Fakta om udbudet
Bestilling af materiale
https://www.byggeweb.dk/controller?cmd=company7.login.form&extern=1&language=Dansk
Udbyder
Region Midtjylland
RHG - Drift af grønne områder, belægninger, udstyr og vintertjeneste
Region Midtjylland
Udbudsbekendtgørelse
Tjenesteydelser
Del I: Ordregivende myndighed
CVR-nummer: 29190925
Postadresse: Skottenborg 26
By: Viborg
NUTS-kode: DK04 Midtjylland
Postnummer: 8800
Land: Danmark
Kontaktperson: Louise Seerup Pedersen
E-mail: LSPE@NIRAS.dk
Telefon: +45 23965056
Internetadresse(r):
Overordnet internetadresse: https://www.rm.dk
Del II: Genstand
RHG - Drift af grønne områder, belægninger, udstyr og vintertjeneste
Region Midtjylland udbyder opgaven med at pleje de grønne arealer samt vintertjeneste på og omkring Regionshospital Gødstrup i Herning.
Regionshospital Gødstrup
Hospitalsparken 15
7400 Herning
Den udbudte kontrakt omhandler pleje af grønne arealer og vintertjeneste på Regionshospital Gødstrup. Udbudsmaterialet indeholder en nærmere beskrivelse af opgaven og udbudsforløbet, og det øvrige materiale indeholder en beskrivelse af opgavens omfang.
Der henvises i øvrigt til udbudsmaterialet.
Kontrakten indgåes for 3 år med mulighed for forlængelse 3 gange 1 år. Kontraktens maksimale løbetid er således 6 år.
Kontrakten kan folænges 3 gange med 1 år ad gangen. Det vil sige kontrakten kan maksimalt folænges med 3 år, hvorfor kontraktens samlede maksimale løbetid inklus optioner er 6 år.
Ansøger skal udfylde det elektroniske ESPD på Byggeweb. Se nærmere om dette i punkt III.1.1 og VI.3.
Såfremt ansøger baserer sig på andre enheders økonomiske formåen, skal der ligeledes afleveres en
støtteerklæring.
Paradigme for støtteerklæring findes i udbudsmaterialet. Støtteerklæringen vil blive vedlagt kontrakten som et
bilag.
Del III: Juridiske, økonomiske, finansielle og tekniske oplysninger
Ansøgeren vil blive udelukket fra deltagelse i denne udbudsprocedure, såfremt ansøger er omfattet af en eller
flere af de i udbudslovens §134a, §135 og §136 obligatoriske udelukkelsesgrunde og den i udbudslovens § 137
stk. 1, nr. 2 nævnte frivillige udelukkelsesgrund.
Ansøger skal aflevere ESPD'et som en del af ansøgers ansøgning. ESPD'et indeholder ansøgers erklæring i
henhold til de af Region Midtjylland opstillede betingelser for deltagelse i udbuddet,
Afgives ansøgning af et konsortium, skal hver deltager udfylde et ESPD.
Det vil i forbindelse med egnethedsvurderingen dog være konsortiets samlede egnethed, der vurderes.
Hvis de krævede oplysninger ikke afgives af alle konsortiedeltagere, er ansøgningen ikke nødvendigvis
ukonditionsmæssig, men det kan have betydning for egnethedsvurderingen.
Ansøgning afgivet af et konsortium skal vedlægges en udfyldt og underskrevet konsortieerklæring
(Konsortieerklæring), hvori konsortiedeltagerne erklærer, at de hæfter solidarisk og direkte i forhold til
ordregiver.
Det skal fremgå af erklæringen, hvilken konsortiedeltager, der med bindende virkning kan føre afklarende
drøftelser og indgå aftaler med ordregiver.
Såfremt en ansøger baserer sig på andre enheders økonomiske og finansielle formåen og/eller teknisk og faglig
formåen i henhold til punkt III.1.2) og punkt III.1.3) (f.eks. en underentreprenør), skal hver enkelt af disse også
vedlægge et individuelt ESPD.
