Fakta om udbudet
Bestilling af materiale
https://www.ethics.dk/ethics/eo#/0036e30d-0ed9-4e90-8337-5cf8982b8bf8/publicMaterial
Udbyder
Trafikselskabet Movia
Vindere
Kontrakt for udbudsenhed 1
(06.10.2023)
Arriva Danmark A/S
Kastrup
Kontrakt for udbudsenhed 1
(06.10.2023)
Umove A/S
Glostrup
Kontrakt for udbudsenhed 1
(06.10.2023)
Keolis Danmark A/S
Glostrup
Kontrakt for udbudsenhed 1
(06.10.2023)
Umove A/S
Glostrup
A22 - Udbud af almindelig rutekørsel
Trafikselskabet Movia
Udbudsbekendtgørelse – forsyningsvirksomhed
Tjenesteydelser
Del I: Ordregivende enhed
CVR-nummer: 29896569
Postadresse: Gammel Køge Landevej 3
By: Valby
NUTS-kode: DK0 Danmark
Postnummer: 2500
Land: Danmark
Kontaktperson: Pia Preibisch Behrens
E-mail: ppb@moviatrafik.dk
Telefon: +45 91168762
Internetadresse(r):
Overordnet internetadresse: https://www.ethics.dk/ethics/eo#/0036e30d-0ed9-4e90-8337-5cf8982b8bf8/homepage
Del II: Genstand
A22 - Udbud af almindelig rutekørsel
Udbud af almindelig rutebuskørsel svarende til driften af ca. 415.000 køreplantimer pr. år og ca. 123 driftsbusser. Kørslen udbydes i 11 udbudsenheder. Det er dog ikke muligt at afgive enkelttilbud på udbudsenhed 8A, 8B, 9A og 9B. Således skal der afgives kombinationstilbud på hhv. 8A og 8B samt 9A og 9B, jf. udbudsbetingelsernes afsnit 11. Der vil blive indgået kontrakter med forventet driftsstart i perioden 15. december 2024 til 15. februar 2026.
Kontrakten er omfattet af kravet om anvendelse af personer under oplæring, der blev indført med ændringen af udbudsloven, der trådte i kraft 1. juli 2022. Operatøren skal i forbindelse med udførelsen af kontrakten sikre oplæring af dennes medarbejdere i overensstemmelse med kontraktens pkt. 12.3.
Der henvises til udbudsbetingelsernes afsnit punkt 11.3
Udbudsenhed 1
København
Almindelig rutekørsel. Kørslen finder på udbudstidspunktet sted på linje 14
Kontrakten kan forlænges med op til i alt 6 år (2+2+2 år). Den anslåede værdi er inklusive værdien af den maksimale forlængelse.
Det økonomiske estimat i II.2.6 er behæftet med væsentlig usikkerhed
Udbudsenhed 2
Hovedstadsområdet
Servicebuskørsel. Kørslen finder på udbudstidspunktet sted på linje 71, 72, 74, 847 og 848
Kontrakten kan forlænges med op til i alt 6 år (2+2+2 år). Den anslåede værdi er inklusive værdien af den maksimale forlængelse.
Det økonomiske estimat i II.2.6 er behæftet med væsentlig usikkerhed
Udbudsenhed 3
Hovedstadsområdet
Almindelig rutekørsel. Kørslen finder på udbudstidspunktet sted på linje 250S og 94N
Kontrakten kan forlænges med op til i alt 6 år (2+2+2 år). Den anslåede værdi er inklusive værdien af den maksimale forlængelse.
Det økonomiske estimat i II.2.6 er behæftet med væsentlig usikkerhed
Udbudsenhed 4
Almindelig rutekørsel. Kørslen finder på udbudstidspunktet sted på linje 600S og 91N.
Kontrakten kan forlænges med op til i alt 6 år (2+2+2 år). Den anslåede værdi er inklusive værdien af den maksimale forlængelse.
Det økonomiske estimat i II.2.6 er behæftet med væsentlig usikkerhed
Udbudsenhed 5
Almindelig rutekørsel. Kørslen finder på udbudstidspunktet sted på linje 123.
Kontrakten kan forlænges med op til i alt 6 år (2+2+2 år). Den anslåede værdi er inklusive værdien af den maksimale forlængelse.
Det økonomiske estimat i II.2.6 er behæftet med væsentlig usikkerhed
Udbudsenhed 6
Almindelig rutekørsel. Kørslen finder på udbudstidspunktet sted på linje 216, 220 og 358.
Kontrakten kan forlænges med op til i alt 6 år (2+2+2 år). Den anslåede værdi er inklusive værdien af den maksimale forlængelse.
