Fakta om udbudet
Udbyder
Slots- og Kulturstyrelsen
Udbud af Kørselsordning
Slots- og Kulturstyrelsen
Berigtigelse
Bekendtgørelse om ændringer eller supplerende oplysninger
Tjenesteydelser
(Supplement til Den Europæiske Unions Tidende, 2019/S 125-305794)
Del I: Ordregivende myndighed/enhed
CVR-nummer: 34072191
Postadresse: H.C. Andersens Boulevard 2
By: København V
NUTS-kode: DK01 Hovedstaden
Postnummer: 1553
Land: Danmark
Kontaktperson: SLKS - Tina Marie Møller
E-mail: tmam@slks.dk
Telefon: +45 23715665
Internetadresse(r):
Overordnet internetadresse: www.slks.dk
Del II: Genstand
Udbud af Kørselsordning
Udbud af kørselsordning mellem de danske biblioteker. Daglig transport af bøger og andre materialer mellem de danske biblioteker i hele landet.
Del VI: Supplerende oplysninger
Del VII: Ændringer
Det er mellem parterne aftalt at give en månedlig kompensation for de stigende omkostninger på især diesel i perioden august til december 2022 svarende til en tidlig prisregulering efter nettoprisindekset for april måned 2022 svarende til indeks 111,6. Kompensation forudsætter, at indeksets varegruppe 07.2.2.1 Diesel, som indgår i netteprisindekset, fastholdes på det niveau som var gældende i april 2022 (indeks 190,4).
Kontrakten prisreguleres normalt årligt efter Danmarks Statistiks nettoprisindeks. Kontrakten blev sidst prisreguleret pr. 1. januar 2022 hvilket var en stigning fra nettoprisindeks 104 (oktober 2020) til 106,7 (oktober 2021).
Den tidsbegrænsede kompensation vurderes ikke at ændre på kontraktens overordnede karakter og medfører ikke en forøgelse på over 50 pct. af den oprindelige kontrakts værdi.
Behovet for ændringen, skyldes de ekstraordinære prisstigninger på især diesel.
Det vurderes konkret, at en påpasselig ordregiver efter forholdene på tidspunktet for udbud og indgåelse af kontrakten i 2019 ikke kunne forudse, at der ville opstå krig mellem Rusland og Ukraine i februar 2022, og ej heller forudse de prisstigninger med konsekvenser af betydning for kontrakten, som krigen har forårsaget.
Det bemærkes endvidere, at der på aftaletidspunktet er rimelig grund til at antage, at i hvert fald den overvejende del af prisstigningen på diesel og øvrige omkostninger kan tilskrives situationen i Ukraine.
Ordregiver har ved sin juridiske vurdering af ændringen blandt andet vurderet at ordregiver ikke har ligeværdige alternativer, da kørselsordningen i sig selv er afhængig af en vis mængde kørsel og forbrug af brændstof uafhængigt af hvilken leverandør, der tilbyder opgaven.
Den samlede værdi af kompensationen kan maksimalt udgøre 195.213,75 DKK.