Såfremt ansøger baserer sig på andre enheders økonomiske eller finansielle formåen og/eller tekniske og
faglige formåen skal ansøgeren derudover godtgøre, at ansøgeren råder over de pågældende ressourcer under
et eventuelt kontraktforløb, jf. udbudslovens § 144 stk. 2. Derfor skal ansøgeren sammen med ESPD'et aflevere
en støtteerklæring (se punkt II.2.14). Det vil ikke være muligt at udskifte de pågældende enheder uden den
ordregivende myndigheds forudgående skriftlige tilladelse. Se desuden punkt VI.3) vedrørende indhentelse af
dokumentation.
Den tilbudsgiver, som Region Midtjylland efter evaluering af de indkomne tilbud har til hensigt at tildele
kontrakten til, skal fremlægge dokumentation i henhold til udbudslovens § 152 for de oplysninger, der er afgivet i
ESPD'et i henhold til udbudslovens § 148, jf. dog udbudslovens § 151, stk. 3 og 5.
Som dokumentation for opfyldelse af de valgte udelukkelsesgrunde i ESPD'et, vil følgende blive krævet af den
vidende tilbudsgiver inden kontraktindgåelse:
- Serviceattest eller tilsvarende dokumentation. Ansøger opfordres til at indhente disse i god tid. Serviceattesten
må ikke være ældre end 6 måneder.
Som dokumentation for opfyldelse af udelukkelsesgrunden i §134a skal den vindende tilbudsgiver inden
kontraktuindgåelse fremsende udfyldt Tro-og Loveerklæring om ikke-samarbejdsvillige skattejurisdiktioner og
tiltrædelse af handelsaftaler.
Som dokumentation for at tilbudsgiveren ikke er omfattet af forordning (EU) nr. 833/2014, artikel 5k, som
indsat ved forordning (EU) nr. 2022/576, artikel 1, nr. 23 (om ændring af forordning nr. 833/2014 om restriktive
foranstaltninger på baggrund af Ruslands handlinger, der destabiliserer situationen i Ukraine) Skal den
vidende tilbudsgiver fremsende udfyldt tro-og love-erklæring inden konstraktindgåelse.
Ansøgeren skal i relation til økonomisk og finansiel formåen udfylde følgende i afsnit B i del IV i ESPD'et:
a) Finansielle nøgletal.
Under dette punkt i ESPD'et skal ansøger oplyse egenkapitalen for de seneste 3 afsluttede
regnskabsår. Egenkapitalen skal fremgå af boksen "Nøgletal".
Såfremt ansøgeren har eksisteret i mindre end 3 år, skal ansøgeren støtte sig økonomisk på en
virksomghed,som har bestået i minimum 3 år.
b) Samlet årsomsætning
Ansøgeren skal angive sin samlede årsomsætning for hvert af de seneste 3 afsluttede regnskabsår. Såfremt
ansøgeren har eksisteret mindre end 3 år, skal ansøgeren støtte sig økonomisk på en virksomghed,som har
bestået i mindst 3 år.
Den tilbudsgiver, som Region Midtjylland efter evaluering af tilbuddene har til hensigt at tildele kontrakten
til, skal fremlægge dokumentation i henhold til udbudslovens § 151 for de oplysninger, der er afgivet i ESPD'et i
henhold til udbudslovens § 148, jf. dog udbudslovens § 151, stk. 3 og 5.
Dokumenation for opfyldelse af økonomisk formåen:
ad a) Finansielle nøgletal:
Som dokumentation for de i ESPD'et oplyste tal for egenkapital accepteres årsregnskab eller uddrag heraf,
der er revisorpåtegnet, underskrevet af tegningsberettigede, underskrevet af dirrigenten for generalforsamlingen
eller har tilsvarende påtegning, eller tilsvarende dokument, som indeholder de krævede oplysninger.
ad b) Samlet årsomsætning
Som dokumentation for de i ESPD'et oplyste tal om årsomsætning accepteres årsregnskaber eller uddrag heraf,
der er revisorpåtegnet, underskrevet af tegningsberettigede, underskrevet af dirigenten eller har tilsvarende
underskrift, eller tilsvarende dokument, som indeholder de krævede oplysninger.