Det økonomiske estimat i II.2.6 er behæftet med væsentlig usikkerhed
Udbudsenhed 7
Almindelig rutekørsel. Kørslen finder på udbudstidspunktet sted på linje 437 og 494.
Kontrakten kan forlænges med op til i alt 6 år (2+2+2 år). Den anslåede værdi er inklusive værdien af den maksimale forlængelse.
Det økonomiske estimat i II.2.6 er behæftet med væsentlig usikkerhed
Udbudsenhed 8A og 8B
Almindelig rutekørsel. Kørslen for udbudsenhed 8A finder på udbudstidspunktet sted på linje 432, 541, 542, 543, 544, og 596. Kørslen for udbudsenhed 8B finder på udbudstidspunktet sted på linje 551, 552, 553, 576, 430R og 545.
Delkontrakten for så vidt angår udbudsenhed 8A har en ordinær løbetid på 8½ år med mulighed for forlængelse på op til i alt 5 år (2+2+1 år). Delkontrakten for så vidt angår udbudsenhed 8B har en ordinær løbetid på 7⅓ år med mulighed for forlængelse på op til i alt 5 år (2+2+1 år). Den anslåede værdi er inklusive værdien af den maksimale forlængelse for begge udbudsenheder.
Det økonomiske estimat i II.2.6 er behæftet med væsentlig usikkerhed
Udbudsenhed 9A og 9B
Almindelig rutekørsel. Kørslen under udbudsenhed 9A finder på udbudstidspunktet sted på linje 228, 506, 504, 505, 588, 511, 585, 586, 589, 530, 581, 582, 584 og 587. Kørslen under udbudsenhed 9B finder på udbudstidspunktet sted på linje 501A, 502, 420.
Holbæk Kommune har varslet Movia, at de forventer at gennemføre besparelser, som kan indebære en reduktion af kørslen under delaftalen for udbudsenhed 9A og 9B. Omfanget af reduktionen, herunder hvilke linjer under udbudsenhed 9A og 8B, der forventes at blive påvirket af besparelsen, er på nuværende tidspunkt uvist. Hvis Holbæk Kommune beslutter at gennemføre besparelserne med en deraf følgende reduktion af kørslen under udbudsenhed 9A og 8B, vil Movia udsende et justeret kontraktbilag 1C9 samt tilhørende hastus- og tekstfiler i god tid inden fristen for afgivelse af endeligt tilbud.
Delkontrakten for så vidt angår udbudsenhed 9A har en ordinær løbetid på 8½ år med mulighed for forlængelse på op til i alt 5 år (2+2+1 år). Delkontrakten for så vidt angår udbudsenhed 9B har en ordinær løbetid på 7⅓ år med mulighed for forlængelse på op til i alt 5 år (2+2+1 år). Den anslåede værdi er inklusive værdien af den maksimale forlængelse for begge udbudsenheder.
Det økonomiske estimat i II.2.6 er behæftet med væsentlig usikkerhed
Del III: Juridiske, økonomiske, finansielle og tekniske oplysninger
Ansøger (for selskaber den ansvarlige leder) skal have tilladelse fra Trafik, Bygge- og Boligstyrelsen til erhvervsmæssig personbefordring (Vognmandstilladelse) eller tilsvarende udenlandsk tilladelse udstedt i et EU/EØS-land.
Ansøger skal endvidere være optaget i CVR-registret eller tilsvarende udenlandsk register.
For udbudsenhed 1, 2, 5, 6 og 7 skal ansøger opfylde følgende krav til økonomisk og finansiel formåen:
- Soliditetsgrad på minimum 10% i det ved ansøgningsfristen seneste afsluttede og reviderede regnskabsår
For udbudsenhed 3, 8A/8B og 9A/9B skal ansøger opfylde følgende krav til økonomisk og finansiel formåen:
- Omsætning på minimum 50 mio. kr. i hvert af de ved ansøgningsfristen seneste tre afsluttede og reviderede regnskabsår
- Egenkapital på minimum 12,5 mio. kr. i det ved ansøgningsfristen seneste afsluttede og reviderede regnskabsår
- Soliditetsgrad på minimum 10% i det ved ansøgningsfristen seneste afsluttede og reviderede regnskabsår
For udbudsenhed 4 skal ansøger opfylde følgende krav til økonomisk og finansiel formåen:
- Omsætning på minimum 100 mio. kr. i hvert af de ved ansøgningsfristen seneste tre afsluttede og reviderede regnskabsår
- Egenkapital på minimum 25 mio. kr. i det ved ansøgningsfristen seneste afsluttede og reviderede regnskabsår
- Soliditetsgrad på minimum 10% i det ved ansøgningsfristen seneste afsluttede og reviderede regnskabsår
Se ovenfor.
