Fakta om udbudet
Udbyder
Midttrafik
66. Udbud - Midttrafik syd og midt
Midttrafik
Vejledende periodisk bekendtgørelse – forsyningsvirksomhed
Denne bekendtgørelse er kun en vejledende periodisk bekendtgørelse
Tjenesteydelser
Del I: Ordregivende enhed
CVR-nummer: 29943176
Postadresse: Søren Nymarks Vej 3
By: Højbjerg
NUTS-kode: DK Danmark
Postnummer: 8270
Land: Danmark
Kontaktperson: Signe Borup
E-mail: sib@midttrafik.dk
Telefon: +45 87408279
Internetadresse(r):
Overordnet internetadresse: https://www.ethics.dk/ethics/eo#/f3ddf47d-9be7-4386-bd9c-0d55720e4279/homepage
Del II: Genstand
66. Udbud - Midttrafik syd og midt
Midttrafiks 66. udbud omfatter driften af lokal- og regionalruter i og omkring Horsens og Hedensted Kommune, den sydlige del af Region Midtjylland samt regionalruter omkring Silkeborg, Viborg og Randers Kommune. Kørslen udbydes i to selvstændige delaftaler.
Pakke 1 - Midttrafik Syd
Lokal- og regional kørsel og omkring Horsens og Hedensted Kommuner samt den sydlige del af Region Midtjylland.
- Kørselsomfang
Udbuddet omfatter driften af regional- og lokalrutekørsel i og omkring Horsens og Hedensted Kommune samt den sydlige del af Region Midtjylland.
Kørslen udbydes i samme pakke med henblik på, at busselskabet kan udnytte eventuelle synergieffekter ved samlet drift, fx ladeinfrastruktur til busserne og fleksibel benyttelse af busserne på tværs af ruterne.
Dette omfatter ca. 71.300 køreplantimer om året med anvendelse af 37 kontraktbusser og minimum 6 reservebusser.
- Sideordnet tilbud
Midttrafiks 66. udbud er et udbud med to pakker med sideordnet tilbud, hvor busselskaberne kan afgive tilbud på kørsel med el-busser eller dieselbusser for en eller begge pakker.
Konkret indebærer det, at busselskaberne for hver af pakkerne kan afgive tilbud på
1) kørsel med fabriksnye laventré el-busser i en 10-årig kontraktperiode,
2) eller max 12-årige laventré dieselbusser i en 4-årig kontraktperiode. Tilbuddet på diesel-busser suppleres med optionstilbud på CO2-neutral biodiesel.
Udvalgte ruter i udbuddet er så små, at disse må køres med diselbusser – uanset om der bydes på sideordnet tilbud med el- eller dieselbusser.
-Drivmiddel
Der er mulighed for at byde på pakken med enten el- eller euronorm 6 dieselbusser. Det er et krav, at der udelukkende tilbydes busser/løsninger, hvor der ikke skal ske infrastrukturmæssige tiltag i byrummet. Det betyder, at der ved tilbud med el-busser ikke må afgives tilbud med busser, der kræver installation af ladestandere i byrummet; opladning af el-busser skal kunne foregå på busselskabets egne faciliteter eller andre faciliteter godkendt til formålet.
- Kontraktperiode – el-busser
Kontrakten omfattet af udbuddet er en tidsbegrænset kontrakt på 10 år ved sideordnet tilbud på el-busser – Her med mulighed for forlængelse i op til 2 x 2 år efter følgende betingelser:
1) Midttrafik kan forlænge kontrakten med op til 2 år. Forlængelse kan efter Midttrafiks valg ske med 1 år ad gangen.
2) Herefter kan parterne efter gensidig aftale forlænge kontrakten med op til yderligere 2 år. Forlængelse kan efter parternes gensidige aftale ske med 1 år ad gangen.
Pakke 1 indeholder en kontraktperiode, hvor kontraktstart er fordelt på 3 forskellige begyndelsesdatoer:
Hhv. 29. juni 2025 – 17 kontraktbusser, samt 6 reservebusser og 8 busser til ekstrakørsel, 31. august 2025 – 14 kontraktbusser og 28. september 2025 – 6 kontraktbusser til kontraktophør den 30. juni 2035
- Kontraktperiode – dieselbusser
Kontrakten omfattet af udbuddet er en tidsbegrænset kontrakt på 4 år ved sideordnet tilbud på dieselbusser – Her med mulighed for forlængelse i op til 2 x 1 år efter følgende betingelser:
1) Midttrafik kan forlænge kontrakten med 1 år.
2) Herefter kan parterne efter gensidig aftale forlænge kontrakten med yderligere 1 år.