Såfremt ansøgeren baserer sig på andre enheders økonomiske og finansielle formåen, hæfter ansøgeren og
de pågældende enheder solidarisk for kontraktens gennemførelse jf. udbudslovens § 144, stk. 6. De støttende
enheder skal i deres støtteerklæring, jf. punkt II.2.14), bekræfte denne hæftelsesforpligtelse
Tilbudsgivers årlige omsætning skal i de tre seneste afsluttede regnskabsår være mindst 2 mio. kr.
Tilbudsgivers egenkapital skal have være positiv i de tre seneste afsluttede regnskabsår.
Tilbudsgiver bedes angive op til 6 af sine betydeligste referencer udført inden for de seneste tre år.
Referencerne må kun beskrive arbejder, hvor ydelsen er udført inden for de seneste tre år regnet fra tilbudsfri-stens udløb. Igangværende opgaver kan benyttes som reference, hvis tilbudsgiver udelukkende medtager be-skrivelse af de leveringer, som er foretaget; herunder også kun medregner værdien af allerede udførte ydelser.
For hver reference ønskes oplysninger om opdragsgiver, samlet kontraktsum, kontrakt-tidspunkt samt en kort og konkret beskrivelse af opgavens karakter samt tilbudsgiverrolle og funktion i forbindelse med det udførte arbejde.
Referencer kan vedlægges i et selvstændigt bilag, såfremt der i ESPD henvises til bilaget.
Tilbudsgiver skal angive mindst 3 referencer som viser erfaring med pleje af mindst 10 ha grønne arealer med blandet bevoksning (grøn pleje)
Tilbudsgiver skal ligeledes angive mindst 3 referencer som viser erfaring med udførelse af vintertjeneste på minimum 50 km. vej og sti samt parkeringsplads
Kontrakten omfatter sociale klausuler om uddannelses- eller praktikaftaler.
Kontrakten indeholder en arbejdsklausul.
Kontrakten stiller krav om overholdelse af persondatalovgivningen.
Kontrakten indeholder bilag om solidarisk hæftelse for økonomiske støttevirksomheder.
Se nærmere vilkår i udkast til kontrakt i udbudsmaterialet.
Del IV: Procedure
Der vil ikke være adgang til at overvære åbningen af tilbud.
Del VI: Supplerende oplysninger
Udbuddet gennemføres på Byggeweb TN :999019
Udbuddet har titlen: RHG - Drift af grønne områder, belægninger, udstyr og vintertjeneste
Ansøgeren skal udfylde ESPD'et på Byggeweb.
Udover den dokumentation, der er omtalt i punkt III.1.1), III.1.2 og III.1.3) skal den tilbudsgiver, som
Region Midtjylland efter evaluering af tilbuddene har til hensigt at tildele kontrakten til fremlægge følgende øvrig dokumentation:
- Dokumentation for konsortiedannelse - såfremt det er relevant
- Underskrevet tro- og loveerklæring vedr. russisk ejerdeltagelse
- Underskrevet tro og loveerklæring vedrørende Udbudslovens §134a.
Som bevis for, at tilbudsgiver eller visse personer, der er tilknyttet tilbudsgiver, jf. udbudslovens § 135, stk. 2,
ikke er omfattet af udelukkelsesgrundene i udbudslovens § 135, stk. 1 eller 3 samt § 137, stk. 1, nr. 2:
1) Et uddrag fra det relevante register eller tilsvarende dokument udstedt af en kompetent retslig eller
administrativ myndighed, der viser, at tilbudsgiver ikke er omfattet af en eller flere af de obligatoriske
udelukkelsesgrunde i udbudslovens § 135, stk. 1.
2) Et certifikat udstedt af den kompetente myndighed i det pågældende land som bevis for, at tilbudsgiver ikke
er omfattet af udelukkelsesgrunden i udbudslovens § 135, stk. 3.
For så vidt angår danske tilbudsgivere, kan beviset bestå i en serviceattest. Serviceattester udstedes af
Erhvervsstyrelsen.