Der gælder ingen minimumskrav til ansøgers tekniske og faglige formåen. Movia vil dog lægge vægt på ansøgers tekniske og faglige formåen i forbindelse med udvælgelsen blandt ansøgerne, jf. udbudsbetingelsernes pkt. 10.3. Ansøger opfordres derfor til i ESPD'et at oplyse om ansøgers betydeligste referencer (maksimalt 3) vedrørende udførelse af buskørsel inden for de seneste tre år regnet fra tidspunktet for ansøgningsfristen, der med hensyn til omfang og kompleksitet svarer til den udbudte opgave. Ansøger bedes for hver reference oplyse om følgende:
1) Perioden for udførelse af kørslen.
2) En kort beskrivelse af opgaven, herunder oplysning om antal køreplantimer pr. år.
3) Navn og kontaktperson hos kunden.
Angiver ansøger mere end 3 referencer, vil der alene blive lagt vægt på ansøgers seneste 3 referencer i forbindelse med udvælgelsen.
Ansøgere, der befinder sig under eller på et hvilket som helst tidspunkt under udbuddet bliver omfattet af en eller flere omstændigheder, som anført i udbudslovens §§ 134 a, 135, stk. 1-3, 136 og 137, stk. 1, nr. 1, 2 og 4, vil blive udelukket fra at deltage i udbuddet, medmindre den pågældende inden for en af Movia fastsat rimelig frist fremlægger dokumentation, der viser ansøgers/tilbudsgivers pålidelighed, jf. udbudslovens § 138.
Ved indgåelse af kontrakt skal der stilles en garanti på 5 pct. at den årlige kontraktsum, jf. Kontraktens pkt. 20.1.
Der vil ske betaling som beskrevet i Kontraktens afsnit 14.
Konsortier l skulle hæfte solidarisk og ubegrænset for kontraktens opfyldelse.
Ansøger (for selskaber den ansvarlige leder) skal have tilladelse fra Færdselsstyrelsen til erhvervsmæssig personbefordring (Vognmandstilladelse).
Del IV: Procedure
Del VI: Supplerende oplysninger
Ansøgerne gøres opmærksom på, at der kan blive foretaget væsentlige ændringer i udbudsmaterialet som led i forhandlingerne, idet Movia forbeholder sig ret til at forhandle alle dele af udbudsmaterialet medmindre det udtrykkeligt er angivet, at en del af udbudsmaterialet ikke vil blive gjort til genstand for forhandlinger. Movia kan foretage tildeling på baggrund af første forhandlingstilbud.
Dette udbud eller dele heraf kan eventuelt annulleres eller udskydes, hvis der eksempelvis ikke kan opnås den fornødne bevillingsmæssige hjemmel. Ansøgerne betales ikke for udarbejdelse af anmodninger om deltagelse eller udarbejdelse af tilbud. Dette uanset en eventuel annullering.
Movia afholder informationsmøde for operatører om udbuddet mandag 27. februar 2023 kl. 13.00. Tilmelding til informationsmødet skal ske senest den 22. februar 2023 til ppb@moviatrafik.dk. Movia forventer at afholde mødet virtuelt via Teams.
Postadresse: Toldboden 2
By: Viborg
Postnummer: 8800
Land: Danmark
E-mail: klfu@naevneneshus.dk
Telefon: +45 72405600
Internetadresse: https://naevneneshus.dk/start-din-klage/klagenaevnet-for-udbud/
Efter klagenævnsloven § 7, stk. 1, skal klage over manglende prækvalifikation i henhold forsyningsvirksomhedsdirektivet være indgivet til Klagenævnet for Udbud inden 20 kalenderdage regnet fra dagen efter afsendelse af underretning til de berørte ansøgere om, hvem der er blevet udvalgt.
Andre klager skal være indgivet inden 45 kalenderdage regnet fra dagen efter ordregiverens offentliggørelse af en bekendtgørelse i EU-Tidende om indgåelse af kontrakt, jf. klagenævnslovens § 7, stk. 2, nr. 1.
Efter klagenævnslovens § 6, stk. 4, skal klager senest samtidig med indgivelse af klage over ordregiver til klagenævnet skriftligt underrette ordregiveren om, at klage er indgivet til klagenævnet.
Postadresse: Carl Jacobsens Vej 35
By: Valby
Postnummer: 2500
Land: Danmark
E-mail: kfst@kfst.dk
Telefon: +45 41715000
Internetadresse: www.kfst.dk