basere sig på andre aktørers tekniske- og/eller økonomiske kapacitet for at opfylde de egnethedskrav, der er anført i punkt III.1.2) og III.1.3). Den eller de aktør(er), der stiller sin tekniske- og/eller økonomiske kapacitet til rådighed for tilbudsgiveren, skal underskrive en støtteerklæring, jf. nærmere herom i udbudsbetingelserne. Skabelonen er bilag til udbudsbetingelserne.
Tilbudsgiveren vil blive udelukket fra deltagelse i udbudsproceduren, hvis tilbudsgiveren er omfattet af de i udbudslovens §§ 135 og 136 nævnte obligatoriske udelukkelsesgrunde samt udelukkelsesgrundene anført i udbudslovens § 137, stk. 1, nr. 2, medmindre tilbudsgiver har fremlagt tilstrækkelig dokumentation for, at denne er pålidelig i overensstemmelse med udbudslovens § 138. Ordregiver skal i medfør af udbudslovens § 134 a udelukke tilbudsgivere, som er etableret i et land, der er optaget på EU-listen over ikkesamarbejdsvillige skattejurisdiktioner og ikke har tiltrådt GPA-aftalen eller øvrige handelsaftaler, som er forpligtende for Danmark.
Benyttelsen af de frivillige udelukkelsesgrunde sker under overholdelse af proportionalitetsprincippet. Bagatelagtige forhold kan således ikke føre til udelukkelse af tilbudsgiveren. Flere tilfælde af forhold, der hver for sig er mindre alvorlige, kan dog give anledning til at udelukke tilbudsgiveren.
Inden tildelingsbeslutningen skal den tilbudsgiver, som ordregiver har til hensigt at tildele rammeaftalen til, fremlægge dokumentation for de oplysninger, der er afgivet i ESPD i henhold til udbudslovens §§ 151-152, jf. § 153. Som alternativ til den dokumentation, der er nævnt i udbudslovens §§ 153-155, 157 og 158 kan tilbudsgiver forelægge ordregiver et certifikat for optagelse på en officiel liste over godkendte økonomiske aktører, jf. § 156, som er udstedt af den kompetente myndighed. Ordregiver kan kun acceptere certifikat for optagelse på en officiel liste fra tilbudsgivere, der er etableret i det land, som fører den officielle liste.
For danske tilbudsgivere kan beviset bestå af en serviceattest. Serviceattesten må på højst være dateret 12 måneder før tilbudsfristens udløb.
6) Ordregiver kan anvende fremgangsmåden i udbudslovens § 159, stk. 5, hvis tilbud ikke opfylder udbudsmaterialets formelle krav.
Postadresse: Nævnenes Hus, Toldboden 2
By: Viborg
Postnummer: 8800
Land: Danmark
E-mail: klfu@naevneneshus.dk
Telefon: +45 72405600
Internetadresse: https://naevneneshus.dk/start-din-klage/klagenaevnet-for-udbud/
By: Ingen
Land: Danmark
I henhold til lov om Klagenævnet for Udbud m.v. (loven kan hentes på www.retsinformation.dk), gælder følgende frister for indgivelse af klage:
Klage over ikke at være blevet udvalgt skal være indgivet til Klagenævnet for Udbud inden 20 kalenderdage, jf. lovens § 7, stk. 1, fra dagen efter afsendelse af en underretning til de berørte ansøgere om, hvem der er blevet udvalgt, når underretningen er ledsaget af en begrundelse for beslutningen i overensstemmelse med lovens § 2, stk. 1, nr. 1, og udbudslovens § 171, stk. 2.
I andre situationer skal klage over udbud, jf. lovens § 7, stk. 2, være indgivet til Klagenævnet for Udbud inden:
1) 45 kalenderdage efter at ordregiveren har offentliggjort en bekendtgørelse i Den Europæiske Unions Tidende om, at ordregiveren har indgået en kontrakt. Fristen regnes fra dagen efter den dag, hvor bekendtgørelsen er blevet offentliggjort.
2) 30 kalenderdage regnet fra dagen efter den dag, hvor ordregiveren har underrettet de berørte tilbudsgivere om, at en kontrakt baseret på en rammeaftale med genåbning af konkurrencen eller et dynamisk indkøbssystem er indgået, hvis underretningen har angivet en begrundelse for beslutningen.
3) 6 måneder efter at ordregiveren har indgået en rammeaftale regnet fra dagen efter den dag, hvor ordregiveren har underrettet de berørte ansøgere og tilbudsgivere, jf. lovens § 2, stk. 2, og udbudslovens § 171, stk. 4.
4) 20 kalenderdage regnet fra dagen efter at ordregiveren har meddelt sin beslutning, jf. udbudslovens § 185, stk. 2.
Senest samtidig med at en klage indgives til Klagenævnet for Udbud, skal klageren skriftligt underrette ordregiveren om, at klage indgives til Klagenævnet for Udbud, og om hvorvidt klagen er indgivet i standstill-perioden, jf. lovens § 6, stk. 4. I tilfælde hvor klagen ikke er indgivet i standstill-perioden, skal klageren tillige angive, hvorvidt der begæres opsættende virkning af klagen, jf. lovens § 12, stk. 1.
Klagenævnet for Udbuds e-mailadresse er angivet i punkt VI.4.1).
Klagenævnet for Udbuds klagevejledning kan findes på https://naevneneshus.dk/start-din-klage/klagenaevnet-for-udbud/vejledning/
Postadresse: Carl Jacobsens Vej 35
By: Valby
Postnummer: 2500
Land: Danmark
E-mail: kfst@kfst.dk
Telefon: +45 41715000
Internetadresse: https://www.kfst.dk/