Udsteder det land, hvori tilbudsgiver er hjemmehørende, ikke de nævnte certifikater eller dokumenter, eller
dækker disse ikke alle de i udbudslovens § 135, stk. 1 og 3 nævnte tilfælde, kan de erstattes af en erklæring
under ed. Anvendes edsaflæggelse ikke i det pågældende land, kan der i stedet anvendes en erklæring på tro
og love i overensstemmelse med udbudslovens § 153, stk. 2.
Som dokumentation for overholdelse af de økonomiske og finansielle mindstekrav skal tilbudsgiver fremlægge
revisorattesteret dokumentation (enten årsrapport eller erklæring), som dokumenterer den krævede omsætning
og egenkapital.
En tilbudsgiver kan godtgøre sin økonomiske og finansielle formåen ved ethvert andet dokument, som udbyder
vurderer passende, hvis tilbudsgiveren af en gyldig grund ikke er i stand til at fremlægge de dokumenter, som
udbyder forlanger.
Region Midtjylland udelukker en tilbudsgiver, såfremt denne ikke er i stand til at fremsende dokumentation.
Der ydes ikke godtgørelse for aflvering af tilbud.
Postadresse: Toldboden 2
By: Viborg
Postnummer: 8800
Land: Danmark
E-mail: klfu@naevneneshus.dk
Telefon: +45 72405600
Internetadresse: https://naevneneshus.dk/start-din-klage/klagenaevnet-for-udbud/
I henhold til lov om Klagenævnet for Udbud m.v. (loven kan hentes på www.retsinformation.dk), gælder følgende frister for indgivelse af klage:
Klage over ikke at være blevet udvalgt skal være indgivet til Klagenævnet for Udbud inden 20 kalenderdage, jf. lovens § 7, stk. 1, fra dagen efter afsendelse af en underretning
til de berørte ansøgere om, hvem der er blevet udvalgt, når underretningen er ledsaget af en begrundelse for beslutningen i overensstemmelse med lovens § 2, stk. 1, nr.
1, og udbudslovens § 171, stk. 2.
I andre situationer skal klage over udbud, jf. lovens § 7, stk. 2, være indgivet til Klagenævnet for Udbud inden:
1) 45 kalenderdage efter at ordregiveren har offentliggjort en bekendtgørelse i EUTidende om, at ordregiveren har indgået en kontrakt. Fristen regnes fra dagen efter den dag, hvor bekendtgørelsen er blevet offentliggjort.
2) 30 kalenderdage regnet fra dagen efter den dag, hvor ordregiveren har underrettet de berørte tilbudsgivere om, at en kontrakt baseret på en rammeaftale med genåbning af konkurrencen eller et dynamisk indkøbssystemer indgået, hvis underretningen har angivet en begrundelse for beslutningen.
3) 6 måneder efter at ordregiveren har indgået en rammeaftale regnet fra dagen efter den dag, hvor ordregiveren har underrettet de berørte ansøgere og tilbudsgivere, jf. lovens § 2, stk. 2, og udbudslovens § 171,stk. 4.
4) 20 kalenderdage regnet fra dagen efter at ordregiveren har meddelt sin beslutning, jf. udbudslovens § 185,stk. 2.
Senest samtidig med at en klage indgives til Klagenævnet for Udbud, skal klageren skriftligt underrette ordregiveren om, at klage indgives til Klagenævnet for Udbud, og om hvorvidt klagen er indgivet i standstill-perioden, jf. lovens § 6, stk. 4. I tilfælde hvor klagen ikke er indgivet i standstill-perioden, skal klageren tillige angive, hvorvidt der begæres opsættende virkning af klagen, jf. lovens § 12, stk. 1.
Klagenævnet for Udbuds e-mailadresse er angivet i punkt VI.4.1).
Klagenævnet for Udbuds klagevejledning kan findes på www.erhvervsstyrelsen.dk.
Postadresse: Carl Jacobsens Vej 35
By: Valby
Postnummer: 2500
Land: Danmark
Telefon: +45 41715000
Internetadresse: https://www.kfst.dk/