Pakke 1 indeholder en kontraktperiode, hvor kontraktstart er fordelt på 3 forskellige begyndelsesdatoer:
Hhv. 29. juni 2025 – 18 kontraktbusser, samt 6 reservebusser og 8 busser til ekstrakørsel, 31. august 2025 – 14 kontraktbusser og 28. september 2025 – 6 kontraktbusser til kontraktophør den 30. juni 2029.
- Obligatoriske og frivillige udelukkelsesgrunde
Alle obligatoriske udelukkelsesgrunde, jf. Udbudsloven § 134a, § 135 og § 136, samt de frivillige udelukkelsesgrunde, jf. Udbuds-loven § 137, nr. 1 – 5 anvendes.
Midttrafik gør opmærksom på, at udelukkelsesperioden for de obligatoriske udelukkelsesgrunde er på tre år, mens udelukkelsesperioden for de frivillige udelukkelsesgrunde er på fem år.
Pakke 2 - Midttrafik Midt
Regional kørsel omkring Silkeborg Kommune, Viborg Kommune og Randers Kommune.
- Kørselsomfang
Udbuddet omfatter driften af regional rutekørsel omkring Silkeborg, Viborg og Randers Kommuner.
Kørslen udbydes i samme pakke med henblik på, at busselskabet kan udnytte eventuelle synergieffekter ved samlet drift, f.eks. ladeinfrastruktur til busserne og fleksibel benyttelse af busserne på tværs af ruterne.
Dette omfatter ca.46 000 køreplantimer om året med anvendelse af 19 kontraktbusser og forventning om minimum 2 reservebusser.
- Sideordnet tilbud
Midttrafiks 66. udbud er et udbud med sideordnet tilbud med 2 pakker, hvor busselskaberne kan afgive tilbud på kørsel med el-busser eller dieselbusser for en eller begge pakker.
Konkret indebærer det, at busselskaberne for hver af pakkerne kan afgive tilbud på
1) kørsel med fabriksnye laventré el-busser i en 10-årig kontraktperiode,
2) eller max 12-årige laventré dieselbusser i en 4-årig kontraktperiode. Tilbuddet på diesel-busser suppleres med optionstilbud på CO2-neutral biodiesel.
Udvalgte ruter i udbuddet er så små, at disse må køres med diselbusser – uanset om der bydes på sideordnet tilbud med el- eller dieselbusser.
-Drivmiddel
Der er mulighed for at byde på pakken med enten el- eller euronorm 6 dieselbusser. Det er et krav, at der udelukkende tilbydes busser/løsninger, hvor der ikke skal ske infrastrukturmæssige tiltag i byrummet. Det betyder, at der ved tilbud med el-busser ikke må afgives tilbud med busser, der kræver installation af ladestandere i byrummet; opladning af el-busser skal kunne foregå på busselskabets egne faciliteter eller andre faciliteter godkendt til formålet.
- Kontraktperiode – el-busser
Kontrakten omfattet af udbuddet er en tidsbegrænset kontrakt på 10 år ved sideordnet tilbud på el-busser – Her med mulighed for forlængelse i op til 2 x 2 år efter følgende betingelser:
1) Midttrafik kan forlænge kontrakten med op til 2 år. Forlængelse kan efter Midttrafiks valg ske med 1 år ad gangen.
2) Herefter kan parterne efter gensidig aftale forlænge kontrakten med op til yderligere 2 år. Forlængelse kan efter parternes gensidige aftale ske med 1 år ad gangen.
Kontraktperioden løber fra 28. september 2025 til kontraktophør 30. juni 2035.
- Kontraktperiode – dieselbusser
Kontrakten omfattet af udbuddet er en tidsbegrænset kontrakt på 4 år ved sideordnet tilbud på dieselbusser – Her med mulighed for forlængelse i op til 2 x 1 år efter følgende betingelser:
1) Midttrafik kan forlænge kontrakten med 1 år.
2) Herefter kan parterne efter gensidig aftale forlænge kontrakten med yderligere 1 år.
Kontraktperioden løber fra 28. september 2025 til kontraktophør 30. juni 2029.
- Obligatoriske og frivillige udelukkelsesgrunde
Alle obligatoriske udelukkelsesgrunde, jf. Udbudsloven § 134a, § 135 og § 136, samt de frivillige udelukkelsesgrunde, jf. Udbuds-loven § 137, nr. 1 – 5 anvendes.
Midttrafik gør opmærksom på, at udelukkelsesperioden for de obligatoriske udelukkelsesgrunde er på tre år, mens udelukkelsesperioden for de frivillige udelukkelsesgrunde er på fem år.
Del IV: Procedure
Del VI: Supplerende oplysninger